Dokumenttiversiot:
Versio | Päivämäärä | Muutos |
1.3 | 30.9.2024 | Päivitetty linkit täytäntöönpanopäätökseen ja sen liitteeseen, maksupyynnöt euromäärät sekä toimenpiteiden tavoitteiden sijoittuminen maksupyyntöeriin. |
1.2 | 19.9.2023 | Päivitetty tukiviranomaisen ja vastuuministeriön rooli -kohtaan |
1.1 | 21.4.2023 | Täsmennetty prosessit, termistö ja poistettu Cover note -liitetiedosto. Päivitetty alaviitteiden linkit. |
1.0 | 8.3.2022 | Valmis ohje. |
Maksupyynnön arvioinnissa on RRF-asetuksen 24 §:n 3 momentin mukaan otettava huomioon Suomen ja komission välinen operatiivinen järjestely. 20 artiklan 6 kohdan mukaisesti komissio ja jäsenvaltiot sopivat operatiivisesta järjestelystä, jolla tarkennetaan useita implementointipäätökseen sisältyviä osia, esimerkiksi seuranta- ja täytäntöönpanojärjestelyiden ja aikataulun osalta, määritetään asiaankuuluvat indikaattoritiedot tavoitteiden ja välitavoitteiden raportoinnin osalta, pääsy taustatietoihin ja tarvittaessa tavoitteiden ja välitavoitteiden lisätiedot.
Komissio suorittaa maksupyyntöön liittyen tarkastuksen osana komission käyttöön ottamaa valvontajärjestelmää. Näissä tarkastuksissa keskitytään pääasiassa tavoitteiden ja välitavoitteiden saavuttamiseen, koska RRF:n mukaisen maksun asianmukaisuus ja laillisuus perustuvat yksinomaan tavoitteiden ja välitavoitteiden saavuttamiseen. Tarkastuksia on kahdenlaisia:
i) tavoitteiden ja välitavoitteiden tallentamiseen, keräämiseen, kokoamiseen ja raportointiin käytössä olevien järjestelmien järjestelmätarkastukset; ja
ii) jäsenvaltioiden maksupyynnöissä ilmoittamia saavutettuja tavoitteita ja välitavoitteita koskevien raportoitujen tietojen luotettavuuden tarkastuksia.
Taustaa
RRF-asetus artikla 24, Rahoitusosuuksien ja lainojen maksamista ja keskeyttämistä ja niitä koskevien sopimusten irtisanomista koskevat säännöt [2]
1. Tässä artiklassa tarkoitetut rahoitusosuuksien ja tapauksen mukaan lainan maksut asianomaiselle jäsenvaltiolle suoritetaan viimeistään 31 päivänä joulukuuta 2026 talousarviomäärärahojen mukaisesti ja käytettävissä olevan rahoituksen puitteissa.
2. Kun 20 artiklan mukaisesti hyväksytyssä elpymis- ja palautumissuunnitelmassa esitetyt asiaankuuluvat sovitut välitavoitteet ja tavoitteet on saavutettu [3], asianomaisen jäsenvaltion on toimitettava komissiolle rahoitusosuuden ja tarvittaessa lainan maksamista koskeva asianmukaisesti perusteltu pyyntö. Jäsenvaltiot voivat esittää tällaisia maksupyyntöjä komissiolle kahdesti vuodessa.
3. Komissio arvioi alustavasti ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään kahden kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta, onko 20 artiklan 1 kohdassa tarkoitetussa neuvoston täytäntöönpanopäätöksessä asetetut asiaankuuluvat välitavoitteet ja tavoitteet saavutettu tyydyttävästi. Välitavoitteiden ja tavoitteiden tyydyttävä saavuttaminen edellyttää, että asianomainen jäsenvaltio ei ole kumonnut aiemmin tyydyttävästi saavutettuihin välitavoitteisiin ja tavoitteisiin liittyviä toimenpiteitä. Arvioinnissa on otettava huomioon myös 20 artiklan 6 kohdassa tarkoitetut operatiiviset järjestelyt.
