Dokumentversioner:
Version | Datum | Förändring |
1.3 | 30.9.2024 | Länkarna till genomförandebeslutet och dess bilaga, eurobeloppet för betalningsbegäran samt åtgärdsmålens placering i posterna i betalningsbegäran har uppdaterats. |
1.2 | 19.9.2023 | Punkten Stödmyndighetens och det ansvariga ministeriets roll uppdaterad |
1.1 | 21.4.2023 | Processerna, terminologin och Cover note-bilagan har preciserats. Länkarna till fotnoterna har uppdaterats. |
1.0 | 8.3.2022 | Färdig anvisning. |
Vid bedömningen av en betalningsbegäran ska de operativa överenskommelserna mellan Finland och kommissionen beaktas i enlighet med artikel 24.3 i RRF-förordningen. Enligt artikel 20.6 ingår kommissionen och medlemsstaterna en operativ överenskommelse för att precisera flera delar i genomförandebeslutet, till exempel arrangemangen och tidsplanen för övervakning och genomförande, de relevanta indikatorerna för rapportering av målen och delmålen, tillgången till underliggande data och när så är lämpligt tilläggsuppgifter om målen och delmålen.
Kommissionen gör en granskning i anslutning till betalningsbegäran som en del av det kontrollsystem som kommissionen tagit i bruk. I dessa granskningar fokuserar kommissionen främst på uppfyllandet av målen och delmålen, eftersom RRF-betalningens lämplighet och laglighet uteslutande bygger på uppfyllandet av målen och delmålen. Det finns två olika slags granskningar:
i) Systemgranskningar av system som används för att spara, samla in, sammanställa och rapportera mål och delmål, och
ii) Granskning av tillförlitligheten i de uppgifter som rapporterats om uppnådda mål och delmål och som medlemsstaterna angett i betalningsbegäran.
Bakgrund
Artikel 24 i RRF-förordningen, Regler för utbetalningar, innehållande och avslutande av avtal om ekonomiska bidrag och lån [2]
1. Utbetalningarna av ekonomiska bidrag, och i tillämpliga fall, av lånet till den berörda medlemsstaten enligt denna artikel ska göras senast den 31 december 2026 och i enlighet med budgetanslagen och med förbehåll för tillgängliga medel.
2. När den berörda medlemsstaten har uppfyllt de relevanta överenskomna delmålen och målen [3] i planen för återhämtning och resiliens, som godkänts i enlighet med artikel 20, ska medlemsstaten till kommissionen lämna in en vederbörligen motiverad begäran om utbetalning av det ekonomiska bidraget och, i förekommande fall, av lånet. Medlemsstaterna får lämna in en sådan begäran om utbetalning till kommissionen två gånger per år.
3. Kommissionen ska preliminärt och utan onödigt dröjsmål, och senast inom två månader från mottagandet av begäran bedöma huruvida de relevanta delmål och mål som anges i rådets genomförandebeslut som avses i artikel 20.1 har uppnåtts på ett tillfredsställande sätt. För att delmålen och målen ska anses ha uppnåtts på ett tillfredsställande sätt får åtgärder avseende delmål och mål som tidigare har uppnåtts på ett tillfredsställande sätt inte ha upphävts av den berörda medlemsstaten. Vid bedömningen ska även de operativa överenskommelser som avses i artikel 20.6 beaktas.
4. Om kommissionen gör en positiv preliminär bedömning av det tillfredställande uppnåendet av de relevanta delmålen och målen ska den överlämna sina resultat till Ekonomiska och finansiella kommittén och begära att den yttrar sig angående det tillfredställande uppnåendet av de relevanta delmålen och målen. Kommissionen ska ta Ekonomiska och finansiella kommitténs yttrande i beaktande vid sin bedömning.
5. Om kommissionen gör en positiv bedömning ska den utan onödigt dröjsmål anta ett beslut om godkännande av utbetalningen av det ekonomiska bidraget, och i tillämpliga fall av lånet, i enlighet med budgetförordningen. Ett sådant beslut ska antas i enlighet med det granskningsförfarande som avses i artikel 35.2.
