Hoppa innehåll

Arbetsolycksfall

  • Servicebeskrivning

    Statskontoret ersätter personer som är anställda hos staten för olycksfall i arbetet och yrkessjukdomar.

    Därtill betalas ersättning bland annat för olycksfall som hänt i arbetsförsök eller arbetslivsträning för en stödsysselsatt person samt olycksfall som har drabbat avtalsbrandkårister och fångar.

    Ersättningarna grundar sig på lagstiftningen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar.

  • Villkor för att erhålla ersättning

    Tjänsten gäller bland annat för:

    • personer som har ett tjänsteförhållande till staten samt
    • olycksfall som har drabbat stödsysselsatta personer i arbetsförsök eller arbetslivsträning och
    • olycksfall som har drabbat avtalsbrandkårister samt
    • olycksfall som har drabbat fångar.

    Vanliga olycksfall i arbetet är halk- och fallolyckor som sker på arbetsplatsen, på vägen till arbetet eller från arbetet och hem.

    Med olycksfall avses en plötslig och oförutsedd händelse som orsakas av en yttre faktor och leder till en skada eller en sjukdom hos en arbetstagare. Ett olycksfall i arbetet drabbar en arbetstagare i arbetet, på ett område som hör till den plats där arbetet utförs eller utanför detta område under ett arbetsuppdrag.

  • Gör så här

    1. Underrätta genast olycksfallsombudsmannen vid ditt ämbetsverk eller en representant för din arbetsgivare om skadefallet.

    2. Olycksfallsombudsmannen eller arbetsgivarens representant anmäler skadan till Statskontoret. Du behöver inte själv skicka någon skadeanmälan.

    3. Börja använda Suomi.fi-meddelanden.

    Med hjälp av tjänsten sköts kontakterna med myndigheter och andra organisationer som är med i tjänsten på ett sådant sätt att datasäkerheten säkerställs. När du använder Suomi.fi-meddelanden går det snabbare att uträtta dina ärenden hos Statskontoret. Du kan kontakta Statskontorets kundtjänst via tjänsten Suomi.fi-meddelanden.

    Om en skadeanmälan för din skada redan har skickats in kan du vid ett senare tillfälle via tjänsten meddela sjukvårds-, läkemedels- och resekostnader som har uppkommit på grund av skadan.

    4. Om vården av skadan kräver en magnetundersökning eller ett ingrepp ber läkaren Statskontoret om en betalningsförbindelse i förväg.

    Statskontoret meddelar dig när handläggningen av ditt ärende har inletts och börjar utan dröjsmål utreda ärendet, senast inom sju vardagar. Statskontoret ska ge ett beslut senast inom 30 dagar från det att Statskontoret har fått tillräckliga utredningar för att avgöra ärendet.

    OBS! Om du redan har en pågående ansökan om ersättning för arbetsolycka, skicka relevanta nya dokument via vår tjänst https://asiointipalvelu.valtiokonttori.fi/lisatiedot/ (Välj språket i tjänstens övre högra hörn.)

  • Vad ersätts?

    Förmåner som betalas med stöd av lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar är bland annat

    • sjukvårdskostnader
    • nödvändiga resekostnader som beror på sjukvård
    • ersättning för inkomstbortfall vilken betalas i form av dagpenning, olycksfallspension eller rehabiliteringspenning för den tid som en yrkesinriktad rehabilitering pågår
    • menersättning som betalas på grund av ett bestående funktionellt men som uppkommit till följd av en skada eller en sjukdom.

    Om det redan tidigare har gjorts en skadeanmälan om din skada ska du meddela kostnader för sjukvård, läkemedel och resor som uppstått senare med blanketten för tilläggsuppgifter. Gör inte en ny skadeanmälan.

  • Olycksfall vid veckomotion/konditionsträning

    Om du råkar ut för ett olycksfall i samband med veckomotion/konditionsträning som sker på arbetstid har du rätt till olycksfallsersättning. Villkoret för ersättning är att

    • skyldigheten att upprätthålla den fysiska konditionen grundar sig på lag eller en myndighetsföreskrift
    • arbetsgivaren har godkänt veckomotionen/konditionsträningen.

    Till exempel polisers och yrkesmilitärers arbete är förenat med särskilda krav på den fysiska prestationsförmågan. Olycksfall som inträffar i samband med veckomotion/konditionsträning är till exempel om

    • en vikt faller på en tå i träningslokalen och tån krossas
    • vristen vid konditionstestning går ur led under ett Coopertest där löparen stiger i en grop på banan.
  • För olycksfallsombudsmannen

    Statskontoret ersätter personer som är anställda hos staten för olycksfall i arbetet och yrkessjukdomar.
    Som olycksfallsombudsman eller representant för arbetsgivaren är du skyldig att kontrollera och bekräfta skadeanmälan till Statskontoret genast efter att du fått kännedom om skadefallet.

    Gör så här

    Praxisen för anmälan av olycksfall i arbetet för statsanställda ändrar den 15 februari 2021.

