Insamling av uppgifter om medelsanvändningen i EU:s facilitet för återhämtning och resiliens (RRF)

MålgruppStat
DiariumnumretVK/51394/2025
DokumenttypAnvisning
Ikraftträdelsedag27.10.2025
Datum24.10.2025
KategorierFinlands plan för återhämtning och resiliens
Underhåll ansvarValtiokonttori

Bakgrund

Med stöd som hänför sig till Finlands plan för återhämtning och resiliens (nedan RRP-planen) avses ett anslag i statsbudgeten som motsvarar medlen i faciliteten för återhämtning och resiliens (nedan RRF-faciliteten) eller ett anslag för statlig medfinansiering i anslutning till detta. Med stödet finansieras åtgärder i form av investeringar eller reformer som genomförs av ministerier, andra statliga ämbetsverk, inrättningar och juridiska personer (nedan stödmyndigheten), som sköter uppgifter som enligt lag hör till statsbidragsmyndigheten. Ur RRF-faciliteten beviljas stöd till stödmottagarna, görs varu- eller tjänsteupphandlingar till förmån för stödmottagarna och genomförs förvaltningsinterna reform- och utvecklingsprojekt. Syftet med detta dokument är att ge stödmyndigheterna anvisningar om insamlingen och rapporteringen av information som gäller medlen i Finlands RRP-plan.

Ikraftträdande

Anvisningen träder i kraft omedelbart. Samtidigt upphävs anvisningen för insamling av uppgifter om medelsanvändningen i EU:s facilitet för återhämtning och resiliens (RRF) (VK/50349/00.00.00.01/2022), som trädde i kraft den 7 oktober 2022.

Mer information

För mer information kontakta Statskontoret, tfn 0295 50 2000, e-post rrp(at)valtiokonttori.fi.

biträdande direktör Tanja Wistbacka
specialsakkunnig Sari Törmälä

Version Datum Ändra
1.3 24.10.2025 En hänvisning och en länk till anvisningen om upprättande av kontoindelningen för 2026 har lagts till.

Hänvisningen till EU:s sanktionssystem har uppdaterats med ett omnämnande av internationella sanktioner.

Länkar till webbplatsen granskaforvaltningen.fi och RRP-webbplatsen har lagts till och uppdaterats.

Åtgärder som inbegriper både finansieringsstöd och förvaltningsintern utvecklings- och reformverksamhet som stödmyndigheten själv genomför har uppdaterats i beskrivningen av de uppgifter som ska lagras i informationssystemen.

Beskrivningen av upphandlingsstödet har uppdaterats för åtgärden P1C5I1 vid NTM-centralen i Egentliga Finland.

Anvisningarna för rapportering av finansieringsuppgifter om alla olika stödformer har preciserats.

”Återbetalning av utbetalt stöd” har lagts till som typ av betalningstransaktion för finansieringsstöd.

Beskrivningen av Statskontorets lagstadgade tillsynsroll har preciserats.

1.2 7.10.2022 Ett omnämnande av EU:s sanktionssystem har lagts till. Uppföljningen av 2 procents administrativa kostnader har preciserats. De obligatoriska bifogade filerna för stödmottagare har kompletterats. Texten om bifogade filer som ska hämtas med Excel-dataöverföring har ändrats. Rapporteringen om kostnadsuppföljningen (Power BI) har preciserats.
1.1 25.7.2022 Identifieringsuppgifterna i genomförandelagen har uppdaterats. Beskrivningen av aktuell information har preciserats. Uppgiften som specificerar betalningstransaktionen för utbetald finansiering har strukits.
1.0 7.6.2022 Färdig anvisning

Lagstiftning om användning, rapportering och uppföljning av medel

Användningen, rapporteringen och uppföljningen av medlen i EU:s facilitet för återhämtning och resiliens regleras av EU:s förordning om RRF-faciliteten [2] (nedan RRF-förordningen), lagen om förvaltningen av, tillsynen över och granskningen av Europeiska unionens facilitet för återhämtning och resiliens [3] (nedan lagen om faciliteten för återhämtning och resiliens), statsunderstödslagen [4] samt eventuella speciallagar som reglerar stödmyndighetens verksamhet. Dessutom kan Statskontoret med stöd av RRP-genomförandelagen meddela preciserande föreskrifter om de uppgifter som ska lämnas [5].