4. Jos komissio antaa myönteisen alustavan arvion asiaankuuluvien välitavoitteiden ja tavoitteiden tyydyttävästä saavuttamisesta, se toimittaa havaintonsa talous- ja rahoituskomitealle ja pyytää siltä lausuntoa asiaankuuluvien välitavoitteiden ja tavoitteiden tyydyttävästä saavuttamisesta. Komissio ottaa talous- ja rahoituskomitean lausunnon huomioon arvioinnissaan.
5. Jos komissio antaa myönteisen arvion, se tekee ilman aiheetonta viivytystä päätöksen, jolla hyväksytään rahoitusosuuden ja tapauksen mukaan lainan maksaminen varainhoitoasetuksen mukaisesti. Tällainen päätös hyväksytään 35 artiklan 2 kohdassa tarkoitettua tarkastelumenettelyä noudattaen.
6. Jos komissio toteaa 5 kohdassa tarkoitetun arvioinnin tulosten perusteella, että 20 artiklan 1 kohdassa tarkoitetussa neuvoston täytäntöönpanopäätöksessä asetettuja välitavoitteita ja tavoitteita ei ole saavutettu tyydyttävästi, rahoitusosuuden ja tapauksen mukaan lainan maksaminen keskeytetään joko kokonaan tai osittain. Asianomainen jäsenvaltio voi esittää huomautuksensa kuukauden kuluessa komission arvioinnin tiedoksiantamisesta. Keskeytys lopetetaan vasta, kun asianomainen jäsenvaltio on toteuttanut tarvittavat toimenpiteet, joilla varmistetaan 20 artiklan 1 kohdassa tarkoitetussa neuvoston täytäntöönpanopäätöksessä vahvistettujen välitavoitteiden ja tavoitteiden tyydyttävä saavuttaminen.
7. Varainhoitoasetuksen 116 artiklan 2 kohdasta poiketen maksuajan kuluminen alkaa päivästä, jona asianomaiselle jäsenvaltiolle annetaan tiedoksi tämän artiklan 5 kohdassa tarkoitettu päätös, jolla hyväksytään maksaminen, tai tämän artiklan 6 kohdan toisessa alakohdassa tarkoitettu maksamisen keskeytyksen lopettaminen.
8. Jos asianomainen jäsenvaltio ei ole toteuttanut tarvittavia toimenpiteitä kuuden kuukauden kuluessa keskeytyksen alkamisesta, komissio vähentää rahoitusosuuden ja tapauksen mukaan lainan määrää vastaavassa suhteessa annettuaan asianomaiselle jäsenvaltiolle mahdollisuuden esittää huomautuksensa kahden kuukauden kuluessa komission päätelmien tiedoksiantamisesta.
9. Jos asianomainen jäsenvaltio ei ole saavuttanut konkreettista edistymistä minkään asiaankuuluvan välitavoitteen tai tavoitteen suhteen 18 kuukauden kuluessa 20 artiklan 1 kohdassa tarkoitetun neuvoston täytäntöönpanopäätöksen hyväksymisestä, komissio irtisanoo 15 artiklan 2 kohdassa ja 23 artiklan 1 kohdassa tarkoitetut sopimukset ja vapauttaa rahoitusosuuden määrän, sanotun kuitenkaan rajoittamatta varainhoitoasetuksen 14 artiklan 3 kohdan soveltamista. Mahdolliset 13 artiklan mukaiset ennakkomaksut peritään takaisin kokonaisuudessaan. Komissio tekee 15 artiklan 2 kohdassa ja 23 artiklan 1 kohdassa tarkoitettujen sopimusten irtisanomista ja tarvittaessa ennakkomaksujen takaisinperintää koskevan päätöksen annettuaan asianomaiselle jäsenvaltiolle mahdollisuuden esittää huomautuksensa kahden kuukauden kuluessa siitä, kun komissio on antanut tiedoksi arvionsa, jonka mukaan konkreettista edistymistä ei ole saavutettu.
