Hyppää sisältöön

Sähköiset laskut yleistyvät vauhdilla, mutta suurin loikka vasta tulossa

Vuoden 2024 verkkolaskumittaristo on julkaistu. Sähköistyminen etenee edelleen, ja erityisesti kuluttajalaskutus nostaa sähköistymisastetta. Kasvu on merkittävä, 13 miljoonaa laskua enemmän kuin edellisvuonna, mikä tarkoittaa noin 8 % kasvua. Syitä kasvuun on varmasti monia, mutta taustalla vaikuttavat muun muassa suurten laskuttajien e-laskuehdotus -kampanjat.

Kasvu kertoo laajemmasta murroksesta kuluttajalaskutuksessa. Vuoden 2024 lopulla Valtiokonttori teetti yhdessä Feelback Oy:n kanssa kyselyn kuluttajalaskutuksen nykytilasta ja toiveista.  Kyselyssä selvisi, että:

  • Yli puolet vastaajista kokee e-laskun tilaamisen hankalaksi.
  • 77 % vastaajista haluaisi kuitenkin saada kaikki laskunsa sähköisenä haluamaansa palveluun.

Nykyisin sähköisen kuluttajalaskutuksen osuus on alle 50 % kaikista kuluttajalaskuista. Tämä tarkoittaa merkittävää potentiaalia hyödynnettäväksi: kuluttajarajapinnassa 180 miljoonaa laskua odottaa sähköistymistä. Tämä tarkoittaa valtavaa säästöpotentiaalia ja parempaa asiakaskokemusta.

Uusia ratkaisuja tulossa

Miksi siis sähköisten laskujen loikka olisi edessä? Vuonna 2026 on tulossa uusia laskutusmahdollisuuksia kuten Siirto Brand Oy sekä MobilePay. Näiden avulla ratkaistaan isoimmat ongelmat sähköisessä kuluttajalaskutuksessa, kuten hankala käyttöönotto, ja täydennetään nykyisiä pankkipalveluita ja sähköisiä postilaatikoita. Suunnitelmissa on ohjata matkapuhelinnumerolla laskut kuluttajan maksupalveluun, jolloin myös ensimmäinen lasku voitaisiin toimittaa sähköisesti.

Hyödyt laskuttajille ja kuluttajille

Arvioiden mukaan sähköisten laskujen määrä voi kasvaa jopa 100 miljoonalla vuodessa. Miksi tämä on merkittävää, vaikka moni lasku tulee jo nyt sähköpostilla? Koska e-lasku tuo konkreettisia hyötyjä:

  • Vähentää merkittävästi perintätoimenpiteitä.
  • Poistaa näppäilyvirheet (viitenumero, summa, tilitiedot).
  • Reskontran selvittely vähenee.
  • 91 miljoonaa paperilaskua vähemmän, ja ympäristö kiittää.
  • Turvallisuus paranee, kun laskun lähettäjä on tunnistettu.
  • Nopeampi kassavirta.

Olen törmännyt erilaisiin julkishallinnon artikkeleihin, joissa korostetaan sähköisen laskun taloudellista hyötyä. Muun muassa Mikkelin kaupunki kertoi, että noin 570 000 paperilaskun sähköistämisellä voitaisiin palkata viisi lähihoitajaa. Reilulla sadalla miljoonalla laskulla saavutettaisiin siis tällä laskentakaavalla suoraa hyötyä melkein 900 henkilötyövuoden verran.

No brainer? No kyllä!

Kuluttajat saavat laskunsa sinne minne haluavat, ja osto- ja maksuprosessi helpottuu. Asiakaskokemus paranee ja säästöpotentiaali on valtava. Tämän matalammalla roikkuvia hedelmiä ei taida enää mistään löytyä.

Vuoden 2024 verkkolaskumittaristo

Lue lisää verkkolaskuista: Verkkolasku – Valtiokonttori