6. Om kommissionen, till följd av den bedömning som avses i punkt 5, konstaterar att de delmål och mål som anges i rådets genomförandebeslut som avses i artikel 20.1 inte har uppnåtts på ett tillfredsställande sätt, ska utbetalningen av hela eller delar av det ekonomiska bidraget, och i tillämpliga fall, av lånet hållas inne. Den berörda medlemsstaten får lämna sina synpunkter inom en månad efter det att kommissionens bedömning meddelats. Innehållandet ska upphävas först när den berörda medlemsstaten har vidtagit de åtgärder som krävs för att säkerställa att de delmål och mål som anges i rådets genomförandebeslut som avses i artikel 20.1 uppnås på ett tillfredsställande sätt.
7. Genom undantag från artikel 116.2 i budgetförordningen ska tidsfristen för utbetalning börja löpa från och med dagen då beslutet om godkännande av utbetalningen meddelades till den berörda medlemsstaten enligt punkt 5 i den här artikeln, eller från och med dagen då upphävandet av ett innehållande meddelades enligt punkt 6 andra stycket i den här artikeln.
8. Om den berörda medlemsstaten inte har vidtagit de åtgärder som krävs inom sex månader från innehållandet, ska kommissionen minska beloppet för det ekonomiska bidraget, och i tillämpliga fall, av lånet proportionellt, efter det att den berörda medlemsstaten har fått möjlighet att lämna sina synpunkter inom två månader från det att slutsatserna meddelades.
9. Om den berörda medlemsstaten inte har gjort några konkreta framsteg med avseende på relevanta delmål och mål inom 18 månader från dagen för antagandet av rådets genomförandebeslut som avses i artikel 20.1, ska kommissionen avsluta de avtal som avses i artiklarna 15.2 och 23.1 och dra tillbaka beloppet för det ekonomiska bidraget utan att det påverkar tillämpningen av artikel 14.3 i budgetförordningen. Eventuell förfinansiering i enlighet med artikel 13 ska återkrävas i sin helhet. Kommissionen ska fatta ett beslut om avslutande av avtal som avses i artiklarna 15.2 och 23.1 och, i tillämpliga fall, återkrävande av förfinansieringen, efter att ha gett den berörda medlemsstaten möjlighet att lämna sina synpunkter inom två månader från det att bedömningen att det inte har gjorts några konkreta framsteg har meddelats.
10. I undantagsfall får antagandet av beslutet om godkännande av utbetalningen av det ekonomiska bidraget, och i tillämpliga fall, av lånet i enlighet med punkt 5 skjutas upp i högst tre månader.
Innehållet i medlemsstatens betalningsbegäran
Mer ingående information om betalningsbegäran finns i de operativa överenskommelserna mellan Finland och kommissionen. I samband med betalningsbegäran rapporteras åtgärdernas mål och delmål som specificeras i bilagan till genomförandebeslutet (CID) [4] och som kommissionen har fastställt. Betalningsbegäran ska innehålla följande uppgifter:
- Det belopp i euro som ska utbetalas enligt begäran, maximibeloppet specificeras i rådets genomförandebeslut.
- De mål och delmål som betalningsbegäran grundar sig på.
- Den dokumentation som krävs (verifieringsdokument, sammandragsdokument och eventuellt annat material) för att påvisa att målen och delmålen har uppfyllts. Verifieringsdokumenten får inte innehålla sekretessbelagda uppgifter eller personuppgifter, såvida inte verifieringen av målet/delmålet särskilt kräver detta.
- Förvaltningsförklaringen med tillhörande bilagor.
- Revisionsmyndighetens revisionssammandrag.