De viktigaste bestämmelserna i RRF-förordningen om användningen av facilitetens medel är:

  • Finansieringen som beviljas medlemsstaterna är en stödform som inte grundar sig på kostnaderna. Medlemsstaterna får använda alla former av ekonomiska bidrag, inklusive förenklade kostnadsalternativ (Inledning (18))
  • Stöd från faciliteten får inte användas för att ersätta återkommande nationella budgetutgifter, förutom i vederbörligen motiverade fall (Artikel 5(1))
  • Faciliteten ska endast stödja projekt som respekterar principen ”orsaka inte betydande skada” (Artikel 5(2))
  • Reformer och investeringsprojekt kan få stöd från andra unionsprogram och unionsinstrument, under förutsättning att sådant stöd inte täcker samma kostnad (Artikel 9)

I lagen om faciliteten för återhämtning och resiliens föreskrivs följande om den centraliserad nationell tillsyn över användningen av faciliteten (12 §):

  • Stödmyndigheten ska inom ramen för uppföljningen av och tillsynen över användningen av stöd i sitt informationssystem registrera följande uppgifter och trots sekretessbestämmelserna anmäla dem till Statskontoret för den centraliserade nationella uppföljningen av och tillsynen över genomförandet av planen för återhämtning och resiliens:
    • uppgifter om ansökan, beviljande, utbetalning, uppföljning, upphörande med utbetalning, återbetalning, inspektioner, återkrav och andra följdåtgärder i fråga om stöd,
    • de uppgifter som avses i artikel 22.2 d i–iv i förordningen om faciliteten för återhämtning och resiliens. Enligt punkten (iv) samlas uppgifter in om åtgärder för genomförande av reformer och investeringsprojekt inom ramen för RRP-planen, och det totala offentliga finansieringsbeloppet för dessa åtgärder, med angivande av det belopp som betalats ut inom ramen för faciliteten och andra unionsfonder.

I lagen om genomförande av RRP föreskrivs dessutom om vissa begränsningar i beviljandet och utbetalningen av stöd, om sökanden har försummat skyldigheterna som gäller lagstadgade avgifter och skatter, om sökanden har betydande skulder som är föremål för utsökning, om sökanden har försatts i konkurs eller på grund av sökandens svikliga eller felaktiga förfarande eller sökandens försummelse (se hela listan över begränsningar i beviljandet och utbetalningen av stöd i 10 § och 11 § i RRP-genomförandelagen). Vid beviljande eller utbetalning av understöd ska stödmyndigheten beakta de internationella sanktionerna inklusive de restriktiva åtgärderna enligt Europeiska unionens sanktionssystem (de s.k. Rysslandssanktionerna).

Budgeten för Finlands RRP-plan

De totala kostnaderna för RRP-planen har beräknats per åtgärd och stödmyndighet. Vid genomförandet av åtgärderna i RRP-planen iakttas det normala verkställandet av budgeten i enlighet med speciallagstiftningen om stödmyndigheten, statsunderstödslagen och finansministeriets föreskrifter.

De åtgärder som finansieras med RRF-faciliteten beaktas i Finlands årliga budgetar enligt tidsplanen för RRP-planen under åren 2021–2026. Ministerierna gör i enlighet med normal budgetpraxis upp årliga budgetar som riksdagen godkänner. Budgeten förs in i Kieku-systemet på åtgärdsspecifika budgetkonton. För att kostnadsuppföljning av Finlands RRP-plan ska vara möjlig ska ministerierna inom sitt eget förvaltningsområde se till att budgetbokföringskontona fastställs och namnges i enlighet med Statskontorets anvisningar (Ekonomisk uppföljning av Finlands plan för återhämtning och resiliens (RRP) i Kieku-datasystemet – Statskontoret,
Uppgörande av kontoplanen för budgeten 2026 – Statskontoret).

