Genomförande av revisions- och tillsynsåtgärder i faciliteten för återhämtning och resiliens (RRF)

DiariumnumretVK/46576/00.00.00.01/2022
DokumenttypAnvisning
Datum27.05.2022
KategorierFinlands plan för återhämtning och resiliens
Underhåll ansvarValtiokonttori

Anvisning till stödmyndigheterna om genomförande av revisions- och tillsynsåtgärder i faciliteten för återhämtning och resiliens (RRF)

Stödmyndighetens roll och ansvar vid beviljande, utbetalning, tillsyn och rapportering av stöd

I förvaltningen av faciliteten och i beviljandet av finansiering betonas ur kommissionens synvinkel i syn-
nerhet förebyggande av allvarliga oegentligheter, det vill säga bedrägerier, korruption, intressekonflikter
och missbruk av stöd samt upptäckt och korrigering av dessa. Därför ska stödmyndigheterna ha tillräck-
liga metoder för att förebygga och upptäcka ovan nämnda omständigheter när de beviljar och betalar ut
stöd. Dessutom ska stödmyndigheterna sörja för åtgärderna för tillsyn/revision av stödmottagarna och
sin egen interna kontroll, med hjälp av vilken man kan upptäcka felaktiga förfaranden och vidta korrige-
rande åtgärder.

De statliga myndigheter som beviljar stöd i form av ekonomiskt stöd och de rättspersoner som utför de
uppgifter som hör till statsbidragsmyndigheten för genomförandet av planen för återhämtning och resili-
ens ansvarar för beviljande av, utbetalning av, uppföljning av, tillsyn över och återkrav av stödet samt
andra åtgärder i efterhand såsom föreskrivs i statsunderstödslagen eller enligt vad som fastställs speci-
allagstiftningen gällande stöd genom ekonomiskt stöd. Tillämpningen av unionens rätt och den nationella
lagstiftningen på de stöd som beviljas ur faciliteten för återhämtning och resiliens ingår i de uppgifter
som den myndighet som beviljar stödet redan har enligt gällande lagstiftning. Detta gäller också tillsynen
över att det inte förekommer dubbel EU-finansiering för det projekt som får stödet. När stödmyndighet-
erna beviljar finansiering ska de kontrollera hos den sökande huruvida den har ansökt om eller fått an-
nan EU-finansiering för genomförandet av projektet. Om den sökande får annan EU-finansiering för att
genomföra projektet, ska stödmyndigheten följa upp användningen av överlappande finansiering genom
att utnyttja de datasystem som den använder och samarbeta med andra finansiärer.

Stödmyndigheten ska följa upp användningen av stödet och anmäla de separat fastställda och före-
skrivna uppgifterna om uppföljning av stödet till Statskontoret för den centraliserade nationella uppfölj-
ningen av genomförandet av faciliteten för återhämtning och resiliens. Dessa uppgifter är bland annat:

  • uppgifter om rapporteringen av målen för åtgärderna
  • uppgifter från gemensamma indikatorer
  • uppgifter som rapporteras i samband med begäran om utbetalning
  • uppgifter i samband med tillsyn/revisioner.

Stödmyndigheten ansvarar också för att uppgifterna om användningen av stödet och hur de mål som
ställts upp för stödet uppnåtts samt om tillsynen över stödet och revisionen av det som anmäls till Stats-
kontoret är kompletta och felfria och motsvarar innehållskraven i Statskontorets centraliserade informat-
ionssystem. Stödmyndigheterna ska utföra tillräckliga tillsyns-/revisionsåtgärder för den finansiering som
den beviljat. Sådana åtgärder kan vara bland annat administrativa revisioner som utförs i samband med
ansökan om utbetalning och revisionsbesök på plats hos stödmottagaren. Syftet med tillsyns-/revisions-
åtgärderna är att producera information om att stödmottagaren har använt den beviljade RRF-finansie-
ringen på ett ändamålsenligt sätt samt följt finansieringsvillkoren i RRF-förordningen och den nationella
lagstiftningen och stödmyndighetens finansieringsvillkor. Dessutom ska stödmyndigheterna ha ett sy-
stem för intern kontroll som förebygger missbruk av finansiering, intressekonflikter och korruption.