10. Poikkeuksellisissa olosuhteissa päätöksen, jolla hyväksytään rahoitusosuuden ja tapauksen mukaan lainan maksaminen 5 kohdan mukaisesti, tekemistä voidaan lykätä enintään kolmella kuukaudella.
Jäsenvaltion maksupyynnön sisältö
Maksupyynnöistä sovitaan tarkemmin Suomen ja komission välisissä operatiivisissa järjestelyissä. Maksupyynnön yhteydessä raportoidaan täytäntöönpanopäätöksen liitteessä (implementointipäätös, CID) [4] eritellyt toimenpiteiden tavoitteet ja välitavoitteet, jotka komissio on määrittänyt. Maksupyynnön tulee sisältää seuraavat tiedot:
- Maksuun haettava euromäärä, maksimimäärä on eritelty Neuvoston täytäntöönpanopäätöksessä.
- Tavoitteet ja välitavoitteet, joihin maksupyyntö perustuu.
- Vaadittava dokumentaatio (todenneasiakirjat ja niiden yhteenvetoasiakirja ja mahdollinen muu materiaali), jolla osoitetaan, että tavoitteet ja välitavoitteet on saavutettu. Todenneasiakirjat eivät saa sisältää salaisia tietoja tai henkilötietoja, ellei tavoitteen/välitavoitteen todentaminen erityisesti edellytä sitä.
- Johdon vahvistuslausuma liitteineen.
- Tarkastusviranomaisen tarkastusyhteenvetoraportti.
Edellä mainittujen kohtien lisäksi jäsenvaltioiden tulee raportoida vihreän siirtymän osalta aiheutuneen kustannukset. Vihreän siirtymän osalta raportoidaan kussakin maksupyynnössä kaikista toimenpiteistä tai alatoimenpiteistä, jotka on merkitty joko 40 prosentin tai 100 prosentin ilmastomerkinnällä osana RRP:n hyväksymistä ja arviointia. Jäsenvaltioiden on kirjattava 1.2.2020 jälkeen aiheutuneet kumulatiiviset julkiset menot kassaperusteisesti jokaiseen suunnitelman toimenpiteeseen/alatoimenpiteeseen ja raportoitava ne maksupyynnön yhteydessä, ei vain niistä toimenpiteistä, joita maksupyyntö koskee.
Tukiviranomaisen ja vastuuministeriön rooli
Tukiviranomaiset tuottavat tiedot valtionhallinnon yhteiseen hankesalkkujärjestelmään tai RRP-järjestelmään niistä tavoitteista ja välitavoitteista, jotka komissio on määrittänyt raportoitavaksi maksupyynnön yhteydessä. Tavoitteen tai välitavoitteen edistymistila tulee olla Completed-tilassa. Maksupyyntöön liittyviä asiakirjoja ei saa tallentaa järjestelmiin ennen kuin valtiovarainministeriö on antanut kuhunkin maksupyyntöön liittyvän ohjeistuksen ja luvan alkaa viedä tietoja järjestelmiin. Kun maksupyynnön valmistelu alkaa, järjestelmiin tallennetaan maksupyyntöön liittyvät asiakirjat, eli todenneasiakirjat ja yhteenvetoasiakirjat käyttäen kullekin maksupyynnölle annettavaa valtiovarainministeriön määrittämää tunnusta.
Useamman tukiviranomaisen toteuttamassa toimenpiteen tavoitteessa tuotetaan jokaisen tukiviranomaisen toimesta operatiivisissa järjestelyissä kullekin määritetyt todenneasiakirjat. Todenneasiakirja voidaan merkitä järjestelmissä salaiseksi sen sisältämän tiedon vuoksi (henkilötiedot, liikesalaisuudet). Kyseisille merkinnöille tulee aina olla lainsäädännöllinen peruste, pelkkä hakuilmoituksella oleva henkilön nimi ja puhelinnumero ei täytä henkilötietomääritelmän kriteeriä.