Användning av RRF-facilitetens medel inom förvaltningsområdena

Stödmyndigheterna för olika ministeriers verksamhets- eller förvaltningsområden genomför RRP-planen på det sätt som beskrivs i Finlands RRP-plan. Åtgärder genomförs:

  • Genom att stöd beviljas i enlighet med stödmyndighetens villkor för att finansiera projekt (finansieringsstöd)
  • Genom att stöd beviljas för varu- eller tjänsteupphandling till förmån för stödmottagaren (upphandlingsstöd)
  • Genom projekt som stödmyndigheten själv genomför (förvaltningsinterna projekt)

Dessutom orsakar genomförandet av åtgärderna administrativa kostnader hos stödmyndigheterna. Dessa administrativa kostnader (t.ex. löneutgifter, köpta tjänster) kan ingå i den totala budgeten för åtgärderna 2021–2026 så att de utgör högst 2 procent av de kostnader för investeringar eller reformer som täcks med RRF-faciliteten. Ackumuleringen av administrativa kostnader på 2 procent följs upp i förhållande till de planerade kostnaderna för åtgärden.

Kostnaderna för genomförandet av åtgärderna och användningen av andra medel följs upp med hjälp av Kieku-datasystemet. Statskontoret har meddelat en anvisning om uppföljning av RRP-planen i Kieku-datasystemet (Ekonomisk uppföljning av Finlands plan för återhämtning och resiliens (RRP) i Kieku-datasystemet – Statskontoret).

Enligt anvisningen ska de faktiska kostnaderna för RRP-planen följas upp och rapporteras med hjälp av budgetbokföringens konton och projektuppföljningsobjekten samt med hjälp av parallella hierarkier för rapporteringen om båda uppföljningsobjekten. I anvisningen finns dessutom instruktioner om detaljer i bokföringen av kostnader (t.ex. löner).

Uppgifter som samlas in i datasystemen

För uppföljningen och rapporteringen av genomförandet av Finlands RRP-plan används två datasystem:Med hjälp av RRP-systemet, som upprätthålls av Statskontoret, följer man upp projekt, för vilka stödmottagare har beviljats stöd (både finansieringsstöd och upphandlingsstöd).

  • Åtgärder som inbegriper både finansieringsstöd och förvaltningsintern utvecklings- och reformverksamhet som stödmyndigheten själv genomför följs upp i RRP-systemet.
  • Med hjälp av statens gemensamma projektportföljsystem följer man upp förvaltningsinterna reform- och investeringsprojekt, som stödmyndigheten själv genomför.

I projektportföljsystemet samlas uppgifter enligt finansieringsinstrument (finansiering från RRF-faciliteten, övrig EU-finansiering specificerad enligt finansieringskälla, övrig offentlig finansiering) om medelsanvändningen endast gällande den finansiering som är tillgänglig för genomförandet av en åtgärd och ett projekt.

I RRP-systemet samlas i allmänhet uppgifter om den finansiering som beviljats och betalats för åtgärder som finansieras med RRF-faciliteten samt uppgifter om eventuell annan finansiering av åtgärderna (övrig EU-finansiering specificerad enligt finansieringskälla, övrig offentlig finansiering). I RRP-systemet rapporteras inga utbetalningsuppgifter om förvaltningsinterna utvecklingsprojekt och åtgärd P1C5I1 – Behandling med gips och återvinning av näringsämnen (upphandlingsstöd).

Separata anvisningar har skapats för användningen av RRP-systemet och projektportföljsystemet. Anvisningarna innehåller instruktioner om hur datafälten ska fyllas i. Systemanvisningar finns på webbplatsen för genomförande och uppföljning av Finlands plan för återhämtning och resiliens (Genomförande och uppföljning av Finlands plan för återhämtning och resiliens – Statskontoret).

Medelsanvändningen rapporteras kontinuerligt och är inte bunden till rapporteringsperioderna. Uppgifterna ska vara uppdaterade i systemen varje månad, dvs. stödmyndigheten ska spara uppgifterna i RRP-systemet inom en månad från det att uppgifterna mottagits. Rapporteringen om medelsanvändningen förutsätter dock inga ändringar i stödmyndighetens tidtabeller för beviljande eller utbetalning av stöd.

