Hoppa innehåll

Pilotprojektet för inlämning av uppgifter om inköpsfakturor börjar – sök med under maj månad!

I Informationsresurs för offentlig upphandling-projektet testas inlämnandet av uppgifter om inköpsfakturor till Statskontorets ekonomitjänst. Ansökan till pilotorganisation pågår i maj och det egentliga pilotprojektet inleds hösten 2025. Vi ersätter de deltagande organisationerna för kostnaderna för pilotprojektet upp till 50 000 euro.

Projektdirektör Juho Savonen uppmuntrar alla kommuner, samkommuner, välfärdsområden och välfärdssammanslutningar att fundera på deltagandet i pilotprojektet.

”Pilotprojekten är ett bra sätt att förbereda sig på en stor förändring redan på förhand. Dessutom kan pilotorganisationerna aktivt påverka verksamhetssätten och det tekniska genomförandet i anslutning till insamlingen av uppgifter om inköpsfakturor.”

“Vi vill också lära oss av olika organisationers processer så att vi kan planera kommande utbildningar och anvisningar till att vara så användarvänliga som möjligt. Dessutom är vårt mål att utreda den arbetsmängd som förändringen kräver både i pilotorganisationerna och hos deras datasystemleverantörer. Pilotprojektet ger också värdefull information för beredningen av den kommande lagstiftningen”, berättar utvecklingschef Eeva Penttilä som ansvarar för koordineringen av pilotprojektet.

Statskontoret ersätter kostnaderna för pilotorganisationerna enligt utfallet, dock högst 50 000 €/organisation. I bästa fall kommer en stor del av ändringarna som den kommande lagstiftningen medför att göras och täckas redan under pilotprojektet.

Bekanta dig med pilotprojektets innehåll och kriterier

Delta i informationsmötet den 7 maj 2025 kl. 14.30–15.30

Ansök om att bli pilotorganisation senast den 30 maj 2025

Vad handlar projektet om?
Den offentliga förvaltningen köper årligen varor och tjänster för 37,6 miljarder euro. I framtiden kommer det att finnas mer omfattande information om offentliga upphandlingar när kommunernas, välfärdsområdenas och statens uppgifter om inköpsfakturor som man börjar samla i den nya informationsresursen kan granskas via en offentlig webbtjänst. I projektet för genomförande som Statskontoret tillsatt skapas en informationsresurs för upphandling där man samlar information om offentliga konkurrensutsättningar och inköp. Projektet ingår i ett lagstiftningsprojekt som startats av finansministeriet som grundar sig på statsminister Petteri Orpos regeringsprogram. Målet är att effektivisera offentliga upphandlingar, främja kunskapsbaserat beslutsfattande och minska kostnaderna för offentliga upphandlingar på lång sikt.

Målgrupp: Företag och samfund Kommuner Kommuner och välfärdsområden

Annat som anknyter till detta

◄ Alla nyheter