Stödmyndigheten ska inom en av finansministeriet utsatt tidsfrist till ansvarsområdets ministerium lämna
in stödmyndighetens förvaltningsförklaring över beviljade stöd och stöd som myndigheten själv använt.
Förvaltningsförklaringen är en blankettmall som skickas till stödmyndigheterna för ifyllande. Den under-
tecknade förvaltningsförklaringen skickas till Statskontorets RRP-datasystem i samband med att begä-
ran om utbetalning upprättas. Finansministeriets förvaltningsförklaring till kommissionen grundar sig på
de motsvarande bekräftelserna över de beviljade stöden från samtliga stödmyndigheter. Finansministeri-
ets koordinator ansvarar för blanketten för förvaltningsförklaringen.

Stödmyndigheten ska upprätta och föra en beskrivning av förvaltnings- och tillsynssystemet för de stöd
som stödmyndigheten beviljat och själv använt. En uppdaterad beskrivning av förvaltnings- och tillsyns-
systemet och revisioner av hur det genomförts bidrar för sin del till att verifiera att stödmyndighetens in-
terna kontroll är korrekt organiserad. Beskrivningen av förvaltnings- och tillsynssystemet är en blankett-
mall som skickas till stödmyndigheterna och ministerierna för ifyllning. I beskrivningen av förvaltnings-
och tillsynssystemet specificeras stödmyndighetens processer för beviljande, utbetalning och tillsyn av
stöd samt olika riskhanteringsmetoder. Finansministeriets koordinator ansvarar för blanketten för be-
skrivning av förvaltnings- och tillsynssystemet.

Stödmyndigheten är skyldig att anmäla brott och andra oegentligheter i anknytning till användningen av
facilitetsmedlen. Brotten ska anmälas till finansministeriet, finanscontrollerfunktionen, Statskontoret, för-
valtningsområdets och ansvarsområdets ministerium, statens revisionsverk och Europeiska byrån för
bedrägeribekämpning vid misstanke om sådana brott om vilka stödmyndigheten enligt 17 § 1 mom. i la-
gen om statens revisionsverk (676/2000) är skyldig att göra anmälan om brott. Enligt den nämnda be-
stämmelsen får man låta bli att göra brottsanmälan endast om handlingen med beaktande av omständig-
heterna bör anses vara ringa.

En anmälan ska göras till de nämnda instanserna också vid andra oegentligheter som Statskontoret har
föreskrivit att vid behov ska anmälas. Befogenheten att meddela föreskrift används om det visar sig vara
nödvändigt exempelvis på grund av en överenskommelse om operativa arrangemang med kommiss-
ionen eller av andra orsaker. Allvarliga oegentligheter hänvisar till allvarliga brott mot bestämmelserna
mot de åtgärder som stöds genom faciliteten, det vill säga bedrägerier, korruption och intressekonflikter
eller allvarliga brott mot de skyldigheter som gäller överenskommelserna om finansieringsstöd.

Stödmyndigheten har skyldighet att i fråga om projekt som den själv genomför administrativt skilja på
uppgifter som gäller beviljande av och tillsyn över stöd och uppgifter som gäller genomförandet av pro-
jekten. Om stödmyndigheten inte fattar beslut om beviljandet av stöd för de projekt som myndigheten
själv genomför ska den skilja på genomförandet av projektet och utövandet av tillsynen. Med kravet på
att skilja på uppgifterna betonas det att den interna kontrollen av ett projekt som stödmyndigheten själv
genomför och som finansieras med faciliteten för återhämtning och resiliens inte enbart kan grunda sig
på normal förmansövervakning, som sker inom den organisatoriska enhet som ansvarar för projektet,
utan exempelvis på tillsyn som en annan avdelning inom organisationen utför. Kravet på att skilja på
uppgifterna kan kort beskrivas enligt följande:

  • Den person som beviljat stödet kan inte övervaka genomförandet av ett projekt som han eller hon
    själv ansvarar för (interna reform- och investeringsprojekt inom förvaltningen).
  • Den person som beviljat stödet kan inte betala ut, göra revisioner av eller återkräva stödet eller
    delta i andra fortsatta åtgärder.
  • En person som betalar ut stödet och/eller utför revisions-/tillsynsåtgärder kan inte bevilja stöd,
    återkräva stöd eller delta i andra fortsatta åtgärder.
  • En person som återkräver stöd kan inte bevilja eller betala ut stöd.

