Virtuaalikokoukset

Vinkkejä virtuaalipalaveriin

  • Valmistautuminen: ennakkomateriaali ja teemat agendaan jaetaan ennakkoon.
  • Kaikki tulevat ajoissa linjoille kirjautumalla 5 min ennen aloitusta. Kuvat/naamat myös näkyviin.
  • Sopikaa rooleista (jo etukäteen):
    • Puheenjohtaja, osallistaja, havainnoija, kirjuri, tekninen tuki.
    • Yhden ihmisen on haastavaa tehdä kaikkia.
  • Lämmittely – höyryt ulos, jokainen sanoo/kirjaa jotain: tervehdys, esimerkiksi päivän kysymys.
  • Mainitse nimesi joka kerta puheenvuorollasi, jotta kaikki pysyvät kartalla.
  • Jaksottakaa palaveri pieniin palasiin ja tehkää yhteenvetoja.
    • Kysy ja aktivoi 10 min välein. Arvostava kysymisen taito antaa suunnan koko keskustelulle.
  • Käytä rikasta mutta yksiselitteistä kieltä (mielikuvat ja yhteinen ymmärrys).
  • Ohjatkaa keskustelua informaation jakamisesta enemmän yhteisen suunnittelun suuntaan, jolloin sosiaalinen riippuvuus ja me-henki lisääntyvät.
  • Keskity käsillä olevaan kokoukseen tekemättä muita töitäsi samaan aikaan, esimerkkiäsi seurataan.

Luokaa yhdessä teille sopivat pelisäännöt myös virtuaalikokouksille .

Kokouksen lopussa – oli se sitten virtuaalinen tai kasvokkain toimiva – voi arvioida sitä yhdessä mm. seuraavien kysymysten avulla:

  • Mitä haasteita tai yllätyksiä kohtasitte?
  • Teittekö asialistan ja ennakkomateriaalia, miten ne tukivat neuvottelua?
  • Mitä pelisääntöjä teitte neuvottelussa, mikä toimi, mikä ei ?
  • Oliko puheenjohtajalla osallistujista nimilista, miten keskustelu eteni ja puheenvuorot jakaantuivat ?
  • Osallistuivatko kaikki keskusteluun?
  • Miten teitte yhteenvedot ja kirjasitte päätökset?
  • Pystyittekö pitämään suunnitellun aikataulun?
  • Kuinka mielekkäänä ryhmä piti kokousta?
  • Mitä muuttaisin seuraavaksi kerraksi?

Takaisin keskustelukulttuurin pääsivulle

Julkaistu 26.11.2013 klo 12.50 , päivitetty 14.8.2014 klo 15.17


Takaisin sivun alkuun