Yhteenvetoasiakirjoja voidaan joutua tekemään useampi versio, kunnes komissioon hyväksynyt lopullisen maksupyynnön yhteydessä lähetettävän yhteenvetoasiakirjan. Kaikki komission kommentoimat versiot yhteenvetoasiakirjoista tallennetaan järjestelmiin. Sisäiset valmisteluversiot säilytetään tukiviranomaisten omissa järjestelmissään. Useamman tukiviranomaisen toteuttamassa toimenpiteen tavoitteessa tuotetaan vain yksi yhteinen yhteenvetoasiakirja, jonka koostamisesta ja tallentamisesta järjestelmiin tukiviranomaiset sopivat yhteisesti. Myös tästä voi olla useampia eri versioita.
Tukiviranomaisen tulee antaa myöntämistään ja itse käyttämistään tuista hallinnonalan/toimialan ministeriölle valtiovarainministeriön asettamaan määräaikaan mennessä tukiviranomaisen allekirjoittama johdon vahvistuslausuma liitteineen.
Vastuuministeriön tulee antaa ministeriön ja hallinnonalan/toimialan muiden tukiviranomaisten myöntämistä ja itse käyttämistä tuista valtiovarainministeriölle sen asettamaan määräaikaan mennessä vastaava ministeriön allekirjoittama johdon vahvistuslausuma liitteineen. Useamman toimijan toteuttamassa hankkeessa johdon vahvistuslausuman toimittamisesta sovitaan erikseen. Valtiovarainministeriö ohjeistaa johdon vahvistuslausuman toimittamisesta ja on tehnyt sitä varten erillisen lomakkeen [5].
Johdon vahvistuslausumia ei voi allekirjoittaa hankesalkkujärjestelmässä tai RRP-järjestelmässä. Johdon vahvistuslausuma ja todenneasiakirjat voivat olla suomenkielisiä. Todenneasiakirjojen yhteenvetoasiakirja on englanninkielinen. Lisäksi tukiviranomaisten tulee tuottaa tiedot vihreän siirtymän kustannuksista toimenpidetasolla ja/tai alatoimenpidetasolla. Tiedot alatoimenpiteiden osalta kerätään Valtiokonttorin toimesta erillisellä Excel-lomakkeella. Tukiviranomaisten vastuulla on seurata, että vihreän siirtymän kustannukset ovat oikein kunkin tukiviranomaisen kirjanpidon raporteilla.
- Tavoitteen / välitavoitteen todentamisasiakirja/t (operatiiviset järjestelyt) >
- Tavoitteen / välitavoitteen yhteenvetoasiakirja/t (summary document) >
- Tukiviranomaisen johdon vahvistuslausuma >
- Ministeriön johdon vahvistuslausuma
Tarkempi ohjeistus maksupyyntöön liittyvien asiakirjojen tallentamisesta järjestelmiin löytyy Valtiokonttorin palvelusivustolta RRP-järjestelmän käyttöohje ja Hankesalkku järjestelmän käyttöohje.
Valtiokonttorin rooli
Valtiokonttori varmentaa järjestelmiin syötetyt tiedot ja varmistaa, että niille on liitetty todenneasiakirjat, niiden yhteenvetoasiakirjat sekä tukiviranomaisten ja ministeriöiden johdon vahvistuslausumat liitteineen toimialoittain. Valtiokonttori kokoaa maksupyyntöön liittyvien tavoitteiden ja välitavoitteiden osalta valtionhallinnon yhteiseen hankesalkku- ja RRP-järjestelmään tallennetut tiedot yhteen ja valtiovarainministeriön koordinaattori hakee tiedot järjestelmistä. Valtiokonttori kerää tukiviranomaisilta alatoimenpidetasolla olevat tiedot vihreän siirtymän kustannuksista erillisen Excel-tiedoston avulla ja tallentaa tiedoston RRP-järjestelmään.
