Hyppää sisältöön

”Peppol mullistaa kaupankäynnin kommunikaation”

Henri Taipale

Peppol-verkosto avaa ohjelmistotalojen markkinoita, sanoo Henri Taipale Qvaliasta. Hän kehottaa ohjelmistotaloja olemaan mukana siirtymässä reaaliaikaiseen digitaaliseen talouteen.

−Peppol on ensimmäinen digitaalinen kieli yrityksille, eli tapa, jolla ne pystyvät standardin omaisesti kommunikoimaan, sanoo toimitusjohtaja Henri Taipale teknologiayritys Qvaliasta.

Qvalia tarjoaa ohjelmistotaloille ja muille yrityksille yhteyspisteen Peppol-verkostoon. Peppol on kansainvälinen verkosto, joka yhdistää organisaatioiden tietojärjestelmät toisiinsa ilman kahdenvälisiä yhteyksiä ja saa ne keskustelemaan keskenään. Peppol-verkostossa välitetään Peppol-sanomia, eli esimerkiksi standardimuotoisia tilauksia, tilausvahvistuksia ja laskuja.

Taipale uskoo, että meneillään on mittaluokassaan vastaava siirtymä kuin siirryttäessä papereista ja manuaalisista prosesseista tietokoneisiin. Hän kannustaa kaikkia ohjelmistotaloja olemaan mukana muutoksessa yrityksen kokoon katsomatta.

−Tämä on seuraava askel, jossa siirrytään reaaliaikaiseen digitaaliseen talouteen. Jos ohjelmistotalo ei ole tässä mukana, miksi asiakas käyttäisi sen ohjemistoja jatkossa? Ohjelmistoyrityksen ei kannata antaa sellaista etulyöntiasemaa kilpailijoilleen, Taipale sanoo.

− Sitten kun kilpailutus voitetaan, tuleekin hirveä kiire – ja se on mielestäni riski. Peppol-valmius kannattaa myös ottaa käyttöön heti. Kyse ei ole suurista kustannuksista.

Ota Peppol käyttöön heti

Markkinan kypsymistä ei siis kannata jäädä odottelemaan, vaan Peppol-valmius on syytä hoitaa kuntoon heti. Sen olemassaolo voi olla ratkaiseva esimerkiksi kilpailutuksissa.

Toisaalta pelkkä valmius ei Taipaleen mukaan välttämättä riitä. Qvalia on Ruotsin markkinoilla havainnut, että moni yritys kertoo kilpailutuksessa omaavansa Peppol-valmiuden.

− Sitten kun kilpailutus voitetaan, tuleekin hirveä kiire – ja se on mielestäni riski. Peppol-valmius kannattaa myös ottaa käyttöön heti. Kyse ei ole suurista kustannuksista.

Operaattorit auttavat Peppolin käyttöönotossa

Taipaleen mukaan pääsääntöisesti Peppol-valmiuden voi rakentaa olemassa olevaan toiminnanohjaus- tai tilaustenhallintajärjestelmään. Tämä riippuu kuitenkin alasta, jolla yritys toimii.

−Peppolin tietomalli on laaja, ja tietokenttiä voi löytyä hyvinkin paljon. Ohjelmistotalo ei ehkä kykene saamaan niitä kaikkia omaan järjestelmäänsä. Kuitenkin vain jotkut yritykset käyttävät näitä tietueita laajasti, joten se ei välttämättä ole pakollista.

Operaattorit auttavat Peppolin käyttöönotossa ja voivat tehdä sen hyvinkin nopeasti, sanoo Taipale. Operaattori kykenee tekemään yritykselle Peppol-rekisteröinnin, jolloin yritys saa omat Peppol-tunnukset.

− Koko toimitus-viesti-prosessin voi ostaa myös palveluna operaattorilta, ja jotkut operaattorit tarjoavat tämän transaktiopohjaisella hinnoittelulla. Silloin ei siis tarvitse ostaa hintavia lisenssejä heti, Taipale kertoo.

Tieto on yrityksille äärimmäisen tärkeää

Taipale uskoo, että Peppol tulee mullistamaan täysin kaupankäynnin kommunikaation. Yritysten ja ohjelmistotalojen on tärkeä ymmärtää, että elämme nyt tietoaikakaudessa ja Peppol on osa sitä.

−Aiemmin ihmiset kompensoivat tiedonpuutetta prosessissa jatkuvasti manuaalisella työllä. Digitaalisessa, reaaliaikaisessa maailmassa prosessi halutaan automatisoida, jolloin tieto on ehdottomasti tärkein komponentti.

Tietoa halutaan yhä enemmän reaaliajassa. Taipale ottaa verrokiksi tilanteen, jossa kuluttaja tilaa taksin ja seuraa sen liikkeitä ja saapumisaikaa reaaliajassa sovelluksen kautta.

−Samat vaatimukset siirtyvät muuhunkin kaupankäyntiin. Osto- ja myyntiprosessin tilanteesta halutaan jatkuvasti päivityksiä ja se vaatii digitaalisen kielen. Kyse ei ole vain yrityksestä itsestään, vaan myös asiakkaat haluavat enemmän reaaliaikaista tietoa.

Tieto on Taipaleen mukaan äärimmäisen tärkeää jokaiselle yritykselle – se luo uusia mahdollisuuksia, joita emme ehkä tänään osaa edes ajatella. Hänen mukaansa yritysten tulee ymmärtää, miten yrityksen oma prosessi tuottaa standardoitua, strukturoitua tietoa, jota voidaan hyödyntää tulevaisuudessa.

−Aiemmin ihmiset kompensoivat tiedonpuutetta prosessissa jatkuvasti manuaalisella työllä. Digitaalisessa, reaaliaikaisessa maailmassa prosessi halutaan automatisoida, jolloin tieto on ehdottomasti tärkein komponentti, Taipale alleviivaa.

Peppol avaa markkinoita

Peppolin mahdollistaman reaaliaikaisen seurannan ja raportoinnin avulla ymmärrys yrityksen ostoista ja myynneistä sekä asiakkaiden ja toimijoiden käyttäytymisestä paranee huomattavasti.

− Jos tässä muutoksessa ei ole mukana, ei tule olemaan myöskään mukana kansainvälisessä digitaalisessa markkinassa. Peppolhan on siirtynyt Euroopasta jo muuallekin, kuten Australiaan ja Japaniin. Se on jo globaali.

−Tämän kautta yritys voi tehdä parempia päätöksiä ja saada myös halvemman prosessin. Usein tuijotetaan vain esimerkiksi transaktiohintaa eikä sitä, miten paljon virheiden korjaaminen maksaa manuaalisessa prosessissa verrattuna digitaaliseen, Taipale sanoo.

Koska Peppol on kansainvälinen standardi, se avaa markkinoita myös ohjelmistotaloille. Ohjelmistoyritys voi kommunikoida esimerkiksi saksalaisen asiakkaan kanssa samalla tavalla kuin suomalaisen.

− Jos tässä muutoksessa ei ole mukana, ei tule olemaan myöskään mukana kansainvälisessä digitaalisessa markkinassa. Peppolhan on siirtynyt Euroopasta jo muuallekin, kuten Australiaan ja Japaniin. Se on jo globaali, painottaa Taipale.

Lisää tietoa löydät Peppol-info -sivulta

Muuta aiheeseen liittyvää

◄ Kaikki uutiset