Ansvarsområden och roller i verkställandet av Finlands planen för återhämtning och resiliens (RRP)

DiariumnumretVK/49329/00.00.00.01/2022
DokumenttypAnvisning
Datum12.10.2022
KategorierFinlands plan för återhämtning och resiliens
Underhåll ansvarValtiokonttori

Dokumentversioner:

Version Datum    Ändring
1.1 14.10.2022 Kompletterad med tillägg av EU:s sanktionslista, titel och inledning modifierade
1.0 2.6.2022 Färdig anvisning

Denna anvisning gäller fördelningen av roller och ansvarsområden i anslutning till verkställandet av Finlands planen för återhämtning och resiliens (RRP) samt en adekvat åtskillnad av uppgifterna inom dessa. I denna anvisning beskrivs endast de centrala aktörernas ansvarsområden och de beskrivs endast ur dessa aktörers perspektiv.

Bakgrund

Finlands plan för återhämtning och resiliens (Recovery and Resilience Plan, RRP) är en plan för utnyttjande av finansieringen i Finlands facilitet för återhämtning och resiliens (Recovery and Resilience Facility, RRF). Syftet med denna anvisning är att beskriva och specificera ansvarsområdena och rollerna för aktörerna i anslutning till genomförandet av RRF-faciliteten.

Varje medlemslands plan bör dessutom innehålla en förklaring av planerna för effektiv uppföljning av planen för återhämtning och resiliens, inklusive bland annat konkreta åtgärder för att förhindra, upptäcka och åtgärda korruption, bedrägerier och intressekonflikter i anknytning till användningen av medel beviljade ur faciliteten samt arrangemang för att undvika dubbel finansiering från faciliteten och andra unionsprogram. Dessa förfaranden har vidare tilldelats olika aktörer för att säkerställa att den interna kontrollen är tillräckligt tillförlitlig.

För att säkerställa att den interna kontrollen är tillförlitlig ska medlemsstaten fästa uppmärksamhet vid att punkterna nedan genomförts på tillräcklig nivå i planen för återhämtning och resiliens (RRP) [2]:

i) Det interna kontrollsystem som beskrivs i planen för återhämtning och resiliens baseras på robusta processer och strukturer samt identifierar tydliga aktörer (organ/enheter) och deras respektive roller och ansvarsområden i utförandet av de interna kontrolluppgifterna; framför allt säkerställs lämplig åtskillnad av relevanta funktioner,

ii) kontrollsystemet och andra relevanta arrangemang är adekvata, inbegripet
insamling och tillgängliggörande av uppgifter om slutmottagarna enligt beskrivningen i planen för återhämtning och resiliens, särskilt för att förebygga, upptäcka och åtgärda korruption, bedrägerier och intressekonflikter vid användning av medel från faciliteten.

iii) de arrangemang som beskrivs i planen för återhämtning och resiliens för att undvika dubbel finansiering från andra unionsprogram är adekvata och

iv) de aktörer (organ/enheter) som ansvarar för kontrollerna har
laglig rätt och administrativ kapacitet att fullgöra sina roller och uppgifter.

Centrala aktörer och deras roller

I förvaltningen av, tillsynen över och granskningen av Finlands facilitet för återhämtning och resiliens deltar följande aktörer som har olika ansvarsområden och roller i genomförandet av verkställandet.

Bild 1 Centrala aktörer

 

