Hyppää sisältöön

Digipalveluilla asiakkaille läpinäkyvyyttä – Valtiokonttori tähtää täysin digitaaliseksi

Joskus muutos lähtee konkreettisesta tavoitteesta ja kiperästä tarpeesta, joskus se lähtee liikkeelle ulkopuolisen sysäyksen voimin, kuin vahingossa. Valtiokonttori sai aiheen miettiä korvausprosessejaan, kun rintamaveteraanien korvauksia koskeva laki muuttui nopealla aikataululla.

-Tuo lakimuutos sai meidät kokeilemaan. Jos olisimme kehittäneet kunnille maksettavien korvausten teknistä ratkaisua olemassa olevan prosessin ja järjestelmän päälle, meiltä olisi kulunut vuosia ja satoja tuhansia euroja. Sen sijaan päätimme kehittää olemassa olevien pilvipalveluiden päälle uutta, jolloin meillä meni vain kuukausia ja rahaakin yhden nollan verran vähemmän. Tämä innosti meidät kehittämään palveluita aina vain paremmiksi yhdessä liiketoiminnan kanssa ja teknologian mahdollistamana, sanoo Valtiokonttorin tietohallintojohtaja Tomi Poikola.

Korvauksia laidasta laitaan

Valtiokonttorin yhtenä tehtävänä on hoitaa erilaisia korvausprosesseja kansalaisten, organisaatioiden ja valtion välillä. Ne voivat koskea niin virkamiesten ulkomaille suuntautuvien työmatkojen vakuutusturvaa, korvauksia rikosvahinkojen uhreille, tapaturmien korvaamista asevelvollisille kuin korvauksia kunnille rintamaveteraanien kotipalveluista.

-Moni viranomaispalvelu saattaa vielä olla hieman paperinmakuista, sillä siirtyminen paperiprosesseista sähköisiin palveluihin vaihtelee eri virastoissa ja organisaatioissa. Meillä Valtiokonttorissa on kunnianhimoinen tavoite siirtyä kokonaan digitaalisiin palveluihin, koska haluamme palvella asiakkaitamme paremmin, nopeammin ja tehdä palveluistamme saavutettavampia kaikille. Haluamme myös auttaa korvauksen hakijoita saamaan näkymän siihen, miten heidän korvaushakemuksensa etenee, sanoo Valtiokonttorin pääarkkitehti Esko Kaarlonen.

Korvauksen hakeminen läpinäkyväksi

Valtiokonttori alkoi kehittää digitaalisia palvelujaan rikosvahinkokorvauksista, joita voidaan maksaa esimerkiksi pahoinpitelyn uhrille. Valtio korvaa uhrille aiheutuneet hoitokulut ja perii korvauksen myöhemmin tekijältä. Uusi sähköinen palvelu ohjaa hakemuksen täyttäjää kertomaan hakemuksessaan kaikki olennaiset asiat ja lisäämään tarvittavat liitteet ennen lähettämistä, jotta asian ratkaiseminen olisi mahdollista ilman lisätietojen kysymistä.

-Vaikka palvelumme on jo varsin kehittynyt, kommunikoimme tällä hetkellä asiakkaidemme kanssa vielä puhelimen tai sähköpostin välityksellä. Tulevaisuudessa haluamme, että asiakas itse näkee digitaalisen palvelun järjestelmästä mitä tarkennustietoja tarvitaan, voi täyttää ne suoraan järjestelmään itse ja seurata hakemuksensa etenemistä. Samalla hän jatkossa näkee arvion ratkaisuajankohdasta ja saa parhaimmassa tapauksessa päätöksen entistä nopeammin. Tämä edellyttää, että olemme täysin digitaalisia, sillä sähköiset palvelut ovat tuottavuuden ehdoton edellytys. Jokainen jälkikäteen pyydettävä kuitti ja lisätieto hidastaa asian käsittelyä ja venyttää asiakkaan odotusaikaa, sanoo Esko Kaarlonen.

Asiakkaat mukana kehittämässä

Rikosvahinkojen korvauspalvelua kehitettiin alusta lähtien yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Lisäksi ennen lopullista palvelun lanseerausta Valtiokonttori kutsui rajatun joukon asiakkaita pilotoimaan palvelua. Pilottikäyttäjien kommenttien perusteella palveluun tehtiin vielä pieniä parannuksia ennen lopullista julkaisua. Asiakkaat ovatkin pitäneet palvelua varsin helppokäyttöisenä.

Uusien julkishallinnon sähköistä asiointia ohjaavien lakien vaatima vahva tunnistautuminen on sen sijaan kirvoittanut kommentteja osalta asiakkaista.

– Tämä tulee varmasti muuttumaan, kun julkishallinnon muutkin toimijat siirtyvät edellyttämään samaa vahvaa tunnistautumista, kommentoi Kansalaispalveluiden kehittämispäällikkö Tuuli Karjalainen.

Palvelu kerrallaan

Valtiokonttorin palveluihin kuuluu suuri määrä palveluita, ja rikosuhrien hakemukset ovat nyt ensimmäisessä aallossa digitalisoitavana. Tarkoitus on muuttaa kaikki muutkin palvelualueet digitaaliseksi niin, että kokonaisuudessaan myös työ nopeutuu ja palvelu paranee kautta linjan. Ulkomaan matkaturvan palvelut on vastikään siirretty uudelle palvelualustalle ja seuraavana ovat vuorossa sotilastapaturmat sekä valtion henkilöstön työtapaturmat.

-Pitkän tähtäimen tavoitteenamme on luoda palvelutiimeillemme läpinäkyvyys kaikkiin korvausprosesseihin, niin että työn suunnittelu, tekeminen ja seuraaminen on aina ajantasaista. Samalla haluamme, että jokainen asiakkaamme voi halutessaan tarkistaa oman asiansa käsittelyn tilanteen asiointipalvelustamme. Jatkossa meitä kiinnostaa myös hyödyntää uusia teknologioita niin, että voimme tuottaa yhä tarkempaa riskienhallintaan liittyvää tietoa asiakasvirastoillemme liittyen korvauksia vaativien tapahtumien ennaltaehkäisemiseen, visioi Tomi Poikola

Muuta aiheeseen liittyvää

◄ Kaikki uutiset