Rapportering och uppföljning av inställda, avbrutna och återkrävda projekt i RRP-systemet

DiariumnumretVK/25055/2025
DokumenttypAnvisning
Ikraftträdelsedag05.06.2025
Datum05.06.2025
KategorierFinlands plan för återhämtning och resiliens
Underhåll ansvarValtiokonttori

Anvisning för rapportering och uppföljning i RRP-systemet av inställda, avbrutna och återkrävda projekt som finansieras av stödmyndigheterna.

Bakgrund

Enligt 12 § i lagen om förvaltningen av, tillsynen över och granskningen av Europeiska unionens facilitet för återhämtning och resiliens (537/2022) ska stödmyndigheten inom ramen för uppföljningen av och tillsynen över användningen av stöd i sitt informationssystem registrera följande uppgifter och trots sekretessbestämmelserna anmäla dem till Statskontoret för den centraliserade nationella uppföljningen av och tillsynen över genomförandet av planen för återhämtning och resiliens: uppgifter om ansökan, beviljande, utbetalning, uppföljning, upphörande med utbetalning, återbetalning, inspektioner, återkrav och andra följdåtgärder i fråga om stöd samt behövliga uppgifter om bedömning och uppföljning av genomförandet av principen orsaka inte betydande skada enligt artikel 2.6 i förordningen om faciliteten för återhämtning och resiliens.

Enligt 7 § i lagen om förvaltningen av, tillsynen över och granskningen av Europeiska unionens facilitet för återhämtning och resiliens (537/2022) har Statskontoret till uppgift att för finansministeriet, finanscontrollerfunktionen samt Europeiska unionens behöriga institutioner, organ och byråer utgående från uppgifterna i systemet eller på annat sätt producera de uppgifter och utredningar som krävs för skötseln av deras lagstadgade uppgifter.

Revisionsenheten vid finanscontrollerfunktionen har som uppgift att producera ett sammandrag över utförda inspektioner som lämnas till kommissionen i samband med Finlands begäran om utbetalning. Vid inspektionerna utnyttjas uppgifter som sparats i RRP-datasystemet och därför ska uppgifterna i systemen vara aktuella och korrekta.

Denna anvisning är avsedd som en allmän anvisning för hur man sparar uppgifter i RRP-systemet. Stödmyndigheterna följer sin egen organisations praxis i finansieringsprocessen.

Inställda projekt

I ett inställt projekt har stödmottagaren beviljats RRF-finansiering, men projektet har ställts in, genomförandet av projektet har inte inletts och stödmottagaren har inte fått RRF-finansiering. Alla inställda projekt rapporteras i RRP-systemet oberoende av om de påverkar uppnåendet eller verifieringen av (del)målet i betalningsbegäran.

Finansieringen av inställda projekt har i allmänhet omfördelats och beviljats någon annan stödmottagare, dock med beaktande av finanspolitiska ministerutskottets riktlinjer av den 29 februari 2024. Enligt riktlinjerna ska eventuella nationella anslag som inte använts efter att (del)målen för investeringarna och reformerna i planen för återhämtning och resiliens har uppnåtts lämnas oanvända och återbetalas i budgetprocessen. I dessa fall ska stödmyndigheterna kontakta finansministeriet.

Ett projekt som ställts in markeras i RRP-systemets avsnitt om stödobjekt genom att kryssa för punkten ”projektet har ställts in eller avbrutits”. Då öppnas ett fält där man skriver en kort motivering till varför projektet har ställts in. Man ska också meddela tidpunkten för när man upptäckt att projektet ställts in.

Om ett separat beslut har fattats om det projekt som ställts in eller om det finns någon annan motsvarande handling som verifierar att projektet ställts in, sparas handlingen i RRP-systemet med filtypen ”övrig bilaga”. Av handlingen bör framgå orsaken till att projektet ställts in samt datum/tidpunkt för när projektet ställts in.