Finansministeriet (FM) är den nationella ansvariga myndigheten gentemot kommissionen och undertecknar bland annat den förvaltningsförklaring som fogas till den till kommissionen riktade begäran om utbetalning. Finansministeriet har en samordningsroll i förhållande till de andra aktörerna och behörighet att utfärda föreskrifter för de andra aktörerna. Insamlingen av de av stödmyndigheterna inlämnade uppgifter som krävs för genomförande av planen för återhämtning och resiliens och rapporteringen till kommissionen sker i det centraliserade informationssystem som grundats på Statskontoret och Statskontoret utövar tillsyn över att uppgifterna är riktiga och fullständiga genom administrativa verifieringar och i sista hand genom inspektioner av stödmyndigheterna och stödmottagarna. Statskontoret är också personuppgiftsansvarig för det centraliserade informationssystemet. Finansministeriets finanscontrollerfunktion är på motsvarande sätt den oberoende revisor som ansvarar för revisionen av faciliteten för återhämtning och resiliens. Ministerierna har till uppgift att utöva tillsyn över att stödmyndigheterna inom deras förvaltningsområde och ansvarsområde på behörigt sätt genomför RRP. Stödmyndighetens roll omfattar ansvar för uppgifterna i anknytning till beviljandet av stöd. Utöver de nationella aktörerna deltar i tillsynen över RRF-faciliteten Europeiska åklagarmyndigheten EPPO samt Europeiska byrån för bedrägeribekämpning OLAF. Dessa organ har rollen som oberoende myndigheter till vilka oegentligheter som upptäcks och misstänkta bedrägerier rapporteras. De har till uppgift att förebygga bedrägerier, korruption, intressekonflikter och dubbelfinansiering i finansiering som beviljats ur RRF-faciliteten. Dessa organ har också rätt att få information om de uppgifter som rapporteras om RRF-faciliteten gällande aktörer som får respektive delar ut finansiering och de har också rätt att utföra revisioner på plats.

De centrala aktörernas uppgifter

Centrala uppgifter fastställs förutom i den nationella lagstiftningen och RRF-förordningen även i beskrivningarna av förvaltnings- och tillsynssystemet, i separata anvisningar om den ekonomiska uppföljningen och i kommunikationsskyldigheterna. Vissa av dessa uppgifter är gemensamt förpliktande för alla centrala aktörer, medan andra har skilts åt.

Bevarande av bokföringsmaterial och annat material åligger alla aktörer. Stödmottagaren, andra än mottagare av statsunderstöd som avses i 7 § 3 mom. i statsunderstödslagen, stödmyndigheten, ministeriet, Statskontoret, finansministeriet och finanscontrollerfunktionen ska bevara allt bokföringsmaterial och annat material fram till utgången av 2032 [3]. Bevaringstiden för bokföringsmaterial och annat material i anslutning till stöd som beviljats av stödmyndigheten får förlängas genom föreläggande av stödmyndigheten. Bevaringstiden för bokföringsmaterial och annat material i anslutning till stöd som beviljats av flera stödmyndigheter får förlängas genom förordning av finansministeriet. [3: Om inte artikel 132.2 i Europaparlamentets och rådets förordning 2018/1046 om finansiella regler för unionens allmänna budget, om ändring av förordningarna (EU) nr 1296/2013, (EU) nr 1301/2013, (EU) nr 1303/2013, (EU) nr 1304/2013, (EU) nr 1309/2013, (EU) nr 1316/2013, (EU) nr 223/2014, (EU) nr 283/2014 och beslut nr 541/2014/EU samt om upphävande av förordning (EU, Euratom) nr 966/2012 eller någon annan unionslagstiftning eller nationell lagstiftning kräver en längre bevaringstid.

Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/241 om inrättande av faciliteten för återhämtning och resiliens https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021R0241&from=SV.]

Alla finansieringsmottagare omfattas också av gemensamma kommunikationsskyldigheter som påvisar finansieringens ursprung och säkerställer Europeiska unionens och EU-finansieringens synlighet. De som fått finansiering från EU:s facilitet för återhämtning och resiliens ska i sin kommunikation använda unionens emblem, där det står Finansieras av Europeiska unionen – NextGenerationEU. Detta gäller alla som får EU-finansiering, förvaltningsmyndigheter och samarbetspartner.

Alla centrala aktörers uppgifter ska också skiljas åt så att rollerna som ansvarar för olika funktioner inte kan utöva tillsyn över eller ge anvisningar om en uppgift och samtidigt verkställa samma uppgift. Till exempel kan inte en och samma person inte utöva tillsyn eller granskning och presentera ett finansieringsbeslut.