Uppgifterna om medelsanvändningen behövs för tillsyn och inspektioner som olika aktörer utför och för att möjliggöra rapporteringen av den gröna övergången till kommissionen (sammanlagd klimatfinansiering och sammanlagda klimatkostnader) i samband med Finlands ansökan om utbetalning samt den åtgärdsspecifika finansieringsrapporteringen om andra EU-finansieringskällor som ska göras två gånger om året. Rapporteringen till Europeiska kommissionen ska omfatta de finansierings- och kostnadsuppgifter som finns i RRP-systemet och Kieku-systemet vid rapporteringstidpunkten.

Finansieringsstöd

Den stödmyndighet som ansvarar för åtgärden för in uppgifter om medelsanvändningen i RRP-systemet specificerade enligt stödmottagare. För varje stödobjekt kan det finnas en eller flera stödmottagare. Uppgifterna ska vara uppdaterade i systemen varje månad, dvs. stödmyndigheten ska spara uppgifterna i RRP-systemet inom en månad från det att uppgifterna mottagits.

Stödobjektet är ett enskilt finansierat projekt. Stödobjektet kan också vara en enskild stödmottagare. Varje stödobjekt är kopplat till en åtgärd. Stödobjektet är alltså till exempel ett investeringsprojekt som valts ut för finansiering via finansieringsansökan och som genomförs av en eller flera stödmottagare eller ett enskilt företag som får stöd för att genomföra en åtgärd.

Följande uppgifter om stödmottagarens finansiering förs in:

Uppgifter om RRF-finansieringen:

  • Beviljad finansiering (totalt eurobelopp, t.ex. 100 000 euro), inklusive dokument med stöd- eller finansieringsbeslut
  • Utbetald finansiering (betalningstransaktioner enligt utbetalningsbeslut; totalt eurobelopp med två decimaler, t.ex. 100 000,00 euro, och utbetalningsdatum)
  • Återkrävd finansiering (totalt eurobelopp med två decimaler, t.ex. 100 000,00 euro och återkravsbeslutets datum), inklusive dokument med beslut om återkrav
  • Återbetalning av utbetalt stöd (totalt eurobelopp med två decimaler, t.ex. 100 000,00 euro och utbetalningsdatum)

Uppgifter om annan finansiering:

  • Annan beviljad och erhållen EU-finansiering enligt finansieringsinstrument (totalt eurobelopp, t.ex. 100 000 euro) samt en beskrivning av kostnader som stöds med annan EU-finansiering.
  • Annan nationell offentlig finansiering (totalt eurobelopp, t.ex. 100 000 euro).

Uppgifter om annan offentlig finansiering förs in enligt de uppgifter som stödmottagaren angett i finansieringsansökan eller rapporteringen.

Upphandlingsstöd

Den stödmyndighet som ansvarar för åtgärden skickar uppgifter om beviljande och tilldelning av stödet till RRP-systemet per stödmottagare. I dessa fall är stödobjektet en enskild stödmottagare.

I Finlands RRP-plan ingår en åtgärd som får upphandlingsstöd – P1C5I1 – Behandling med gips och återvinning av näringsämnen, där stödobjektet har antingen en enskild stödmottagare eller flera stödmottagare. Antalet stödmottagare för stödobjektet beror på innehållet i det aktuella upphandlingsstödet. Samma åtgärd har också stödobjekt som får finansieringsstöd och på dessa tillämpas anvisningarna i föregående stycke.

Följande uppgifter om stödmottagarens stöd överförs till RRP-systemet:

  • det stöd som beviljats stödmottagaren via RRF-faciliteten (totalt eurobelopp, t.ex. 50 000 euro). Dessutom en identifikationskod för beslutshandlingen och finansieringsbeslutets datum.
  • I RRP-systemet rapporteras för NTM-centralen i Egentliga Finland värdet i euro på det upphandlingsstöd som betalats till stödmottagaren (totalt eurobelopp med två decimaler, t.ex. 42 150,50 euro) genom att bifoga en tabell med de stödmottagare som tagit emot gipsspridning för ett enskilt stödobjekt som bilaga till stödobjektet. Utöver den bifogade filen rapporterar NTM-centralen i Egentliga Finland inte uppgifter om utbetalt stöd i systemet i andra fält när det gäller gipsspridningen. I fråga om stödobjekt som får finansieringsstöd för åtgärden P1C5I1 rapporteras uppgifterna enligt rapporteringspraxis för finansieringsstödet.