Uppgifterna ska skiljas tydligt redan innan beviljandet av stöd inleds och det ska beskrivas på uppgifts-
och personalnivå i beskrivningen av förvaltnings- och tillsynssystemet. I synnerhet vid små stödmyndig-
hetsenheter ska särskild uppmärksamhet fästas vid att det inte uppstår intressekonflikter. Om man i upp-
gifterna avviker från kraven på att skilja på uppgifterna ska fallen antecknas noggrant i beskrivning av
förvaltnings- och tillsynssystemet. Sådana fall kan vara bland annat att beslutet om beviljande av stöd
samtidigt fungerar som utbetalningsbeslut. Åtskiljandet av uppgifterna tjänar också stödmottagarnas
rättsskydd samt en jämlik behandling.

Ministeriets roll och ansvar

Ministeriet har till uppgift att utöva tillsyn över att stödmyndigheterna inom ministeriets förvaltningsom-
råde och ansvarsområde på behörigt sätt genomför planen för återhämtning och resiliens. Ministeriet ska
inte enbart följa med hur stödmyndigheternas plan för återhämtning och resiliens framskrider inom mini-
steriets förvaltningsområde och sektor utan också exempelvis bedöma om stödmyndighetens förvalt-
nings- och tillsynssystem är ändamålsenligt samt vid behov också i större omfattning utöva tillsyn över
genomförandet av stöden inom sitt förvaltningsområde och sektor. I anknytning till detta har ministeriet
full rätt att få uppgifter och också rätt att utföra inspektioner hos förvaltningsområdets och ansvarsområ-
dets stödmyndigheter samt de stödmottagare som har fått stöd av stödmyndigheterna. Ministeriet ska
också inom utsatt tid till finansministeriet lämna in ministeriets förvaltningsförklaring över stöd som mini-
steriet och stödmyndigheter inom ministeriets ansvarsområde beviljat och som stödmyndigheterna själva
använt.

Statskontorets roll och ansvar

Statskontoret har till uppgift att förvalta ett centraliserat, nationellt informationssystem, i vilket uppgifter
om projekt som finansierats med medel från faciliteten för återhämtning och resiliens samlas. Eftersom
de uppgifter som lämnas in till Statskontoret innehåller personuppgifter, som Statskontoret behandlar, är
Statskontoret enligt lag även sådan personuppgiftsansvarig som avses i artikel 4.7 i EU:s allmänna data-
skyddsförordning ((EU) 2016/679).

Till Statskontorets uppgifter hör att ge ministerierna och stödmyndigheterna vägledning om förvaltningen
av, uppföljningen av och tillsynen över användningen av facilitetsmedlen. Statskontoret verifierar att de
av stödmyndigheterna inlämnade uppgifterna innehåller samtliga uppgifter som föreskrivs. Verifierings-
uppgiften omfattar åtgärder för att kontrollera att de inlämnade uppgifterna är proportionella, innehåller
nödvändiga handlingar och att uppgifterna har lämnats in inom utsatt tid.

Statskontoret ska för finansministeriet, finanscontrollerfunktionen samt Europeiska unionens behöriga
institutioner, organ och byråer utgående från uppgifterna i informationssystemet eller på annat sätt pro-
ducera de uppgifter och utredningar som krävs för skötseln av deras lagstadgade uppgifter. Detta inne-
bär framför allt framtagning av de uppgifter och utredningar som krävs för de nämnda myndigheternas
tillsyns- och inspektionsuppgifter. Med stöd av informationssystemet producerar Statskontoret också för
finansministeriet de nödvändiga uppgifterna för Finlands begäran om utbetalning.

Statskontoret övervakar och verifierar verkställandet av planen för återhämtning och resiliens och an-
vändningen av facilitetsmedlen. Uppgiften inkluderar både administrativa granskningsuppgifter och
egentliga inspektionsuppgifter. Statskontoret har rätt till de uppgifter och den inspektionsrätt som krävs
för uppgiften. Statskontoret utövar tillsyn över såväl stödmyndigheterna och ministerierna som vid behov också över stödmottagarna. Statskontoret genomför proaktiv tillsyn genom att ge stödmyndigheterna anvisningar och utbildning samt tillsyn i efterhand genom att rikta olika tillsynsåtgärder till exempel på efterlevnaden av RRF-facilitetens särskilda villkor i samband med beviljandet av finansiering.