Finansministeriets uppgifter

Finansministeriet har till uppgift att med kommissionen ingå en operativ överenskommelse enligt förordningen om faciliteten för återhämtning och resiliens. Den operativa överenskommelsen gäller bland annat arrangemangen kring uppföljning och genomförande av planen för återhämtning och resiliens samt tidtabellerna, indikatorerna i anknytning till bedömningen av hur målen och delmålen som ingår i planen har uppnåtts, verifikat och arrangemangen enligt vilka kommissionen får obegränsad tillgång till den nödvändiga bakgrundsinformationen.

Finansministeriet har till uppgift att ansvara för riktigheten i de uppgifter som ska ingå i begäran om utbetalning, lämna den förvaltningsförklaring som ska fogas till begäran om utbetalning samt lämna in begäran om utbetalning till kommissionen. Den förvaltningsförklaring som finansministeriet ger är det uttalande av medlemsstaten som avses i artikeln om att medlen har använts för det avsedda ändamålet, att de uppgifter som lämnats in i samband med begäran om utbetalning är fullständiga, korrekta och tillförlitliga samt att de använda tillsynssystemen ger tillräcklig säkerhet om att medlen har förvaltats i enlighet med alla tillämpliga bestämmelser och i synnerhet i enlighet med bestämmelserna om undvikande av intressekonflikter, förebyggande av bedrägerier, korruption och dubbel finansiering ur faciliteten och unionens andra program enligt principen om klanderfri finansförvaltning.

Finansministeriet ansvarar för den begäran om utbetalning som lämnas in till kommissionen en gång om året. Detta omfattar säkerställande av att uppgifterna i betalningsbegäran är korrekta, produktion och undertecknande av förvaltningsförklaringen, inmatning av uppgifter och verifieringsdokument i kommissionens Fenix-system. Till begäran om betalning ska också ett sammandrag över utförda inspektioner, som producerats av finanscontrollerfunktionen, med beskrivning av observerade brister och eventuellt vidtagna korrigerande åtgärder bifogas.

Finansministeriet svarar också för utarbetandet av blankettmallen för beskrivningen av förvaltnings- och tillsynssystemet, som stödmyndigheten ska för egen del fylla i och föra vid verkställandet av och tillsynen över RRF-åtgärderna.

Finansministeriet ansvarar för den rapportering som enligt RRF-förordningen åligger medlemslandet. EU-kommissionen förutsätter att medlemsländerna rapporterar om hur verkställandet av planen för återhämtning och resiliens framskrider samt om de gemensamma indikatorerna två gånger per år. Statskontoret ansvarar för att sammanställa uppgifterna. Baserat på sammanställningen för finansministeriet in uppgifterna i Fenix-systemet.

Finansministeriet har till uppgift att samordna, anpassa och styra det nationella genomförandet av planen för återhämtning och resiliens samt ansvara för de uppgifter som i förordningen om faciliteten för återhämtning och resiliens åläggs medlemsstaten och som inte hör till någon annan myndighets uppgifter. Bestämmelsen betonar finansministeriets centraliserade roll i beredningen och genomförandet av planen för återhämtning och resiliens såvida något annat inte föreskrivs för någon uppgift. Finansministeriets styrning sker bland annat genom föreskrifter utfärdade med stöd i lagen.

Finansministeriet får utfärda ministerierna och stödmyndigheterna förordningar om både beredningen av planen för faciliteten för återhämtning och resiliens och ändringar av den samt detaljerna för ordnandet av förvaltningen av, uppföljningen av och tillsynen över stödet. De sistnämnda bestämmelserna kan till exempel gälla upprättandet och upprätthållandet av en beskrivning av stödmyndighetens förvaltnings- och tillsynssystem, de principer som ska beaktas vid åtskillnaden av arbetsuppgifterna hos stödmyndigheten och detaljerna i förvaltningsförklaringen från ministeriets eller stödmyndighetens ledning.

