Målet med det pågående regeringsprogrammet är att grunda en nationell informationsresurs för upphandlingar och ge ut uppgifter om den offentliga sektorns inköpsfakturor.
Nödvändiga lagändringar har beretts under ledning av finansministeriet. Regeringens proposition om helheten är på remiss fram till den 9 januari 2026. I propositionen föreslås att det stiftas en ny lag om informationsresursen för upphandlingar samt ändringar i lagen om Statskontoret, upphandlingslagen och försörjningslagen.
Syftet med ändringarna är att skapa förutsättningar för utveckling av de upphandlande enheternas egen verksamhet, effektivisera övervakningen av upphandlingar, erbjuda företagen mer information om möjligheterna till offentlig upphandling, förbättra kunskapsunderlaget för forskning om offentliga upphandlingar och stödja beredningen av kommande lagstiftningsändringar.
I regeringens proposition föreslås att Statskontoret ansvarar för upprätthållandet av den kommande informationsresursen för upphandling, insamlingen, hanteringen och publiceringen av uppgifter om upphandlingen samt utlämnandet av uppgifter till exempel för myndighetsändamål. Skyldigheten att lämna uppgifter om inköpsfakturor gäller kommuner och samkommuner, välfärdsområden och välfärdssammanslutningar, statliga ämbetsverk och inrättningar, FPA och Senatkoncernens affärsverk.
Lagutkast och begäran om utlåtande (utlåtande.fi)
Lagberedningen har genomförts i bred samverkan
Lagberedningen kring informationsresursen för upphandling har letts av finansministeriet och har genomförts i dialog med ett brett urval samhällsaktörer. En separat expertgrupp har bistått lagberedningsgruppen i dess arbete. Vid beredningen av lagstiftningen har man dessutom beaktat synpunkter från de kommunorganisationer som deltagit i pilotprojektet för utlämnande av uppgifter om inköpsfakturor samt responsen som samlats in vid ett flertal diskussionsmöten under året.
Lagberedningsgruppens sammansättning:
|
Expertgruppens sammansättning:
|
Projektet för genomförande av informationsresursen för upphandling framskrider enligt tidtabellen
Vid sidan av lagberedningsarbetet har man utvecklat tekniska lösningar i ett separat genomförandeprojekt som leds av Statskontoret. Statskontoret ska före utgången av 2026 utveckla
- ett datainsamlingssystem som gör det möjligt att samla in uppgifter om inköpsfakturor och andra nödvändiga uppgifter om offentliga upphandlingar,
- en informationsresurs för upphandling genom vilken information om offentliga upphandlingar kan delas på ett säkert sätt med dem som behöver informationen och
- en offentlig webbtjänst som erbjuder heltäckande, jämförbar och begriplig information om konkurrensutsättningar och genomförda köp.
Arbetet med att skapa den tekniska grunden är i full gång.
Datainsamlingssystemet testas i ett pågående pilotprojekt, där man prövar att skicka uppgifter om inköpsfakturor i samarbete med sju kommunorganisationer.
Inom utvecklingsprojektet för informationsresursen för upphandling pågår för närvarande modellering av bland annat upphandlingsmeddelanden och utveckling av lösningar för informationsöverföring.
I utvecklingsprojektet för den offentliga webbtjänsten har man i slutet av hösten samlat in synpunkter från olika kundgrupper på konceptet för den offentliga vyn av upphandlingsuppgifter, samt planerat strukturen och det visuella uttrycket för den förnyade webbplatsen Granskaförvaltningen.fi. Målet är att en betaversion av den förnyade webbplatsen Granskaförvaltningen.fi ska kunna lanseras redan under utvecklingsfasen hösten 2026.
Mer information
- Juho Savonen, projektdirektör, tfn 0295 50 2075, juho.savonen@valtiokonttori.fi
- Nytt datalager öppnar uppgifterna om offentliga upphandlingar och inköpsfakturor (vm.fi)





