Informationsresurs för offentlig upphandling
Informationsresursen för upphandling ger mer omfattande information om offentliga upphandlingar
För samhällets och kundernas väl.
English
This content hasn't been translated to the selected language. Click here to go to the home page.
Informationsresursen för upphandling ger mer omfattande information om offentliga upphandlingar
Den offentliga förvaltningen köper årligen varor och tjänster för 37,6 miljarder euro. I framtiden kommer det att finnas mer omfattande information om offentliga upphandlingar när kommunernas, välfärdsområdenas och statens uppgifter om inköpsfakturor som man börjar samla i den nya informationsresursen kan granskas via en offentlig webbtjänst.
I projektet för genomförande som Statskontoret tillsatt skapas en informationsresurs för upphandling där man samlar information om offentliga konkurrensutsättningar och inköp. Projektet ingår i ett lagstiftningsprojekt som startats av finansministeriet som grundar sig på statsminister Petteri Orpos regeringsprogram. Målet är att effektivisera offentliga upphandlingar, främja kunskapsbaserat beslutsfattande och minska kostnaderna för offentliga upphandlingar på lång sikt.
Organisationerna inom den offentliga förvaltningen upphandlar årligen varor och tjänster för 37,6 miljarder euro. Den årliga sparpotentialen inom offentlig upphandling har uppskattats vara cirka 780 miljoner euro.
Den nationella informationsresursen för offentlig upphandling ger för första gången en öppen vy över utgifterna för offentliga upphandlingar samt information om icke konkurrensutsatta upphandlingar, vilkas andel av den offentliga upphandlingen är cirka 15 miljarder euro per år. Informationsresursen innehåller också upphandlingar hos anknutna enheter.
Reformen gör det möjligt för till exempel en kommuninvånare att granska vad den egna kommunen har upphandlat. Företagen kan följa upp konkurrensen inom olika branscher. De upphandlande enheterna kan utnyttja uppgifterna för att utveckla kvaliteten och effektiviteten i sina egna upphandlingar. Informationsresursen förbättrar jämförbarheten mellan kommunernas och välfärdsområdenas ekonomiska uppgifter.
De upphandlande enheterna följer för närvarande upp upphandlingsdata självständigt och enligt varierande praxis. Informationsresursen ökar rapporteringsskyldigheterna, men automatiseringen och utvecklandet av informationssystemen kan minska på merarbetet. Största delen av uppgifterna existerar redan i olika system.
Skicka meddelande till vår gemensamma e-post: hankintatietovaranto@valtiokonttori.fi
Projektdirektör
utvecklingschef
Projektchef | Rapporteringsexpert
produktägare
Projektchef | Kommunikationsexpert
Målet med projektet för att grunda en nationell informationsresurs för offentlig upphandling och publicera uppgifter om offentliga samfunds inköpsfakturor är att genomföra en nationell informationsresurs för offentlig upphandling. I informationsresursen samlas uppgifter om offentliga upphandlingar och inköp från den offentliga sektorn under hela upphandlingens livscykel i en form som kan sammanställas och jämföras. Dessutom bereds nödvändiga ändringar i lagstiftningen under ledning av finansministeriet.
Projektet grundar sig på statsminister Petteri Orpos regeringsprogram och dess syfte är att effektivisera offentliga upphandlingar, främja kunskapsbaserat beslutsfattande samt minska kostnaderna för offentliga upphandlingar på lång sikt. Mandatperioden för projektet som tillsatts av finansministeriet är 17.1.2025–1.5.2027 och ingår i åtgärdshelheten i programmet för verkningsfull offentlig upphandling.
Statskontoret har som en del av finansministeriets projekt startat ett projekt för genomförande av en fungerande informationsresurs för upphandling, där man utvecklar
Statskontoret deltar också intensivt i det lagstiftningsarbete som leds av finansministeriet. Mandatperioden för genomförandeprojektet är 17.1.2025–31.12.2026.
Genom att klicka på bilden öppnas tidslinjen i större format.
Projektet för inrättandet av en nationell informationsresurs för offentlig upphandling presenteras på många evenemang och tillställningar. Vi lägger till evenemang på denna sida allteftersom de blir bekräftade. Välkommen!
Materialet för tidigare evenemang finns på evenemangssidan.
Nyheter om informationsresursen för offentliga upphandlingar:
Projektet för inrättandet av en nationell informationsresurs för offentlig upphandling presenteras i många olika nyhetsbrev. Nedan följer några urval där man regelbundet rapporterar om projektet. Du kan beställa de nyhetsbrev som passar dig bäst.