Valtiovarainministeriön rooli
Valtiovarainministeriö vastaa maksupyyntöön liittyvien tietojen oikeellisuudesta, tuottaa ja allekirjoittaa Suomen osalta kansallisen johdon vahvistuslausuman [6], tallentaa tiedot ja tarvittavat asiakirjat komission Fenix-järjestelmään ja tekee maksupyynnön, joka lähetetään komissiolle. Maksupyyntöön liitetään myös yhteenveto suoritetuista tarkastuksista, jossa kuvataan havaitut puutteet ja mahdolliset toteutetut korjaavat toimet. Valtiovarainministeriön controller-toiminnon tarkastusyksikkö tuottaa kyseisen tarkastusyhteenvedon ja tallentaa sen RRP-järjestelmään.
Maksupyyntöihin sisältyvän rahoituksen sekä raportoitavien tavoitteiden ja välitavoitteiden määrä (tilanne 27.9.2024). Komissio on maksanut 21.1.2022 Suomelle ennakkomaksuna 271M€.
Maksupyyntö | Haettavan rahoituksen määrä (€) | Raportoitavien tavoitteiden ja välitavoitteiden määrä |
1 maksupyyntö | € 273 307 672 | 20 |
2 maksupyyntö | € 436 940 643 | 27 |
3 maksupyyntö | € 279 546 976 | 22 |
4 maksupyyntö | € 250 242 930 | 16 |
5 maksupyyntö | € 395 263 886 | 30 |
6 maksupyyntö | € 313 757 747 | 28 |
Taulukko 1 Maksupyyntöjen lukumäärä
Kuva 1 RRP-raportoinnin vuosikello
LIITE I Maksupyyntöjen yhteydessä raportoitavien tavoitteiden ja välitavoitteiden lukumäärä ja EU:n Fenix-kooditunnisteet
|
||||||
Maksupyyntöjen yhteydessä raportoitavien toimenpidetavoitteiden lukumäärä | ||||||
20 | 27 | 22 | 16 | 30 | 28 | |
Toimenpiteen nimi | Maksupyyntö 1 (2022) | Maksupyyntö 2 (2023) | Maksupyyntö 3 (2024) | Maksupyyntö 4 (2025) | Maksupyyntö 5 (2026) | Maksupyyntö 6 (2026) |
Energiainfrastruktuuri-investoinnit | FI-C[P1C1]-I[I1]-M[3] | FI-C[P1C1]-I[I1]-M[4] | FI-C[P1C1]-I[I1]-T[5] | |||
Investoinnit uusiin energiateknologioihin | FI-C[P1C1]-I[I2]-M[6] | FI-C[P1C1]-I[I2]-M[7] | FI-C[P1C1]-I[I2]-T[8] | |||
Ahvenanmaan investointi- ja uudistuskokonaisuus | FI-C[P1C1]-I[I3]-M[9] | FI-C[P1C1]-I[I3]-M[10] | ||||
Kivihiilen energiakäytön merkittävä vähentäminen vuoteen 2026 mennessä | FI-C[P1C1]-R[R1]-T[1] | |||||
Energiaverotuksen uudistaminen teknologiakehitys huomioivaksi | FI-C[P1C1]-R[R2]-M[2] | |||||
Vähähiilinen vety sekä hiilidioksidin talteenotto ja hyödyntäminen | FI-C[P1C2]-I[I1]-M[16] | FI-C[P1C2]-I[I1]-M[17] | FI-C[P1C2]-I[I1]-T[18] FI-C[P1C2]-I[I1]-M[18bis] | |||
Teollisuuden prosessien suora sähköistäminen ja vähähiilistäminen | FI-C[P1C2]-I[I2]-M[19] | FI-C[P1C2]-I[I2]-M[20] | FI-C[P1C2]-I[I2]-T[21] | |||