Statskontoret utövar tillsyn över och verifierar att stödmyndigheten korrigerar fel och brister i förvalt-
ningen eller i användningen av stödet som observerats i samband med tillsyn och inspektion utförd av
Europeiska unionens behöriga institutioner, finanscontrollerfunktionen, finansministeriet, Statskontoret,
ministerier eller stödmyndigheter. Statskontoret övervakar genomförandet av de korrigerande åtgärderna
med både administrativa kontroller och vid behov genom inspektioner.

Statskontoret har till uppgift att vid behov genom beslut ålägga stödmyndigheten att inom utsatt tid korri-
gera fel och brister som Statskontoret observerar vid utförandet av verifierings- och tillsynsuppgifter för
vilka stödmyndigheten inte inom rimlig tid har vidtagit korrigerande åtgärder även om bristen eller felet
redan tidigare har observerats vid tillsyn utövad internt av en av Europeiska unionens behöriga institut-
ioner, organ eller byråer, finanscontrollerfunktionen, finansministeriet, ett ministerium eller en stödmyn-
dighet. Statskontoret har dock inte tillgång till några administrativa tvångsmedel för befästande av sitt
beslut. Statskontorets beslut har trots det allmän betydelse för tillsynen över faciliteten. Beslutet är ett
sådant ställningstagande av tillsynsmyndigheten enligt vilket stödmyndighetens agerande inte är lämp-
ligt.

Finansministeriets finanscontrollerfunktionens roll

Finansministeriets finanscontrollerfunktion har som uppgift att i egenskap av oberoende övervakare
granska de projekt som har finansierats med faciliteten för återhämtning och resiliens. I sin roll är funkt-
ionens verksamhet oberoende av de övriga myndigheterna som deltar i förvaltningen och genomföran-
det av facilitetsmedlen och den ansvarar självständigt för revisionerna och rapporteringen av observat-
ioner. Innehållet i uppgiften motsvarar de uppgifter som tillsynsmyndighet över EU-program föreskriver
för controllerfunktionen i olika lagar. Controllerfunktionen utför projektrevisioner baserat på ett slump-
mässigt urval samt systemrevisioner hos myndigheter som beviljar stöd. Utifrån dessa upprättar den en
revisionssammanfattning som bifogas begäran om utbetalning. Controllerfunktionen har till uppgift att göra en revision av skötseln av de uppgifter som finansministeriet, Statskontoret, ministerierna och stödmyndigheterna har anvisats enligt eller med stöd av den lag som nu
stiftas. Till den externa och oberoende controllerfunktionens uppgifter hör att genom revisioner utöva till-
syn över alla de nationella myndigheter som enligt lagstiftningen har uppgifter i anknytning till de ur facili-
teten för återhämtning och resiliens beviljade stöden samt uppföljning och tillsyn över dem. Controllerfunktionens uppgift är att göra en revision av om stödmottagarna har använt stödet i enlighet med de bestämmelser, föreskrifter och villkor som gäller för stödet och om rapporteringen av de mål som satts upp för användningen av stödet är adekvat Controllerfunktionen ska informera finansministeriet, Statskontoret och ministeriet om resultaten av utförda revisioner. Med anmälningsskyldigheten säkerställs det att de myndigheter som ansvarar för verkställandet av faciliteten får information om oegentligheter.

Bevarande av bokföringsmaterial och annat material

Stödmottagaren, andra än mottagare av statsunderstöd som avses i 7 § 3 mom. i statsunderstödslagen,
stödmyndigheten, ministeriet, Statskontoret, finansministeriet och finanscontrollerfunktionen ska bevara
allt bokföringsmaterial och annat material fram till utgången av 20321. Bevaringstiden för bokföringsmaterial och annat material i anslutning till stöd som beviljats av stödmyn-
digheten får förlängas genom föreläggande av stödmyndigheten. Bevaringstiden för bokföringsmaterial
och annat material i anslutning till stöd som beviljats av flera stödmyndigheter får förlängas genom för-
ordning av finansministeriet. 1.3 Uppgifter som samlas in i RRP-datasystemet i anslutning till tillsyn och inspektion

Ministerierna/stödmyndigheterna sparar följande handlingar eller uppgifter som gäller tillsynen över RRF-
faciliteten i RRP-datasystemet.