I projektet för att genomföra informationsresursen för offentlig upphandling testar man att skicka uppgifter om inköpsfakturor från kommunen eller välfärdsområdet till Statskontorets ekonomitjänst. Organisationerna som deltar i pilotprojektet ersätts för kostnaderna upp till 50 000 euro. Bekanta dig med pilotprojektets innehåll och ansök om att delta senast den 30 maj 2025.
Målet med pilotprojektet är att
Fördelar för pilotorganisationen:
En kommun, samkommun, välfärdsområde eller välfärdssammanslutning som deltar i pilotprojektet och dess datasystemleverantör ska ha den förmåga eller möjlighet att utveckla sina egna processer/datasystem under pilotprojektet. Utgångspunkten är att organisationen tror att den lyckas med pilotprojektet.
Utöver att kriterierna (se nedan) uppfylls fäster man vid valet av pilotorganisationer uppmärksamhet vid att de olika organisationerna som väljs har olika datasystemleverantörer och att åtminstone en del av dem köper tjänsten av servicecentret. Målet är att få med 5–7 pilotorganisationer.
1. Under pilotprojektet kan pilotorganisationen behandla numret för konkurrensutsättningen och avtalsnumret i sitt inköpsfakturasystem. Pilotorganisationen förutsätter att minst 1–3 leverantörer lägger till ett nummer för konkurrensutsättningen och eventuella anteckningar om sekretess på fakturorna i pilotprojektet och ger leverantörerna anvisningar om det nya verksamhetssättet.
2. Pilotorganisationen förbinder sig att lämna in testmaterial enligt den preliminära taxonomin till Statskontoret före utgången av november 2025. Samtidigt lämnar pilotorganisationen sin preliminära uppskattning av systemens utvecklingskostnader och arbetsmängd till Statskontoret.
Testmaterialet kan levereras i .csv-, .xbrl- eller .xlsx-format beroende på i vilken form pilotorganisationen kommer att leverera det egentliga materialet. Pilotorganisationen skapar fiktiva uppgifter om inköpsfakturor i testmaterialet så att inlämningen av uppgifterna från det egna systemet till Statskontoret testas.
3. Pilotorganisationen lämnar in äkta uppgifter om inköpsfakturor enligt den preliminära taxonomin till Statskontoret för 2–3 månader (mellan oktober 2025 och februari 2026). I en del av uppgifterna om inköpsfakturor enligt taxonomin ska ingå ett nummer för konkurrensutsättningen och eventuella anteckningar om sekretess (se kriterium 2).
4. Pilotorganisationen beskriver senast den 15 januari 2026 på Statskontorets blankett sitt eget verksamhetssätt och sin erfarenhet av pilotprojektet (rapporteringens genomförandesätt, en uppskattning av den använda arbetstiden och systemkostnaderna, en uppskattning av kostnaderna för det kontinuerliga underhållet, utmaningar och framgångar).
Projektet (Statskontoret) kan ersätta organisationen för arbetskostnader för personalen, systemutvecklingskostnader och kostnader för köpta tjänster enligt utfallet, dock högst 50 000 €/pilotorganisation.
Kostnadernas ersättning betalas i två poster på basis av en faktura som pilotorganisationen skickat och där andelen för personalens arbete, systemutveckling och köpta tjänster specificeras.
Betalningen kan också utföras om pilotorganisationen inte kan lämna alla uppgifter enligt den preliminära taxonomin. Då ska pilotorganisationen utöver erfarenheterna och de faktiska kostnaderna lämna in en separat detaljerad utredning till Statskontoret om varför det inte går att lämna in uppgifterna och vilka ändringar som skulle ha krävts för att lämna in de uppgifter som saknas i datasystemen och/eller organisationens egna processer. Dessutom ska kostnadskalkylerna för dessa åtgärder beskrivas. Utredningen ska vara specifik för varje datafält. Betalningen utförs dock inte om pilotprojektets misslyckande kan anses bero på pilotorganisationens egen verksamhet eller ringa engagemang i pilotprojektet.
Tidtabell för pilotprojektet
Vi söker i synnerhet kommuner, samkommuner, välfärdsområden och välfärdssammanslutningar som pilotorganisationer. Namnen på de organisationer som valts till pilotorganisationer publiceras på denna sida i juni 2025 när avtalen har undertecknats.
Ansök om att bli pilotorganisation senast den 30 maj 2025 genom att fylla i ansökningsblanketten som öppnas via länken nedan:
Ansökan om att lämna in uppgifter om inköpsfakturor som pilotorganisation >
hankintatietovaranto@valtiokonttori.fi
utvecklingschef