Utöver ovan nämnda punkter ska medlemsstaterna rapportera om kostnaderna för den gröna omställningen. I fråga om den gröna omställningen rapporteras i varje betalningsbegäran om alla åtgärder eller delåtgärder som har angetts med antingen 40 eller 100 procents klimatmärkning som ett led i godkännandet och bedömningen av RRP. Medlemsstaterna ska bokföra de kumulativa offentliga utgifterna som uppkommit efter den 1 februari 2020 enligt kontantmetoden för varje åtgärd/delåtgärd i planen och rapportera dem i samband med betalningsbegäran, inte enbart för de åtgärder som betalningsbegäran gäller.
Stödmyndighetens och det ansvariga ministeriets roll
Stödmyndigheterna producerar uppgifter för statsförvaltningens gemensamma projektportföljsystem eller RRP-systemet om de mål och delmål som kommissionen har bestämt ska rapporteras i samband med betalningsbegäran. Framstegen mot målet eller delmålet ska ha statusen Completed. De handlingar som hänför sig till betalningsbegäran får inte sparas i systemen förrän finansministeriet har gett anvisningar om varje betalningsbegäran och tillstånd att föra in uppgifterna i systemen. När beredningen av betalningsbegäran inleds sparas de handlingar som hänför sig till betalningsbegäran, det vill säga verifieringsdokument och sammandragsdokument, med hjälp av den kod som finansministeriet har fastställt för varje betalningsbegäran.
I målet för en åtgärd som genomförs av flera stödmyndigheter producerar varje stödmyndighet de verifieringsdokument som fastställts för var och en av dem i de operativa överenskommelserna. Ett verifieringsdokument kan i systemet märkas som sekretessbelagt på grund av den information som det innehåller (personuppgifter, affärshemligheter). Det ska alltid finnas en lagstiftningsgrund för märkningen i fråga, endast personens namn och telefonnummer i utlysningstexten uppfyller inte kriteriet i definitionen av personuppgifter.
Sammandragsdokumenten kan behöva göras i flera versioner tills kommissionen har godkänt det sammandragsdokument som skickas i samband med den slutliga betalningsbegäran. Alla versioner av sammanfattande dokument som kommissionen har kommenterat lagras i systemen. De interna beredningsversionerna förvaras i stödmyndigheternas egna system. I målet för en åtgärd som genomförs av flera stödmyndigheter produceras endast ett gemensamt sammandragsdokument som stödmyndigheterna gemensamt kommer överens om att sammanställa och spara i systemen. Det kan också finnas flera olika versioner av detta.
Stödmyndigheten ska inom den tid som finansministeriet fastställt ge förvaltningsområdets/sektorns ministerium en undertecknad förvaltningsförklaring om de stöd som stödmyndigheten har beviljat eller själv använt, jämte bilagor.
Det ansvariga ministeriet ska inom den tid som finansministeriet fastställt ge finansministeriet en motsvarande förvaltningsförklaring om de stöd som ministeriet och förvaltningsområdets/sektorns övriga stödmyndigheter har beviljat eller själva använt. I projekt som genomförs av flera aktörer avtalas separat om inlämnandet av förvaltningsförklaringen. Finansministeriets ger anvisningar om lämnande av förvaltningsförklaring och har gjort upp en separat blankett för detta [5].
Förvaltningsförklaringen kan inte undertecknas i projektportföljsystemet eller RRP-systemet. Förvaltningsförklaringar och verifieringsdokument får vara på finska. Sammandragsdokumentet för verifieringsdokumenten ska vara på engelska. Dessutom ska stödmyndigheterna producera information om kostnaderna för den gröna omställningen på åtgärdsnivå och/eller delåtgärdsnivå. Statskontoret samlar in uppgifter om delåtgärderna med en separat Excel-blankett. Stödmyndigheterna ansvarar för att följa upp att kostnaderna för den gröna omställningen är korrekta i respektive stödmyndighets bokföringsrapporter.
Verifieringsdokument för målet/delmålet (operativa överenskommelser) >
Sammandragsdokument för målet/delmålet (summary document) >
Stödmyndighetens förvaltningsförklaring >
Ministeriets förvaltningsförklaring
Närmare anvisningar om hur man sparar handlingar i anslutning till betalningsbegäran finns på Statskontorets servicewebbplats Anvisning för RRP-systemet och Anvisning för projektportföljsystemet.