Keskeisten materiaalien ja teollisuuden sivuvirtojen uudelleenkäyttö ja kierrätys | FI-C[P1C2]-I[I3]-M[22] | FI-C[P1C2]-I[I3]-M[23] | FI-C[P1C2]-I[I3]-T[24] | |||
Ilmastolain uudistus ja teollisuuden vähähiilistäminen | FI-C[P1C2]-R[R1]-M[11] | FI-C[P1C2]-R[R1]-M[12] | ||||
Kiertotalouden strateginen edistäminen ja jätelain uudistus | FI-C[P1C2]-R[R2]-M[14] | FI-C[P1C2]-R[R2]-M[15] | FI-C[P1C2]-R[R2]-M[13] | |||
Vähähiilisen rakennetun ympäristön ohjelma | FI-C[P1C3]-I[I2]-M[31] | FI-C[P1C3]-I[I2]-M[32] | FI-C[P1C3]-I[I2]-M[33] | |||
Maankäyttö- ja rakennuslain uudistus | FI-C[P1C3]-R[R1]-M[25] | |||||
Fossiilisesta öljylämmityksestä luopumisen toimenpideohjelma | FI-C[P1C3]-R[R2]-M[26] | FI-C[P1C3]-R[R2]-T[27] | ||||
Julkinen liikennesähkön ja -kaasun lataus- ja tankkausinfrastruktuuri | FI-C[P1C4]-I[I1]-M[39] | FI-C[P1C4]-I[I1]-T[40] | ||||
Fossiilittoman liikenteen tiekartta | FI-C[P1C4]-R[R1]-M[34] FI-C[P1C4]-R[R1]-M[35] |
FI-C[P1C4]-R[R1]-T[36] | ||||
Kestävän liikenteen verouudistus | FI-C[P1C4]-R[R2]-M[37] | FI-C[P1C4]-R[R2]-M[38] | ||||
Peltojen kipsikäsittely ja ravinteiden kierrätys | FI-C[P1C5]-I[I1]-M[48] | FI-C[P1C5]-I[I1]-M[50] | FI-C[P1C5]-I[I1]-T[49] FI-C[P1C5]-I[I1]-T[51] |
|||
Maankäyttösektorin ilmastokestävät toimenpiteet maankäytön alalla | FI-C[P1C5]-I[I2]-M[52] | FI-C[P1C5]-I[I2]-M[53] | FI-C[P1C5]-I[I2]-T[54] | |||
Luonnonsuojelulainsäädännön uudistaminen | FI-C[P1C5]-R[R1]-M[47] | |||||
Digitaalinen infrastruktuuri – Viestintäverkkojen laadun ja saatavuuden kehittäminen | FI-C[P2C1]-I[I1]-M[55] | FI-C[P2C1]-I[I1]-T[56] | FI-C[P2C1]-I[I1]-T[57] | |||
Liikenne ja maankäyttö – Digirata-hanke | FI-C[P2C1]-I[I2]-M[58] | FI-C[P2C1]-I[I2]-T[59] | FI-C[P2C1]-I[I2]-T[60] | |||
Digitalous – reaaliaikatalousohjelma (RTE) | FI-C[P2C2]-I[I1]-M[61] | FI-C[P2C2]-I[I1]-M[62] | ||||
Datatalouden ja digitalisaation vauhdittaminen – Virtual Finland | FI-C[P2C2]-I[I2]-M[63] | |||||
Kärkiteknologioiden (mikroelektroniikka, 6G, tekoäly ja kvanttilaskenta) vauhdittaminen | FI-C[P2C2]-I[I3]-T[64] FI-C[P2C2]-I[I3]-M[66] |
FI-C[P2C2]-I[I3]-M[65] FI-C[P2C2]-I[I3]-M[67] |
||||
Huoneistotietojärjestelmän kehittäminen | FI-C[P2C2]-R[R1]-M[68] | FI-C[P2C2]-R[R1]-M[69] | FI-C[P2C2]-R[R1]-M[70] | |||
Elpymis- ja palautumissuunnitelman uudistusten ja investointien vaikuttavuuden ja läpinäkyvyyden tehostaminen kehittämällä tietojärjestelmiä, hallintoa, valvontaa ja tarkastusta | FI-C[P2C2]-R[R2]-M[71] FI-C[P2C2]-R[R2]-M[72] |
|||||