Finansministeriet får genom att utfärda en förordning överföra verifieringsuppgifter, rapporteringsuppgifter och förvaltningsuppgifter av teknisk natur på Statskontoret. Det kan exempelvis vara uppgifter med verifiering av att förvaltningsförklaringarna från förvaltningsområdets ministerier och stödmyndigheterna under dem är korrekta i samband med finansministeriets förvaltningsförklaring eller sammanfattningen av korrigerande åtgärder som vidtagits med anledning av den revision som bifogas till begäran om utbetalning, uppgifter i anknytning till andra rapporter eller utredningar som sänds till kommissionen eller uppgifter av teknisk karaktär i anknytning till samordningen av den nationella planen för återhämtning och resiliens som faller på finansministeriet.

Närmare bestämmelser om finansministeriets uppgifter får utfärdas genom förordning av statsrådet. Motsvarande rätt att utfärda förordning ingår också i paragraferna om de övriga myndigheternas uppgifter.

Finanscontrollerfunktionens uppgifter

Finansministeriets finanscontrollerfunktion har som uppgift att i egenskap av oberoende övervakare granska de projekt som har finansierats med faciliteten för återhämtning och resiliens. I sin roll är funktionens verksamhet oberoende av de övriga myndigheterna som deltar i förvaltningen och genomförandet av facilitetsmedlen och den ansvarar självständigt för revisionerna och rapporteringen av observationer. Innehållet i uppgiften motsvarar de uppgifter som tillsynsmyndighet över EU-program föreskriver för controllerfunktionen i olika lagar.

Finanscontrollerfunktionen har till uppgift att göra en revision av skötseln av de uppgifter som finansministeriet, Statskontoret, ministerierna och stödmyndigheterna har anvisats enligt eller med stöd av den lag som nu stiftas. Till den externa och oberoende controllerfunktionens uppgifter hör att genom revisioner utöva tillsyn över alla de nationella myndigheter som enligt lagstiftningen har uppgifter i anknytning till de ur faciliteten för återhämtning och resiliens beviljade stöden samt uppföljning och tillsyn över dem. Till sin karaktär är den tillsyn som controllerfunktionen utövar över de operativa myndigheterna granskning av att lagstiftningen har följts.

Finanscontrollerfunktionens uppgift är att göra en revision av om stödmottagarna har använt stödet i enlighet med de bestämmelser, föreskrifter och villkor som gäller för stödet och om rapporteringen av de mål som satts upp för användningen av stödet är adekvat. Även tillsynen över stödmottagarna är till sin karaktär granskning av att lagstiftningen har följts.

Finanscontrollerfunktionen ska informera finansministeriet, Statskontoret och ministeriet om resultaten av utförda revisioner. Med anmälningsskyldigheten säkerställs det att de myndigheter som ansvarar för verkställandet av faciliteten får information om oegentligheter.

Finanscontrollerfunktionen ska upprätta en sammanfattning av de revisioner som genomförts enligt förordningen om faciliteten för återhämtning och resiliens. Finansministeriet bifogar sammanfattningen till den begäran om utbetalning som lämnas in till kommissionen. Revisionerna bör baseras på en revisionsplan och riskbedömning och de ska följa de internationellt godkända revisionsstandarderna. Beskrivningarna av metoderna och principerna för revisionerna och de använda internationella revisionsstandarderna definieras närmare i den revisionsstrategi som finanscontrollerfunktionen upprättar och som uppdateras enligt behov.

Närmare bestämmelser om finanscontrollerfunktionens uppgifter får utfärdas genom förordning av statsrådet.

Statskontorets uppgifter

Statskontoret har till uppgift att förvalta ett centraliserat, nationellt informationssystem, i vilket uppgifter om projekt som finansierats med medel från faciliteten för återhämtning och resiliens samlas. Eftersom de uppgifter som lämnas in till Statskontoret innehåller personuppgifter, är Statskontoret enligt lag även sådan personuppgiftsansvarig som avses i artikel 4.7 i EU:s allmänna dataskyddsförordning ((EU) 2016/679).

