eKuitti – eroon paperikuiteista

  • eKuitit ovat aina tallessa ja luettavissa valitsemassasi eKuittipalvelussa.
  • Ostaja voi jakaa kuitista valitsemansa tiedot haluamilleen kumppaneille, kuten yrittäjälle, kuluttajalle, verottajalle ja finanssilaitokselle.
  • eKuitin käyttäminen vähentää manuaalista työtä esimerkiksi tilinpäätöksen teossa, eikä kuitin tietoja tarvitse näpytellä kirjanpito-ohjelmistoon.
  • Virheiden mahdollisuus vähenee, kun kuitin tietojen manuaalinen kirjaaminen jää pois.
  • Paperikuitit ja niiden skannaaminen jäävät historiaan. eKuitilta tiliöintitiedot siirtyvät eri järjestelmiin automaattisesti arvonlisäveroerittelyineen.
  • eKuitti on ekologinen valinta. Se vähentää käytetyn paperin, kuittitulostimien ja niistä syntyvän roskan määrää.
  • Mikä on eKuitti?

    eKuitti on digitaalisessa muodossa oleva kuitti. eKuitti mahdollistaa kuittitietojen siirron automaattisesti, sillä digitaalisessa eKuitissa tieto yhdistyy automaattisesti tilitapahtumaan. eKuitin rakenteessa on valmiina määrämuotoinen tuotetieto ja kunkin tuotteen arvonlisäverokanta.

    Laki kuitintarjoamisvelvollisuudesta käteiskaupassa velvoittaa elinkeinoharjoittajaa antamaan kuitin. Kuitin tietosisältövaatimukset tulevat arvonlisäverolaista:

    eKuitissa on samat tiedot koneluettavassa muodossa kuin paperikuitissakin

    • myyjän nimi, yhteystiedot ja y-tunnus
    • kuitin antamispäivä
    • kuitin tunnistenumero tai muu yksilöivä tieto
    • myytyjen tavaroiden määrä, laji sekä palvelujen laji
    • tavaroista tai palveluista suoritettu maksu sekä suoritettavan arvonlisäveron määrä verokannoittain taikka arvonlisäveron peruste verokannoittain.

     

    Katso lisää videolta:

  • eKuitin hyödyt yrittäjälle

    • eKuitti mahdollistaa automaation matkalaskujen käsittelyssä.
    • Tilintarkastus helpottuu, kun koko kirjanpito on sähköisessä muodossa.
    • Kuitit pysyvät tallessa sähköisessä muodossa. Esimerkiksi kadonneen paperikuitin tilalle itse laaditusta kulutositteesta ei voi vähentää arvonlisäveroa.

    Katso lisää videolta:

  • eKuitin hyödyt yrityksen työntekijälle

    • eKuitit ovat valmiina matkalaskulla tai ostolaskujärjestelmässä.
    • Kuitit pysyvät tallessa sähköisessä muodossa.
    • Aikaa säästyy: yhden paperisen kuitin käsittelyyn menee noin 14 minuuttia, kun vastaavan sähköisen kuitin käsittelyyn kuluu vain noin 1 minuutti 20 sekuntia.

    Ensimmäisessä kuvassa työntekijä tuskailee matkalaskun kanssa, kuvaa kuitteja kännykällään ja ihmettelee mistä saa ALV-tiedot. Toisessa kuvassa tyytyväinen työntekijä työmatkan jälkeen katsoo tietokoneen ruudulta kun kaikki matkakulut ovat uineet eKuitteina suoraan matkajärjestelmään.

  • Miten voit tarjota eKuittia asiakkaillesi?

    Miten myyjä saa eKuitit käyttöön?

    • Tarkista, voiko oma kassajärjestelmäsi lähettää eKuitteja.
    • Varmista, että eKuitille tulee vain arvonlisäverolain edellyttämät tiedot ja asiakkaan kannalta oleelliset asiat.
    • Muista varmistaa, että tietosuojaan liittyvät asiat on otettu huomioon. eKuitin tarjoamisesta pitää mainita myös tietosuojaselosteessa.
    • Tee sopimus eKuitin välittämisestä eKuittioperaattorin kanssa.
    • Kassajärjestelmän toimittaja päivittää eKuitin lähetysominaisuuden kassajärjestelmään.
    • Kerro henkilökunnallesi eKuitin tarjoamismahdollisuudesta.
    • Kerro myös asiakkaillesi, että sinä tarjoat eKuitteja.

    Katso lisää videolta:

     

  • Miten ostaja saa eKuitin käyttöön?

    Jos haluat eKuitit suoraan matka- ja kuluhallintajärjestelmään:

    1. Varmista, että matka- ja kuluhallintajärjestelmässäsi on valmius vastaanottaa eKuitteja.
    2. Tilaa eKuittipalvelu ja sovi käytettävästä eKuittioperaattorista.
    3. Rekisteröi yrityskortin tiedot eKuittipalveluun.

    eKuitit välittyvät näin suoraan matka- ja kuluhallintajärjestelmään ja voit tarkastella eKuitteja myös eKuittipalvelun aplikaatiossa.

    Jos haluat käsitellä eKuitteja taloushallinnon ohjelmissa:

    1. Rekisteröi yrityskortin tiedot eKuittipalveluun.
    2. eKuitti tulee eKuittioperaattorilta kuten verkkolasku.
    3. Yrityksen Credit-osto täsmäytetään luottokorttilaskuun ja Debit-osto tiliotteeseen.

    Miten maksukortti liitetään eKuittipalveluun?

    Jos sinulla on yrityksen antama luottokortti:

    1. Yrityskorteilla tehdyt ostojen eKuitit voidaan välittää suoraan matkalasku- tai ostolaskujärjestelmään.
    2. Yritys tai kortin myöntäjä voi rekisteröidä kortit yrityksen käyttämälle  eKuittioperaattorille.

    Jos käytät omaa maksukorttiasi yrityksen ostoihin:

    1. Rekisteröi kortti itse eKuittioperaattorille ja valitse sovellus, jossa näet eKuitit.
    2. Valitse saapuneista eKuiteista ne ostokuitit jotka veloitat yritykseltä ja välitä ne yrityksen käyttämään sovellukseen.
    3. Henkilökohtaisille ja yrityksen ostoille pitää saada omat kuitit.

    Katso lisää videolta:

  • eKuitin sääntökirja

    eKuitin päivitettyyn sääntökirjaan voit tutustua täältä.

  • eKuitin loppuraportti

    Yrityksen digitalous -hankkeen toimikausi oli 2021–2024. Hankkeen tavoitteet saavutettiin, ja hankkeen aikana tehty työ muodostaa pohjan jatkokehitykselle.

    Hankkeen loppuraportti koostaa tehdyn työn, sen tulokset ja suositukset jatkotoimenpiteiksi kohti visiota 2030.

    Hankkeen loppuraportti eKuitin osalta Liite_9_eKuitit.pdf

  • Mistä voi jo saada eKuitteja?

    Alla linkit eKuittioperaattoreiden listauksiin, joista voit tarkistaa mistä eKuitteja voi jo saada:

    ReceiptHero

Miten eKuitti helpottaa tilitoimiston työtä?

 

Miten julkinen sektori voi edistää eKuitin käyttöä?