Kyberturvallisuuden siviilitaito | FI-C[P2C3]-I[I1]-M[75] | |||||
Kyberturvallisuuden harjoitustoiminta | FI-C[P2C3]-I[I2]-T[76] | |||||
Tehokkaan rahanpesun estämisen valvonnan ja täytäntöönpanon varmistaminen | FI-C[P2C3]-R[R1]-M[73] | FI-C[P2C3]-R[R1]-T[74] | ||||
Työkyvyn, tuottavuuden ja työhyvinvoinnin kehittäminen | FI-C[P3C1]-I[I1]-T[89] FI-C[P3C1]-I[I1]-T[90] |
FI-C[P3C1]-I[I1]-T[90bis] | ||||
Pohjoismainen työvoimapalveluiden malli | FI-C[P3C1]-R[R1]-M[77] | FI-C[P3C1]-R[R1]-M[79] | FI-C[P3C1]-R[R1]-T[78] | |||
Työttömyyspäivärahan lisäpäivien (ns. eläkeputken) poistaminen | FI-C[P3C1]-R[R2]-M[80] | |||||
Työ- ja koulutusperusteisen maahanmuuton sujuvoittaminen ja kansainvälisten rekrytointien helpottaminen | FI-C[P3C1]-R[R3]-M[81] FI-C[P3C1]-R[R3]-M[83] |
FI-C[P3C1]-R[R3]-M[82] | FI-C[P3C1]-R[R3]-T[84] | |||
Nuorten monialaisen palvelun vahvistaminen (Ohjaamo-palvelut) | FI-C[P3C1]-R[R4]-T[85] | |||||
Jatkuvan oppimisen digitalisaatio-ohjelma | FI-C[P3C2]-I[I1]-M[96] | FI-C[P3C2]-I[I1]-T[97] | ||||
Koulutustason parantaminen lisäämällä aloituspaikkoja korkea-asteen koulutuksessa | FI-C[P3C2]-I[I2]-T[98] | |||||
Osaamistason kohottaminen ja jatkuvan oppimisen uudistaminen sekä koulutuksen digitalisointi ja modernisointi, Ahvenanmaa | FI-C[P3C2]-I[I3]-T[99] | |||||
Jatkuvan oppimisen uudistus | FI-C[P3C2]-R[R1]-M[91] | FI-C[P3C2]-R[R1]-M[93] | FI-C[P3C2]-R[R1]-M[92] | FI-C[P3C2]-R[R1]-T[95] | FI-C[P3C2]-R[R1]-T[94] | |
Vihreää siirtymää edistävä TKI-rahoituksen kokonaisuus – veturihankkeet | FI-C[P3C3]-I[I1]-M[100] | FI-C[P3C3]-I[I1]-T[101] | FI-C[P3C3]-I[I1]-T[102] | |||
Vihreää siirtymää tukeva TKI-rahoituksen kokonaisuus – Avainalojen vauhdittaminen ja osaamisen vahvistaminen (Suomen Akatemia) | FI-C[P3C3]-I[I2]-M[103] | FI-C[P3C3]-I[I2]-T[104] | FI-C[P3C3]-I[I2]-T[105] | |||
Vihreää siirtymää tukeva TKI-rahoituksen kokonaisuus – Avainalojen vauhdittaminen ja osaamisen vahvistaminen (Business Finland) | FI-C[P3C3]-I[I3]-M[106] | FI-C[P3C3]-I[I3]-T[107] | FI-C[P3C3]-I[I3]-T[108] | |||
Vihreää siirtymää tukeva TKI-rahoituksen kokonaisuus – Innovatiivisten kasvuyritysten tukeminen | FI-C[P3C3]-I[I4]-M[109] | FI-C[P3C3]-I[I4]-T[110] | FI-C[P3C3]-I[I4]-T[111] | |||
Innovaatio- ja tutkimusinfrastruktuurien edistäminen – Paikalliset tutkimusinfrastruktuurit | FI-C[P3C3]-I[I5]-M[112] FI-C[P3C3]-I[I5]-T[113] |
FI-C[P3C3]-I[I5]-T[114] | ||||