Till Statskontorets uppgifter hör att ge ministerierna och stödmyndigheterna vägledning och råd om förvaltningen av, uppföljningen av och tillsynen över användningen av facilitetsmedlen. Statskontorets uppgift är dessutom att vägleda de i denna lag avsedda nationella myndigheterna vid inlämnandet av uppgifter enligt 12 § till det centraliserade informationssystemet. Statskontoret ger via olika funktioner ministerierna och stödmyndigheterna stöd i tillsynen över användningen av facilitetsmedlen:

i) Statskontoret ordnar utbildningar om RRF-faciliteten och användningen av datasystemen för stödmyndigheterna och informerar om tidpunkterna för dem.

ii) Statskontoret ansvarar för att producera anvisningsmaterial och informerar om aktuella frågor på sin webbplats på sidan Genomförande och uppföljning av Finlands plan för återhämtning och resiliens.

iii) Statskontoret upprätthåller beskrivningar av parallellhierarkin för RRP-planens struktur, utifrån vilka Palkeet genomför parallellhierarkin i datasystemet Kieku.

iv) Statskontoret svarar på stödmyndigheternas begäran om rådgivning och stöd och beviljar användarbehörigheter till RRP-datasystemet på rrp@valtiokonttori.fi.

Statskontoret ska verifiera att de av stödmyndigheterna inlämnade uppgifterna innehåller samtliga uppgifter som föreskrivs. Uppgiften är till sin karaktär en administrativ verifieringsuppgift. Syftet med verifieringen är att säkerställa att stödmyndigheten lämnar ovan nämnda uppgifter i rätt tid till Statskontorets nationella datasystem och att uppgifterna som lämnas är fullständiga och felfria. Om uppgifterna fås som omfattande datamaterial från något annat datasystem, verifierar Statskontoret att dataöverföringen är fullständig och korrekt.

I statskontorets RRP-datasystem och statens gemensamma projektportföljsystem följer man upp hur projekt som finansierats med RRF-faciliteten framskrider. Statskontoret ansvarar för att verifiera de uppgifter som förs in i dessa system och kontrollera att verifieringsdokumenten i anslutning till dem är adekvata och korrekta. Till tillsyns- och verifieringsuppgifterna hör följande åtgärder som Statskontoret verifierar i ovan nämnda datasystem:

v) Verifierar att projekten som finansieras innehåller de basuppgifter och verifieringsdokument som krävs (finansieringsansökan, finansieringsbeslut, DNSH-bedömning, upphandlingsbeslut, uppgifter om stödmottagare och/eller förmånstagare samt eventuella övriga finansieringsandelar) samt material som Statskontoret begärt i anslutning till tillsyn och granskning.

vi) Verifierar att den finansiering som beviljats stödobjektet eller stödmottagaren, verifieringsdokumenten och uppgifterna om stödmottagaren har presenterats i systemet proportionellt.

vii) Följer upp de realiserade kostnaderna för åtgärderna i förhållande till budgeten.

viii) Verifierar att de uppgifter som förts in i rapporteringen av gemensamma indikatoruppgifter inte innehåller fel eller att de innehåller en förklaring om det rapporterade värdet är noll.

ix) Verifierar i rapporteringen av målen för åtgärderna att uppgifterna om framskridandet, motiveringarna till statusuppgifterna samt eventuella numeriska värden har förts in och att deras informationsinnehåll är proportionell.

x) Ansvarar för att målen för åtgärderna som rapporteras två gånger per år och sammanställningarna av de gemensamma indikatoruppgifterna lämnas till finansministeriet.

xi) Ansvarar för sammanställandet av uppgifter i anslutning till begäran om utbetalning och förvaltningsförklaringen från systemen som lämnas till finansministeriet en gång om året.