Statskontorets roll
Statskontoret verifierar de uppgifter som matats in i systemen och säkerställer att verifieringsdokumenten, sammandragsdokumenten samt stödmyndigheternas och ministeriernas förvaltningsförklaringar med tillhörande bilagor har fogats till dem enligt sektor. Statskontoret sammanställer uppgifterna om mål och delmål som hänför sig till betalningsbegäran och som sparats i statsförvaltningens gemensamma projektportfölj- och RRP-system och finansministeriets koordinator hämtar uppgifterna från systemen. Statskontoret samlar in uppgifter om kostnaderna för den gröna omställningen från stödmyndigheterna på delåtgärdsnivå i en separat Excel-fil och sparar filen i RRP-systemet.
Finansministeriets roll
Finansministeriet ansvarar för att uppgifterna i betalningsbegäran är korrekta, producerar och undertecknar den nationella förvaltningsförklaringen [6] för Finlands del, sparar uppgifterna och nödvändiga handlingar i kommissionens Fenix-system och gör en betalningsbegäran som skickas till kommissionen. Till betalningsbegäran ska också en sammanfattning av de revisioner som genomförts, inklusive konstaterade brister och eventuella korrigerande åtgärder som vidtagits, bifogas. Revisionsenheten vid finansministeriets controllerfunktion skapar nämnda revisionssammanfattning och sparar den i RRP-systemet.
Finansieringsbelopp som ingår i betalningsbegäran och antalet mål och delmål som ska rapporteras (läget 27.9.2024).
Den 21 januari 2022 hade kommissionen betalat 271 mn € i förfinansiering till Finland.
Betalningsbegäran | Finansieringsbelopp som ansöks (€) | Antalet mål och delmål som ska rapporteras |
Betalningsbegäran 1 | € 273 307 672 | 20 |
Betalningsbegäran 2 | € 436 940 643 | 27 |
Betalningsbegäran 3 | € 279 546 976 | 22 |
Betalningsbegäran 4 | € 250 242 930 | 16 |
Betalningsbegäran 5 | € 395 263 886 | 30 |
Betalningsbegäran 6 | € 313 757 747 | 28 |
Tabell 1 Antal betalningsbegäran
Bild 1 Årsklocka för RRP-rapporteringen
Bilaga 1
BILAGA I Antal mål och delmål som ska rapporteras i samband med betalningsbegäran samt EU:s Fenix-kodbeteckningar | ||||||
Antal åtgärdsmål som ska rapporteras i samband med betalningsbegäran | ||||||
20 | 27 | 22 | 16 | 30 | 28 | |
Åtgärdens namn | Betalningsbegäran 1 (2022) | Betalningsbegäran 2 (2023) | Betalningsbegäran 3 (2024) | Betalningsbegäran 4 (2025) | Betalningsbegäran 5 (2026) | Betalningsbegäran 6 (2026) |
Investeringar i energiinfrastruktur | FI-C[P1C1]-I[I1]-M[3] | FI-C[P1C1]-I[I1]-M[4] | FI-C[P1C1]-I[I1]-T[5] | |||
Investeringar i ny energiteknik | FI-C[P1C1]-I[I2]-M[6] | FI-C[P1C1]-I[I2]-M[7] | FI-C[P1C1]-I[I2]-T[8] | |||
Investerings- och reformpaket på Åland | FI-C[P1C1]-I[I3]-M[9] | FI-C[P1C1]-I[I3]-M[10] | ||||