Innovaatio- ja tutkimusinfrastruktuurien edistäminen – Kansalliset tutkimusinfrastruktuurit | FI-C[P3C3]-I[I6]-M[115] | FI-C[P3C3]-I[I6]-T[116] | FI-C[P3C3]-I[I6]-T[117] | |||
Innovaatio- ja tutkimusinfrastruktuurien edistäminen – Kilpailtu rahoitus innovaatioinfrastruktuureihin | FI-C[P3C3]-I[I7]-M[118] | FI-C[P3C3]-I[I7]-T[119] | FI-C[P3C3]-I[I7]-T[120] | |||
Kasvun kiihdyttämisohjelma pienille yrityksille | FI-C[P3C4]-I[I1]-M[121] | FI-C[P3C4]-I[I1]-M[122] | FI-C[P3C4]-I[I1]-T[123] | |||
Kansainvälisen kasvun kärkialaohjelmat | FI-C[P3C4]-I[I2]-M[124] | FI-C[P3C4]-I[I2]-M[125] | FI-C[P3C4]-I[I2]-T[126] | |||
Kulttuuri- ja luovien alojen uudistumisen tuki | FI-C[P3C4]-I[I3]-M[127] | FI-C[P3C4]-I[I3]-T[128] | FI-C[P3C4]-I[I3]-T[129] | |||
Matkailualan kestävyyden ja digitalisaation kasvun tukeminen | FI-C[P3C4]-I[I4]-M[130] | FI-C[P3C4]-I[I4]-T[132] | FI-C[P3C4]-I[I4]-T[131] | |||
Edistetään hoitotakuun toteutumista ja puretaan koronavirustilanteen aiheuttamaa palveluvelkaa | FI-C[P4C1]-I[I1]-T[136] | |||||
Vahvistetaan ennaltaehkäisyä ja terveysongelmien varhaista tunnistamista | FI-C[P4C1]-I[I2]-M[137] | |||||
Vahvistetaan sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvaikuttavuutta tukevaa tietopohjaa ja vaikuttavuusperusteista ohjausta | FI-C[P4C1]-I[I3]-M[138] | |||||
Otetaan käyttöön sosiaali- ja terveydenhuollon digitaaliset innovaatiot | FI-C[P4C1]-I[I4]-T[139] | |||||
Asiakaslähtöinen digitaalinen hoitotietojärjestelmä Ahvenanmaalla | FI-C[P4C1]-I[I5]-T[140] | |||||
Osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmistelua edistetään hoitotakuun toteutumista | FI-C[P4C1]-R[R1]-M[133] | FI-C[P4C1]-R[R1]-M[134] FI-C[P4C1]-R[R1]-M[135] |
||||
Elpymis- ja palautumissuunnitelman uudistusten ja investointien vaikuttavuuden ja läpinäkyvyyden tehostaminen kehittämällä tietojärjestelmiä, hallintoa, valvontaa ja tarkastusta | FI-C[P2C2]-R[R2]-M[72bis] | |||||
Vahvistetaan sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvaikuttavuutta tukevaa tietopohjaa ja vaikuttavuusperusteista ohjausta | FI-C[P4C1]-I[I3]-T[141] FI-C[P4C1]-I[I3]-M[142] FI-C[P4C1]-I[I3]-M[143] |
|||||
Investoinnit puhtaaseen siirtymään | FI-C[P5C1]-I[I1]-M[145] | FI-C[P5C1]-I[I1]-M[146] | FI-C[P5C1]-I[I1]-M[147] | |||
Vihreää siirtymää koskeva tutkimus ja kehitys | FI-C[P5C1]-I[I2]-T[150] | FI-C[P5C1]-I[I2]-T[149] | FI-C[P5C1]-I[I2]-M[148] FI-C[P5C1]-I[I2]-M[151] |
|||
Merituulivoima Ahvenanmaalla | FI-C[P5C1]-I[I3]-M[152] | |||||
Vihreään siirtymään liittyvät luvat | FI-C[P5C1]-R[R1]-M[144] |