Statskontoret ska för finansministeriet, finanscontrollerfunktionen samt Europeiska unionens behöriga institutioner, organ och byråer utgående från uppgifterna i informationssystemet eller på annat sätt producera de uppgifter och utredningar som krävs för skötseln av deras lagstadgade uppgifter. Detta innebär framför allt framtagning av de uppgifter och utredningar som krävs för de nämnda myndigheternas tillsyns- och inspektionsuppgifter. Med stöd av informationssystemet producerar Statskontoret också för finansministeriet de nödvändiga uppgifterna för Finlands begäran om utbetalning. Dessa uppgifter kan vara följande:

i) På åtgärdsnivå uppgifter om kostnaderna för den gröna omställningen och digitaliseringen som genereras med hjälp av bakgrundsberäkning, antingen i RRP-systemet eller i Fenix-systemet utifrån åtgärdens faktiska kumulativa kostnader.

ii) Start av formbundna rapporteringar och sammanställande av uppgifter i periodiska rapporter. Dessa är rapporteringen av gemensamma indikatorer och målen för åtgärderna samt kommissionens begäran om utbetalning som görs en gång per år.

iii) Uppgifter om verifierings- och tillsynsuppgifter som begärts separat av stödmyndigheterna för tillsynen över användningen av RRF-medel.

Statskontoret ska övervaka och verifiera verkställandet av planen för återhämtning och resiliens och användningen av facilitetsmedlen. Uppgiften inkluderar både administrativa granskningsuppgifter och egentliga inspektionsuppgifter. Statskontoret har rätt till de uppgifter och den inspektionsrätt som krävs för uppgiften. Statskontoret utövar tillsyn över såväl stödmyndigheterna och ministerierna som vid behov också över stödmottagarna. För gransknings- och inspektionsuppgifterna har Statskontoret upprättat en självständig tillsynsstrategi som RRP-styrgruppen godkände 24.5.2022 [4]. I tillsynsstrategin fastställs målen, rollerna och de centrala tillsynsmetoderna för gransknings- och inspektionsuppgifterna. De årliga tillsynsåtgärderna godkänns och fastställs i tillsynsplanen, vars aktualitet granskas regelbundet. Tillsynsplanerna innehåller Statskontorets beskrivning av tillsynsprocessen, åtgärder, resurser och ansvarsområden. Tillsynsåtgärder utförs under hela programmets gång och fortsätter vid behov därefter. Tillsynsåtgärderna enligt tillsynsplanen och tillsynsresultaten rapporteras regelbundet till RRP-styrgruppen.

Statskontoret ska utöva tillsyn över och verifiera att stödmyndigheten korrigerar fel och brister i förvaltningen eller i användningen av stödet som observerats i samband med tillsyn och inspektion utförd av Europeiska unionens behöriga institutioner, finanscontrollerfunktionen, finansministeriet, Statskontoret, ministerier eller stödmyndigheter. Statskontoret övervakar genomförandet av de korrigerande åtgärderna med både administrativa kontroller och vid behov genom inspektioner.

Statskontoret har till uppgift att vid behov genom beslut ålägga stödmyndigheten att inom utsatt tid korrigera fel och brister som Statskontoret observerar vid utförandet av verifierings- och tillsynsuppgifter för vilka stödmyndigheten inte inom rimlig tid har vidtagit korrigerande åtgärder även om bristen eller felet redan tidigare har observerats vid tillsyn utövad internt av en av Europeiska unionens behöriga institutioner, organ eller byråer, finanscontrollerfunktionen, finansministeriet, ett ministerium eller en stödmyndighet. Statskontoret har dock inte tillgång till några administrativa tvångsmedel för befästande av sitt beslut. Statskontorets beslut har trots det allmän betydelse för tillsynen över faciliteten. Beslutet är ett sådant ställningstagande av tillsynsmyndigheten enligt vilket stödmyndighetens agerande inte är lämpligt.

Närmare bestämmelser om Statskontorets uppgifter får utfärdas genom förordning av statsrådet.