Betydande minskning av användningen av kol för energi fram till 2026 | FI-C[P1C1]-R[R1]-T[1] | |||||
Reform av energibeskattningen för att ta hänsyn till den tekniska utvecklingen | FI-C[P1C1]-R[R2]-M[2] | |||||
Koldioxidsnål vätgas samt avskiljning och användning av koldioxid | FI-C[P1C2]-I[I1]-M[16] | FI-C[P1C2]-I[I1]-M[17] | FI-C[P1C2]-I[I1]-T[18] FI-C[P1C2]-I[I1]-M[18bis] |
|||
Direkt elektrifiering och minskning av koldioxidutsläpp från industriella processer | FI-C[P1C2]-I[I2]-M[19] | FI-C[P1C2]-I[I2]-M[20] | FI-C[P1C2]-I[I2]-T[21] | |||
Återanvändning och återvinning av viktiga material och industriella sidoströmmar | FI-C[P1C2]-I[I3]-M[22] | FI-C[P1C2]-I[I3]-M[23] | FI-C[P1C2]-I[I3]-T[24] | |||
Reform av klimatlagen och koldioxidsnål industrialisering | FI-C[P1C2]-R[R1]-M[11] | FI-C[P1C2]-R[R1]-M[12] | ||||
Strategiskt främjande av cirkulär ekonomi och reform av avfallslagen | FI-C[P1C2]-R[R2]-M[14] | FI-C[P1C2]-R[R2]-M[15] | FI-C[P1C2]-R[R2]-M[13] | |||
Program för en byggd miljö med låga koldioxidutsläpp | FI-C[P1C3]-I[I2]-M[31] | FI-C[P1C3]-I[I2]-M[32] | FI-C[P1C3]-I[I2]-M[33] | |||
Reform av markanvändnings- och bygglagen | FI-C[P1C3]-R[R1]-M[25] | |||||
Handlingsplan för utfasning av uppvärmning med fossil olja | FI-C[P1C3]-R[R2]-M[26] | FI-C[P1C3]-R[R2]-T[27] | ||||
Offentlig infrastruktur för laddning och tankning av el och gas | FI-C[P1C4]-I[I1]-M[39] | FI-C[P1C4]-I[I1]-T[40] | ||||
Färdplan för fossilfria transporter | FI-C[P1C4]-R[R1]-M[34] FI-C[P1C4]-R[R1]-M[35] |
FI-C[P1C4]-R[R1]-T[36] | ||||
Skattereform för hållbara transporter | FI-C[P1C4]-R[R2]-M[37] | FI-C[P1C4]-R[R2]-M[38] | ||||
Behandling med gips och återvinning av näringsämnen | FI-C[P1C5]-I[I1]-M[48] | FI-C[P1C5]-I[I1]-M[50] | FI-C[P1C5]-I[I1]-T[49] FI-C[P1C5]-I[I1]-T[51] |
|||
Åtgärder för klimatmässigt hållbar markanvändning | FI-C[P1C5]-I[I2]-M[52] | FI-C[P1C5]-I[I2]-M[53] | FI-C[P1C5]-I[I2]-T[54] | |||
Modernisering av naturskyddslagstiftningen | FI-C[P1C5]-R[R1]-M[47] | |||||
Digital konnektivitet – utveckling av kommunikationsnätens kvalitet och tillgänglighet | FI-C[P2C1]-I[I1]-M[55] | FI-C[P2C1]-I[I1]-T[56] | FI-C[P2C1]-I[I1]-T[57] | |||
Transport och markanvändning – projektet Digirata | FI-C[P2C1]-I[I2]-M[58] | FI-C[P2C1]-I[I2]-T[59] | FI-C[P2C1]-I[I2]-T[60] | |||
Digital ekonomi – program för realtidsekonomi | FI-C[P2C2]-I[I1]-M[61] | FI-C[P2C2]-I[I1]-M[62] | ||||
Påskynda dataekonomin och digitaliseringen – Virtual Finland | FI-C[P2C2]-I[I2]-M[63] | |||||
Påskynda nyckelteknik (mikroelektronik, 6G, artificiell intelligens och kvantdatorer) | FI-C[P2C2]-I[I3]-T[64] FI-C[P2C2]-I[I3]-M[66] |
FI-C[P2C2]-I[I3]-M[65] FI-C[P2C2]-I[I3]-M[67] |