• tillsyns-/inspektionsrapporter

• resultat av tillsyn/inspektioner (klassificeringsuppgifter)

• anmälan om oegentligheter och brottsanmälan

• beslut om återkrav

• handlingar i anslutning till återbetalning av överbetalt stöd

• uppgifter om korrigerande åtgärder

• uppgifter om eventuella efteråtgärder. Finansministeriets finanscontrollerfunktion sparar följande handlingar eller uppgifter som gäller tillsynen
över RRF-faciliteten i RRP-datasystemet:

• revisionssammanfattningsrapport som lämnas i samband med begäran om utbetalning

• övriga inspektionsrapporter och resultat av inspektioner (klassificeringsuppgifter).

Artikel 22 i RRF-förordningen2

I artikel 22 i RRF-förordningen finns det bestämmelser om medlemsstaternas plikt att skydda unionens
ekonomiska intressen. Alla medlemsstater ska säkerställa ett effektivt och ändamålsenligt internt kon-
trollsystem och process för återkrävande av belopp som utbetalats felaktigt eller använts felaktigt för
andra ändamål än ad de beviljats för. När det gäller beviljad finansiering ska medlemsstaterna dessutom
kontrollera att förebyggande, upptäckt och korrigering av bedrägerier, korruption och intressekonflikter
har organiserats på lämpligt sätt. Medlemsstaterna ska för revision och tillsyn samt för tillhandahållande av jämförbara uppgifter samla in uppgifter om användningen av medel som hänför sig till åtgärder för

1 Om inte artikel 132.2 i Europaparlamentets och rådets förordning 2018/1046 om finansiella regler för unionens allmänna budget, om
ändring av förordningarna (EU) nr 1296/2013, (EU) nr 1301/2013, (EU) nr 1303/2013, (EU) nr 1304/2013, (EU) nr 1309/2013, (EU) nr
1316/2013, (EU) nr 223/2014, (EU) nr 283/2014 och beslut nr 541/2014/EU samt om upphävande av förordning (EU, Euratom) nr 966/2012
eller någon annan unionslagstiftning eller nationell lagstiftning kräver en längre bevaringstid.
2 Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/241 om inrättande av faciliteten för återhämtning och resiliens https://eur-

lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021R0241&from=SV.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021R0241&from=SV
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021R0241&from=SV

genomförande av reformer och investeringsprojekt enligt planen för återhämtning och resiliens i följande
standardiserade klasser:

• Namn på den slutliga mottagaren av medlen.

• Namn på entreprenören och underentreprenören, om slutmottagaren av medel är
en upphandlande myndighet i enlighet med unionsrätt eller nationella rätt avseende
offentlig upphandling.

• Namn (alla förnamn), efternamn (alla efternamn) och födelsedatum för den verkliga
ägaren och förmånstagaren (alla verkliga ägare och förmånstagare) för mottagaren
av medel eller entreprenören.

• En förteckning3 över åtgärder för genomförande av reformer och investeringsprojekt
inom ramen för planen för återhämtning och resiliens, det totala offentliga finansie-
ringsbeloppet för dessa åtgärder, med angivande av det belopp som betalats ut
inom ramen för faciliteten och andra unionsfonder.

Medlemsstaterna ska uttryckligen tillåta kommissionen, Europeiska byrån för bedrägeribekämpning
(OLAF), revisionsrätten och, i tillämpliga fall, Europeiska åklagarmyndigheten (EPPO) att utöva sina rät-
tigheter enligt artikel 129.1 i budgetförordningen. Medlemsstaterna ska också ålägga alla slutmottagare
av medel som har betalats ut för åtgärderna för genomförande av reformer och investeringsprojekt inom
ramen för planen för återhämtning och resiliens samt alla andra personer eller enheter som deltar i ge-
nomförandet av dem, att uttryckligen tillåta kommissionen, OLAF, revisionsrätten och, i tillämpliga fall,
EPPO att utöva sina rättigheter enligt artikel 129.1 i budgetförordningen och ålägga alla slutmottagare av
utbetalda medel motsvarande skyldigheter. Detta innebär att sökanden ska informeras om ovan nämnda
organisationers rättigheter när stöd beviljas.

 

plan för återhämtningRRFRRP