Ministeriernas uppgifter

Ministerierna har till uppgift att utöva tillsyn över att stödmyndigheten inom ministeriets förvaltningsområde och ansvarsområde på behörigt sätt genomför planen för återhämtning och resiliens. Ministerierna ska inte enbart följa med hur stödmyndighetens plan för återhämtning och resiliens framskrider inom ministeriets förvaltningsområde och sektor utan också exempelvis bedöma om stödmyndighetens förvaltnings- och tillsynssystem är ändamålsenligt samt vid behov också i större omfattning utöva tillsyn över genomförandet av stöden inom sitt förvaltningsområde och sektor. I anknytning till detta har ministerierna full rätt att få uppgifter och också rätt att utföra inspektioner hos förvaltningsområdets och ansvarsområdets stödmyndigheter samt de stödmottagare som har fått stöd av stödmyndigheterna. Ministerierna ska också inom utsatt tid till finansministeriet lämna in ministeriets förvaltningsförklaring över stöd som ministeriet och andra stödmyndigheter inom ministeriets förvaltningsområde beviljat och som de själva använt. Till de uppgifter som övervakas hör följande:

i) Genomförande av uppföljning av medelsanvändning och kostnader i anslutning till åtgärder, tilldelande av ansvar för inrättande av RRP-projektkoder samt ansvar för att RRP-parallellhierarkin är korrekt i enlighet med Statskontorets anvisningar.

ii) Tillsyn över de uppgifter som stödmyndigheten rapporterat i datasystemen.

Närmare bestämmelser om ministeriernas uppgifter får utfärdas genom förordning av statsrådet.

Stödmyndighetens uppgifter

Stödmyndigheten har till uppgift att ansvara för uppgifterna i anknytning till beviljandet av stöd inom sitt ansvarsområde. Beviljandet av stödet liksom även de övriga faserna i stödprocessen såsom utbetalningen av stödet, uppföljningen av användningen och eventuellt återkrav utgående från annan lagstiftning som gäller stödmyndighetens verksamhet (exempelvis statsunderstödslagen, som tillämpas såsom allmän lag eller lagen om statsunderstöd för utvecklande av företagsverksamhet 2021–2028 (758/2021) eller utgående från dem båda) såvida avvikande bestämmelser inte ingår i den lag som nu stiftas eller i övrigt tillämplig lagstiftning.

Stödmyndigheten ska följa upp användningen av stödet, det vill säga anmäla de separat fastställda och föreskrivna uppgifterna om uppföljning av stödet till Statskontoret för den centraliserade nationella uppföljningen av genomförandet av faciliteten för återhämtning och resiliens. Stödmyndigheten ansvarar också för att uppgifterna om användningen av stödet och hur de mål som ställts upp för stödet uppnåtts samt om tillsynen över stödet och revisionen av det som anmäls till Statskontoret är kompletta och felfria och motsvarar innehållskraven i Statskontorets centraliserade informationssystem. Stödmyndigheten ska inom den tid som finansministeriet fastställt ge förvaltningsområdets ministerium en förvaltningsförklaring om de stöd som stödmyndigheten har beviljat eller själv använt. Finansministeriets förvaltningsförklaring till kommissionen grundar sig på de motsvarande bekräftelserna över de beviljade stöden från samtliga stödmyndigheter.

Stödmyndigheten ska anmäla brott och andra oegentligheter i anknytning till användningen av facilitetsmedlen. Brotten ska anmälas till finansministeriet, finanscontrollerfunktionen, Statskontoret, förvaltningsområdets och ansvarsområdets ministerium, statens revisionsverk och Europeiska byrån för bedrägeribekämpning vid misstanke om sådana brott om vilka stödmyndigheten enligt 17 § 1 mom. i lagen om statens revisionsverk (676/2000) är skyldig att göra anmälan om brott. Enligt den nämnda bestämmelsen får man låta bli att göra brottsanmälan endast om handlingen med beaktande av omständigheterna bör anses vara ringa.