||||
Utveckling av ett informationssystem för bostadsfastigheter och kommersiella fastigheter | FI-C[P2C2]-R[R1]-M[68] | FI-C[P2C2]-R[R1]-M[69] | FI-C[P2C2]-R[R1]-M[70] | |||
Ökad effektivitet och öppenhet i fråga om reformer och investeringar inom ramen för återhämtnings- och resiliensplanen genom utveckling av informationssystem, administration och revision | FI-C[P2C2]-R[R2]-M[71] FI-C[P2C2]-R[R2]-M[72] |
|||||
Civil kompetens inom cybersäkerhet | FI-C[P2C3]-I[I1]-M[75] | |||||
Övningar inom cybersäkerhet | FI-C[P2C3]-I[I2]-T[76] | |||||
Säkerställa en effektiv tillsyn och efterlevnad av förebyggande av penningtvätt | FI-C[P2C3]-R[R1]-M[73] | FI-C[P2C3]-R[R1]-T[74] | ||||
Utveckling av arbetsförmåga, produktivitet och välbefinnande i arbetet | FI-C[P3C1]-I[I1]-T[89] FI-C[P3C1]-I[I1]-T[90] |
FI-C[P3C1]-I[I1]-T[90bis] | ||||
Den nordiska modellen för arbetsförmedlingar | FI-C[P3C1]-R[R1]-M[77] | FI-C[P3C1]-R[R1]-M[79] | FI-C[P3C1]-R[R1]-T[78] | |||
Avskaffa tilläggsdagar med arbetslöshetsersättning | FI-C[P3C1]-R[R2]-M[80] | |||||
Effektivisera förfarandet för arbets- och utbildningsbaserad invandring | FI-C[P3C1]-R[R3]-M[81] FI-C[P3C1]-R[R3]-M[83] |
FI-C[P3C1]-R[R3]-M[82] | FI-C[P3C1]-R[R3]-T[84] | |||
Stärka de tvärvetenskapliga tjänsterna för ungdomar (Navigator-tjänsterna) | FI-C[P3C1]-R[R4]-T[85] | |||||
Digitaliseringsprogram för kontinuerligt lärande | FI-C[P3C2]-I[I1]-M[96] | FI-C[P3C2]-I[I1]-T[97] | ||||
Förbättra utbildningsnivån genom att öka antalet studieplatser inom den högre utbildningen | FI-C[P3C2]-I[I2]-T[98] | |||||
Höja kompetensnivån och förnya det kontinuerliga lärandet, digitalisering och modernisering av utbildningen på Åland | FI-C[P3C2]-I[I3]-T[99] | |||||
Reform av det kontinuerliga lärandet | FI-C[P3C2]-R[R1]-M[91] | FI-C[P3C2]-R[R1]-M[93] | FI-C[P3C2]-R[R1]-M[92] | FI-C[P3C2]-R[R1]-T[95] | FI-C[P3C2]-R[R1]-T[94] | |
FUI-finansieringspaket för att främja den gröna omställningen – ledande företag | FI-C[P3C3]-I[I1]-M[100] | FI-C[P3C3]-I[I1]-T[101] | FI-C[P3C3]-I[I1]-T[102] | |||
FUI-finansieringspaket för att främja den gröna omställningen – påskyndande av nyckelsektorer och stärkande av kompetensen (Finlands Akademi) | FI-C[P3C3]-I[I2]-M[103] | FI-C[P3C3]-I[I2]-T[104] | FI-C[P3C3]-I[I2]-T[105] | |||
FUI-finansieringspaket för att främja den gröna omställningen – påskyndande av nyckelsektorer och stärkande av kompetensen (Business Finland) | FI-C[P3C3]-I[I3]-M[106] | FI-C[P3C3]-I[I3]-T[107] | FI-C[P3C3]-I[I3]-T[108] | |||
FUI-finansieringspaket för att främja den gröna omställningen – stöd till innovativa tillväxtföretag | FI-C[P3C3]-I[I4]-M[109] | FI-C[P3C3]-I[I4]-T[110] | FI-C[P3C3]-I[I4]-T[111] | |||