Avbrutna projekt

Ett finansierat projekt kan också avbrytas av olika orsaker. Ett avbrutet projekt innebär att projektet kan vara tillfälligt avbrutet. Om projektet inte fortsätter efter avbrottet betraktas det som inställt. Alla avbrutna projekt rapporteras i RRP-systemet oberoende av om de påverkar uppnåendet eller verifieringen av (del)målet i betalningsbegäran.

Ett avbrutet projekt markeras i RRP-systemets avsnitt om stödobjekt genom att kryssa för punkten ”projektet har ställts in eller avbrutits”. Då öppnas ett fält där man skriver en kort motivering till varför projektet har avbrutits. Dessutom meddelas tidpunkten för när avbrottet upptäckts. Om genomförandet av ett avbrutet projekt fortsätter, tas krysset bort från systemet.

Om ett separat beslut har fattats om ett avbrutet projekt eller om det finns någon annan motsvarande handling med vilken avbrottet konstateras, sparas handlingen i RRP-systemet med filtypen ”övrig bilaga”. Av handlingen bör framgå orsaken till att projektet har avbrutits och datum/tidpunkt för när projektet avbrutits.

Om ett avbrutet projekt är förknippat med återkrav, sparas beslutet om återkrav i RRP-systemet med filtypen ”beslut om återkrav” och det återkrävda eurobeloppet sparas i uppgifterna om betalningstransaktionen med filtypen ”återkrav”. Det återkrävda beloppet matas in i systemet som ett positivt värde. I de återkrävda eurobeloppen inkluderas en eventuell ränta som stödmyndigheterna själva fastställer utifrån sina egna finansieringsvillkor eller lagstiftningen.

Återkrav

Om ett projekt som stödmottagaren genomför är föremål för återkrav antingen helt eller delvis, sparas beslutet om återkrav i RRP-systemet med filtypen ”beslut om återkrav” och det återkrävda beloppet sparas i transaktionsuppgifterna med filtypen ”återkrav”.

Det återkrävda beloppet matas in i systemet som ett positivt värde. I de återkrävda eurobeloppen inkluderas en eventuell ränta som stödmyndigheterna själva fastställer utifrån sina egna finansieringsvillkor eller lagstiftningen.

Kvittningsförfarande

Om stödmyndigheterna använder ett s.k. kvittningsförfarande vid återkrav av stöd som de beviljat, följer stödmyndigheterna sin organisations egen praxis för kvittning. Det rekommenderas dock att kvittningen alltid görs i samband med nästa utbetalning till det finansierade projektet. I RRP-systemet sparas de handlingar som hänför sig till kvittningsförfarandena med filtypen ”annan bilaga” och i transaktionsuppgifterna sparas det kvitterade eurobeloppet med filtypen ”återkrav”.

Det återkrävda (kvitterade) eurobeloppet matas in i systemet som ett positivt värde. I de återkrävda eurobeloppen inkluderas en eventuell ränta som stödmyndigheterna själva fastställer utifrån sina egna finansieringsvillkor eller lagstiftningen.

Återbetalning av utbetalt stöd

I finansierade projekt kan det också uppstå en situation där ett överbetalt stöd återbetalas. Återbetalningen sker i allmänhet på stödmottagarens initiativ, då stödmottagaren återbetalar det överbetalda stödet till stödmyndigheten genom att betala tillbaka en del av det beviljade stödet till stödmyndigheten. I RRP-systemet sparas ett beslut eller en motsvarande handling om överbetalt stöd med filtypen ”annan bilaga” och i transaktionsuppgifterna sparas återbetalningsbeloppet av stödet med filtypen ”återbetalning av utbetalt stöd”. Det återbetalade beloppet matas in i systemet som ett positivt värde.

Uppföljning

Stödmyndigheterna ska följa återkrav, kvittningar och återbetalningar av utbetalda stöd som hänför sig till de stöd som de beviljat. Stödmyndigheterna ska anmäla ovan nämnda uppgifter till Statskontorets RRP-system. Stödmyndigheterna ansvarar för att uppgifterna är korrekta.

I alla ovan nämnda fall är det bra att kontakta Statskontoret på adressen rrp@valtiokonttori.fi och säkerställa hur uppgifterna ska rapporteras till datasystemet.

plan för återhämtningRRFRRP