Viraston tehtävä ja ydinprosessit

Valtiokonttorin tehtävänä on toimia valtionhallinnon sisäisten palveluiden kehittäjänä ja tuottajana. Valtiokonttori mahdollistaa toiminnallaan toimintamenosäästöjen toteutumista ja tuottavuuden kasvua valtion virastoissa ja laitoksissa sujuvilla ja tehokkailla sisäisillä palveluilla sekä osallistumalla aktiivisesti näiden palveluiden ja prosessien kehittämiseen. Palveluiden ja prosessien kehittämistä teemme yhteistyössä talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeiden, valtiovarainministeriön ja asiakkaiden kanssa. Hoidossamme olevia valtion sisäisiä palveluita ovat:

  • valtion rahoitustoiminnot,
  • valtion keskuskirjanpidon hoito sekä laskentatoimen ja maksuliikkeen ohjaus,
  • valtionhallintotasoisen taloustiedon tuottaminen ja raportointi,
  • valtionhallintotasoiset taloushallinnon prosessit ja tietojärjestelmät,
  • valtion virastojen ja laitosten lakisääteistä vahinkovakuuttamista vastaava vahinkoturva samoin kuin niihin liittyvät työnantajapalvelut,
  • valtion organisaatioiden tukeminen työelämän muutoksissa
  • valtion tiedolla johtamisen edistäminen.

Valtiokonttorin toisena keskeisenä toiminta-alueena on tuottaa palveluita yksityisille kansalaisille ja yrityksille. Tällaisia palveluita ovat:

  • sotilasvammakorvaukset,
  • rikosvahinkokorvaukset ja korvaukset syyttömästi vangituille sekä vahingonkorvaukset eräille erityisryhmille ym. korvaukset,
  • tietopalvelut kansalaisille (Netra),
  • maksuvapautuspäätökset,
  • valtionperinnöt

Valtiokonttorin toimipiste on Helsingissä. Palveluksessamme on n. 300 henkilöä.

Valtiokonttorin palveluprosessit ovat:

  • Rahoitustoiminta
  • Talousjohtamisen tukeminen, yhteinen taloushallinto ja sen kehittäminen
  • Tiedolla johtaminen
  • Kansalais- ja yhteisöpalvelut
Julkaistu 23.11.2012 klo 14.04 , päivitetty 21.11.2018 klo 14.11
Suomeksi   På svenska   In English

Takaisin sivun alkuun

Anna palautetta

Viesti koskee


Yhteystiedot