En anmälan ska göras till de nämnda instanserna också vid andra oegentligheter som Statskontoret har föreskrivit att vid behov ska anmälas. Befogenheten att meddela föreskrift används om det visar sig vara nödvändigt exempelvis på grund av en överenskommelse om operativa arrangemang med kommissionen eller av andra orsaker. Begreppet oegentlighet hänvisar i enlighet med punkt 53 i den inledande texten till förordningen om faciliteten för återhämtning och resiliens till allvarliga brott mot bestämmelserna mot de åtgärder som stöds genom faciliteten, det vill säga bedrägerier, korruption och intressekonflikter eller allvarliga brott mot de skyldigheter som gäller överenskommelserna om finansieringsstöd. I enlighet med artikel 1.2 i rådets förordning (EG, EURATOM) nr 2988/95 avses med oegentligheter varje överträdelse av en bestämmelse i gemenskapsrätten som är följden av en handling eller en underlåtenhet av en ekonomisk aktör och som har lett eller skulle ha kunnat leda till en negativ ekonomisk effekt för gemenskapernas allmänna budget eller budgetar som de förvaltar, antingen genom en otillbörlig utgift eller genom minskning eller bortfall av inkomster som kommer från de egna medel som uppbärs direkt för gemenskapernas räkning. Stödmyndigheten bör också ta hänsyn till de restriktiva åtgärderna enligt EU:s sanktionssystem (sanktioner mot Ryssland) vid beviljande eller utbetalning av stöd.

Om stödmyndighetens skyldighet att för projekt som stödmyndigheten själv genomför internt, det vill säga administrativt, skilja på uppgifterna för beviljande av och tillsyn över stödet från uppgifterna i anknytning till genomförandet av projektet. Om stödmyndigheten inte fattar beslut om beviljandet av stöd för de projekt som myndigheten själv genomför ska den skilja på genomförandet av projektet och utövandet av tillsynen från uppgifterna i anknytning till genomförandet av projektet. Med kravet på att skilja på uppgifterna betonas det att den interna kontrollen av ett projekt som stödmyndigheten själv genomför och som finansieras med faciliteten för återhämtning och resiliens inte enbart kan grunda sig på normal förmansövervakning, som sker inom den organisatoriska enhet som ansvarar för projektet, utan exempelvis på tillsyn som en annan avdelning inom organisationen utför eller tillsyn inom en separat intern kontroll (inkl. köpta kontrolltjänster).

Stödmyndigheterna

i) genomför användningen av medel och rapportering av kostnaderna i anslutning till åtgärderna i enlighet med Statskontorets anvisningar,

ii) producerar uppgifter för statsförvaltningens gemensamma projektportföljsystem eller RRP-datasystemet om uppföljningsuppgifter i anslutning till användningen av stödet. Stödmyndigheten ansvarar för att säkerställa att de uppgifter som rapporteras motsvarar innehållskraven i det centraliserade informationssystemet, är heltäckande och felfria. Dessa uppföljningsuppgifter är:

  • uppgifter från gemensamma indikatorer
  • rapportering om målen och delmålen
  • uppgifter som rapporteras i samband med begäran om utbetalning
  • uppgifter som begärs i anslutning till granskningar och tillsyns-/verifieringsuppgifter

iii) upprättar och för en beskrivning av förvaltnings- och tillsynssystemet för de stöd som stödmyndigheten beviljat och själv använt. En uppdaterad beskrivning av förvaltnings- och tillsynssystemet och revisioner av hur det genomförts bidrar för sin del till att verifiera att stödmyndighetens interna kontroll är korrekt organiserad. I beskrivningarna av förvaltnings- och tillsynssystemet beskrivs bland annat

  • intern kontroll och intern granskning,
  • riskhantering,
  • informationssystemen som används,
  • projektförvaltningsförfaranden med hjälp av vilka RRF-facilitetens arrangemang för åtskillnad av uppgifter och riskhantering kan verifieras vara tillräckliga,
  • förfaranden vid hantering av eventuella oegentligheter,

i) sparar i datasystemen stödmyndigheternas förvaltningsförklaringar om de åtgärder som de ansvarar för,

ii) utöver tillsyn över facilitetsmedlen för oegentligheter och brott och är skyldiga att rapportera brott som de upptäckt eller brottsmisstankar.

Närmare bestämmelser om stödmyndighetens uppgifter får utfärdas genom förordning av statsrådet.

Finansministeriet

Finanscontrollerfunktionen

Statskontoret

Ministerierna

Stödmyndigheten

Europeiska byrån för bedrägeribekämpning (OLAF)

Europeiska åklagarmyndigheten (EPPO)

plan för återhämtningRRFRRP