    • Det kommer ett meddelande till olycksfallsombudsmännens gemensamma e-postlåda då en arbetstagare har gjort en skadeanmälan
    • Öppna länken i e-postmeddelandet
    • Välj Arbetsgivarens bekräftelse
    • Du identifierar dig i första hand som en person i tjänsten – fullmakten har getts dig personligen.
    • Bekräfta ämbetsverkets namn genom att välja och fortsätt. I Suomi.fi-tjänsten kallas ämbetsverken företag.
    • Välj vilken ansökan som ska bekräftas i listan. Du kan öppna uppgifterna i ansökan genom att klicka på “Ändra”.
    • Kontrollera uppgifterna den skadade uppgett (de fyra första flikarna) och ändra vid behov. Du kan också spara ansökan som halvfärdig. Funktionen finns längst ner på varje sida. Nästa gång hittar du en halvfärdig ansökan genom att logga in på startsidan i vår tjänst
    • Fyll i uppgifterna under fliken Arbetsgivarens bekräftelse (telefon, e-post och eventuella bilagor)
    • Bekräfta eller återkalla anmälan
      – Den sökande är inte alls anställd vid ämbetsverket, genomför arbetsprövning eller studerar vid en läroanstalt.
      – Återkalla ansökan om den innehåller betydande fel eller brister. Diskutera med arbetstagaren och be honom eller henne lämna in en ny olycksfallsanmälan.
    • Skicka anmälan på den sista fliken
      – Ett bekräftelsemeddelande skickas till den gemensamma e-postlådan
      – Den skadade får ett meddelande om att anmälan har godkänts av arbetsgivaren.
    • Om anmälan behöver kompletteras senare ska du göra det med en anmälan om tilläggsuppgifter som finns både på sidan asiointipalvelu.valtiokonttori.fi och på framsidan asiointipalvelu.valtiokonttori.fi/tyotapaturmat.

    Behandling av ersättningsärenden vid Statskontoret

    Statskontoret meddelar utan dröjsmål den skadade när handläggningen av dennes ärende har inletts och börjar utreda ärendet senast inom sju vardagar. Statskontoret ska ge ett beslut senast inom 30 dagar från det att Statskontoret har fått tillräckliga utredningar för att avgöra ärendet.

    Beslut som ges till arbetsgivaren

    Lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar begränsar arbetsgivarens rätt att få uppgifter om den skadades hälsotillstånd och om andra sekretessbelagda omständigheter. Arbetsgivaren eller en annan ansvarig organisation får beslut endast om det är fråga om ersättning av inkomstbortfall för den tid för vilken arbetsgivaren har betalat lön eller om arbetsgivaren har betalat sjukvårdskostnader.

  • Olycksfallsskyddet för statsanställda förbättrades genom en lag (Lag om ersättning till statsanställda för olycksfall som inträffat under förhållanden som hänför sig till distansarbete) som trädde i kraft den 1 januari 2023.

    Enligt lagen ersätts statstjänstemän och arbetstagare för olycksfall som inträffar när distansarbetet utförs i annan sedvanlig verksamhet än arbete. I praktiken innebär detta att till exempel olycksfall som inträffar under rekreations- eller lunchpauser, under resan från bostaden till distansarbetsplatsen eller när barnet förs till dagvården ersätts.

    Du kan söka ersättning för olycksfall vid distansarbete med samma elektroniska blankett som vid andra olycksfall.

  • När ersätts olycksfall vid distansarbete som olycksfall i arbetet?

    Enligt lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar (459/2015) ersätts vid distansarbete endast olycksfall som sker i samband med arbetet.

    Lagen om ersättning till statens personal för olycksfall som inträffat under förhållanden som hänför sig till distansarbete (1012/2022) som trädde i kraft den 1 januari 2023, är sekundär och på basis av den ersätts olycksfall i distansarbete i annan sedvanlig verksamhet än egentligt arbete. Skyddet omfattar dock inte till exempel uppgifter i anslutning till hem- eller barnvård eller andra egna ärenden under distansarbetsdagen.

    Verksamhet Lag om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar Lag om ersättning till statsanställda för olycksfall som inträffat under förhållanden som hänför sig till distansarbete
    Utförande av egentligt arbete Ja
    På området som hör till arbetsplatsen: måltider, kaffepaus, toalettbesök, pausgymnastik och förflyttning i anslutning till dessa. Nej Ja
    Omedelbar resa mellan en lägenhet och ett distansarbetplats Nej Ja
    Exportering barn till daghem Nej Ja
    Mat- eller rekreationspaus utomhus i närheten av arbetsplatsen Nej Ja

     

    Verksamhet Lag om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar Lag om ersättning till statsanställda för olycksfall som inträffat under förhållanden som hänför sig till distansarbete
    Personen halkade på den osandade trottoaren när hen gick till en fast arbetsplats och föll och skadade sin handled. Ja
    Personen var på lunchrast i köket. När hen öppnade en konservburk fick hen ett sår på sitt finger. Nej Ja
    Personen anslöt elledningen från en bärbar dator till ett vägguttag vid sitt arbetsställe och fick en elektrisk stöt. Ja
    Personen sprang från toaletten för att svara i telefon och snubblade. Nej Ja