Främjande av innovation och forskningsinfrastruktur – lokal forskningsinfrastruktur | FI-C[P3C3]-I[I5]-M[112] FI-C[P3C3]-I[I5]-T[113] |
FI-C[P3C3]-I[I5]-T[114] | ||||
Främjande av innovation och forskningsinfrastruktur – nationell forskningsinfrastruktur | FI-C[P3C3]-I[I6]-M[115] | FI-C[P3C3]-I[I6]-T[116] | FI-C[P3C3]-I[I6]-T[117] | |||
Främjande av innovation och forskningsinfrastruktur – konkurrensutsatt finansiering av innovationsinfrastruktur | FI-C[P3C3]-I[I7]-M[118] | FI-C[P3C3]-I[I7]-T[119] | FI-C[P3C3]-I[I7]-T[120] | |||
Program för att påskynda tillväxten för småföretag | FI-C[P3C4]-I[I1]-M[121] | FI-C[P3C4]-I[I1]-M[122] | FI-C[P3C4]-I[I1]-T[123] | |||
Viktiga program för internationell tillväxt | FI-C[P3C4]-I[I2]-M[124] | FI-C[P3C4]-I[I2]-M[125] | FI-C[P3C4]-I[I2]-T[126] | |||
Stöd till förnyelse av den kulturella och kreativa sektorn | FI-C[P3C4]-I[I3]-M[127] | FI-C[P3C4]-I[I3]-T[128] | FI-C[P3C4]-I[I3]-T[129] | |||
Stöd till hållbar och digital tillväxt inom turistsektorn | FI-C[P3C4]-I[I4]-M[130] | FI-C[P3C4]-I[I4]-T[132] | FI-C[P3C4]-I[I4]-T[131] | |||
Främja genomförandet av vårdgarantin och minska eftersläpningen i tjänster som orsakats av covid-19-pandemin | FI-C[P4C1]-I[I1]-T[136] | |||||
Stärka det förebyggande arbetet och att tidigt kunna identifiera problem | FI-C[P4C1]-I[I2]-M[137] | |||||
Stärka kunskapsbasen och det bevisbaserade beslutsfattandet för att öka kostnadseffektiviteten i social- och hälsovården | FI-C[P4C1]-I[I3]-M[138] | |||||
Införa digitala innovationer för social- och hälsovårdstjänster | FI-C[P4C1]-I[I4]-T[139] | |||||
Införa ett personcentrerat digitalt informationssystem på Åland | FI-C[P4C1]-I[I5]-T[140] | |||||
Förberedelser för social- och hälsovårdsreformen till stöd för genomförandet av vårdgarantin | FI-C[P4C1]-R[R1]-M[133] | FI-C[P4C1]-R[R1]-M[134] FI-C[P4C1]-R[R1]-M[135] |
||||
Ökad effektivitet och öppenhet i fråga om reformer och investeringar inom ramen för återhämtnings- och resiliensplanen genom utveckling av informationssystem, administration och revision | FI-C[P2C2]-R[R2]-M[72bis] | |||||
Stärka kunskapsbasen och det bevisbaserade beslutsfattandet för att öka kostnadseffektiviteten i social- och hälsovården | FI-C[P4C1]-I[I3]-T[141] FI-C[P4C1]-I[I3]-M[142] FI-C[P4C1]-I[I3]-M[143] |
|||||
Investeringar i den gröna omställningen | FI-C[P5C1]-I[I1]-M[145] | FI-C[P5C1]-I[I1]-M[146] | FI-C[P5C1]-I[I1]-M[147] | |||
Forskning och utveckling inom den gröna omställningen | FI-C[P5C1]-I[I2]-T[150] | FI-C[P5C1]-I[I2]-T[149] | FI-C[P5C1]-I[I2]-M[148] FI-C[P5C1]-I[I2]-M[151] |
|||
Havsbaserad vindkraft på Åland | FI-C[P5C1]-I[I3]-M[152] | |||||
Tillstånd i anslutning till den gröna omställningen | FI-C[P5C1]-R[R1]-M[144] |