Hoppa innehåll

Statskontoret testar leverans av inköpsfakturauppgifter med sju organisationer

I Informationsresurs för offentlig upphandling -projektet testas inlämnandet av uppgifter om inköpsfakturor till Statskontorets ekonomitjänst med sju organisationer. Pilotprojektet inleds i augusti med ett gemensamt uppstartsmöte.

Syftet med pilotprojektet är att få en uppfattning om olika organisationers och systemleverantörers förmåga att producera inköpsfakturauppgifter till den kommande informationsresursen för upphandling samt omfattningen av förändringen inom dessa organisationer. Erfarenheterna används i lagberedningen, i den tekniska implementeringens slutskede och i planeringen av utbildningar.

Vi sökte särskilt kommuner, samkommuner, välfärdsområden och välfärdssamkommuner som pilotorganisationer. Fram till den 30 maj 2025 ansökte totalt 15 organisationer, varav åtta valdes ut till pilotprojektet. I juni ingicks pilotavtal med sju organisationer.

De deltagande organisationerna använder sju olika system för hantering av inköpsfakturor från fem olika programvaruleverantörer. Fyra av organisationerna köper tjänster från olika servicecenter. Bland pilotorganisationerna finns en stor stad, en liten kommun, två större och två medelstora kommuner/städer samt en samkommun.

Utöver det egentliga pilotprojektet har vi kommit överens om att under hösten gå igenom processer och förändringsbehov i tre välfärdsområden i separata workshoppar.

Pilotorganisation System för hantering av inköpsfakturor Eventuellt servicecenter
Esbo stad Oracle Fusion ERP (Oracle)
Mellersta Österbottens utbildningssamkommun Unit4 ERP (Abilita)
Kyrkslätts kommun DataCycle360 (CGI) Sarastia Oy
Kumo stad eFina (Administer) Kuntalaskenta Oy
Sastmola kommun Pro Economica Premium (CGI)
S:t Michel stad Basware P2P (Basware) Meidän IT ja talous Oy
Orimattila stad Raindance (CGI) Provincia Oy

Vi håller ett gemensamt uppstartsmöte för pilotprojektet onsdagen den 13 augusti 2025 kl. 13–16. Förutom representanter för pilotorganisationerna är även deras systemleverantörer och servicecenter välkomna att delta. Om du ännu inte har fått en inbjudan till uppstartsmötet, vänligen skicka ett meddelande till eeva.penttila@valtiokonttori.fi.

Bekanta dig med pilotprojektets innehåll och kriterier

——————————————————————————————————

Vad handlar projektet om?
Den offentliga förvaltningen köper årligen varor och tjänster för cirka 38 miljarder euro. I framtiden kommer det att finnas mer omfattande information om offentliga upphandlingar när kommunernas, välfärdsområdenas och statens uppgifter om inköpsfakturor som man börjar samla i den nya informationsresursen kan granskas via en offentlig webbtjänst. I projektet för genomförande som Statskontoret tillsatt skapas en informationsresurs för upphandling där man samlar information om offentliga konkurrensutsättningar och inköp. Projektet ingår i ett lagstiftningsprojekt som startats av finansministeriet som grundar sig på statsminister Petteri Orpos regeringsprogram. Målet är att effektivisera offentliga upphandlingar, främja kunskapsbaserat beslutsfattande och minska kostnaderna för offentliga upphandlingar på lång sikt.

Målgrupp: Företag och samfund Kommuner Kommuner och välfärdsområden

Annat som anknyter till detta

◄ Alla nyheter