Handi-tjänsten är ett system för beställning och fakturabehandling som används vid alla statliga bokföringsenheter. Nu har det publicerats en ny utbildning som stöd för användningen av tjänsten. Utbildningen Handi-palvelu tutuksi erbjuder information om tjänsten och om hur man använder den effektivt samt fungerar som självstudiematerial för nya användare av Handi-tjänsten.
Handi används för beställning av produkter och tjänster på elektronisk väg samt för fakturabehandling för upphandlingar, dvs. alla inköpsfakturor i anslutning till upphandling av varor och tjänster behandlas i tjänsten. Dessutom behandlas andra dokument inom ekonomiförvaltningen, såsom memorialverifikat, i Handi. Utbildningen vägleder till anvisningar för Handi och handleder användaren i användningen av tjänsten. Utbildningen visar också hur automatisering kan utnyttjas på inköpsfakturor i så stor utsträckning som möjligt.
Gemensamt arbetsrum Handi-Tiimeri
I utbildningen bekantar man sig också med Handi-Tiimeri-arbetsrummet som skapats för att stöda statens upphandlingar och sakkunniga inom ekonomiförvaltning. Där finns aktuell information om bland annat upphandlingsverksamheten, utvecklingsprojekt och workshopparna Smidiga upphandlingar.
I arbetsrummet finns också omfattande stödmaterial för Handi, som innehåller nyttiga anvisningar och verktyg för automatisering av inköpsfakturor, rätt slags utgiftshantering och effektiv hantering av beställningar. Dessutom är det möjligt att diskutera och dela idéer om god praxis i processen från behov till betalning.
Enhetligare beställningar och hantering av utgifter
Målet med Handi-tjänsten är att förenhetliga processerna och verksamhetssätten för beställning och hantering av utgifter inom statsförvaltningen. Utbildningen och studierna i gemensamma verksamhetssätt säkerställer en effektiv och ändamålsenlig användning av Handi. Utbildningshelheten som publicerats i eOppiva är tillgänglig för dem som arbetar inom statsförvaltningen, och åtkomst till materialet kräver inloggning via Virtu.
Mer information:
Heidi Jortama, utvecklingschef, tfn 0295 502 130, heidi.jortama(at)valtiokonttori.fi





