Valtiokonttori vastaa valtion työntekijöiden tapaturmakorvauksista ja myöntää kansalaisille muun muassa sotilasvamma- ja rikosvahinkokorvauksia. Tavoitteenamme on varmistaa kriisinkestävät korvauspalvelut, joiden jatkuvuus ja toimintavarmuus on taattu. Tämä on tärkeää, koska erityisesti jatkuvat korvaukset voivat olla elintärkeitä korvausten saajien toimeentulon turvaamiseksi.
Kriisinkestävyys perustuu ennakoivaan varautumiseen, ja siksi olemme kehittäneet palveluitamme pitkäjänteisesti. Olemme uudistaneet digitaalista palveluympäristöämme ja hyödynnämme yhä laajemmin automaatiota ja tekoälyä. Käynnissä oleva teknologiauudistus varmistaa, että korvausten hakeminen ja myöntäminen sujuvat turvallisesti myös kriisitilanteissa. Uudistuksen myötä vaihdetaan vanhentuneet järjestelmät ja rakennetaan tehokas, automaatiota laajasti hyödyntävä järjestelmäkokonaisuus. Työ käynnistyi maaliskuussa 2024 Digi Ensin -hankkeella.
Vastaamo-tapaukseen liittyvän rikosvahinkokorvauksen käsittelyä varten toteutimme merkittäviä ja nopeita järjestelmämuutoksia yhteistyössä toimittajakumppaneidemme kanssa. Nämä muutokset olivat tärkeitä, jotta pystymme käsittelemään normaalia suuremmat hakemusmäärät ja tarjoamaan nopean sekä oikea-aikaisen korvausprosessin korvauksen hakijoille. Tietomurto koski 33 000 asianomistajaa, ja arvioitu hakemusmäärä vuosina 2024–2025 on jopa kuusinkertainen verrattuna normaalin vuoden rikosvahinkohakemusten määrään. Vuoden 2024 loppuun mennessä hakemuksia oli vastaanotettu noin 1 000.
Teknologiauudistus ja digitaalisten palveluiden kehittäminen tukevat kestävän kehityksen tavoitetta kestävästä hallinnosta parantaen hallinnon tehokkuutta, läpinäkyvyyttä ja digitaalista saavutettavuutta (SDG-tavoite 16.6). Samalla varmistamme, että korvauspalvelut pysyvät toimintakykyisinä ja kriisinkestävinä.