Förvaltningsinternt reform- eller investeringsprojekt

I projektportföljsystemet rapporteras uppgifter om framstegen i de projekt som stödmyndigheten själv genomför samt andra uppgifter i anslutning till genomförandet av åtgärden för de åtgärder som omfattar endast förvaltningsinterna reform- och investeringsprojekt. Användningen av medlen i RRF-faciliteten rapporteras inte i projektportföljsystemet, men uppgifter om den tillgängliga finansieringen för åtgärden ska föras in per finansieringsinstrument (finansiering från RRF-faciliteten, övrig EU-finansiering per finansieringsinstrument, övrig offentlig finansiering).

De faktiska kostnaderna för åtgärden är tillgängliga i Kieku-systemet och Statskontoret sammanlänkar dem månatligen med uppföljningen av medelsanvändningen uppdelat på följande kostnadsslag:

  • Utbetalda understöd (finansieringsstöd)
  • Investeringar (anläggningstillgångar)
  • Kostnader för den egna personalens arbete, inklusive lagstadgade bikostnader
  • Inköp (både varor och tjänster)
  • Övriga kostnader

Uppföljningsrapporteringen av de faktiska kostnaderna görs med separata Power BI-rapportvyer. Rapporten publiceras på webbplatsen granskaforvaltningen.fi (Suomen elpymis- ja palautumissuunnitelman toteutuneet kustannukset – Granskaforvaltningen.fi, endast på finska) och den uppdateras månatligen av Statskontorets RRP-enhet.

Stödmyndigheten ska se till att personalkostnader och andra kostnader som åtgärden orsakar bokförs korrekt i enlighet med Statskontorets anvisning

Ekonomisk uppföljning av Finlands plan för återhämtning och resiliens (RRP) i Kieku-datasystemet – Statskontoret
.

Åtgärd som omfattar både verksamhet som får finansieringsstöd och förvaltningsintern utvecklings- och reformverksamhet som stödmyndigheten själv genomför

I RRP-systemet rapporteras åtgärder som omfattar både verksamhet som får finansieringsstöd och förvaltningsintern utvecklings- och reformverksamhet som stödmyndigheten själv genomför. Verksamheten som får finansieringsstöd behandlas som ett separat stödobjekt och motsvarande uppgifter samlas in om den som om annat finansieringsstöd.

Den förvaltningsinterna utvecklings- och reformverksamheten rapporteras på motsvarande sätt som ett separat stödobjekt och de uppgifter som rapporteras ska inkludera uppgifter om den tillgängliga finansieringen uppdelat på finansieringsinstrument (finansiering från RRF-faciliteten, övrig EU-finansiering uppdelad på finansieringsinstrument, övrig offentlig finansiering). De faktiska kostnaderna (utbetalda understöd, investeringar, personalkostnader, inköp och övriga kostnader) för den förvaltningsinterna utvecklings- och reformverksamheten överförs från Kieku-systemet till uppföljningen av medelsanvändningen för åtgärden, som görs med Power BI-rapportvyer på den ovannämnda webbplatsen granskaforvaltningen.fi.

Administrativa kostnader

De ovan nämnda stödformerna kan vara förknippade med tillfälliga och nödvändiga administrativa kostnader som inte ursprungligen har specificerats i kostnadskalkylerna i Finlands RRP-plan, men som beaktas som en del av de faktiska totalkostnaderna i planen. Dessa kan inte inriktas enligt stödobjekt utan uppgifterna fås per åtgärd. Dessa administrativa kostnader kan utgöra högst 2 procent av det uppskattade anslaget för åtgärden.

Exempel: Budgeten för en åtgärd är 10 miljoner euro. För åtgärden fattas fem stödbeslut (5 stödobjekt) med en sammanlagd budget på 9,8 miljoner euro. I finansieringsutlysningen ingår dessutom direkta personalkostnader och övriga kostnader i anslutning till publiceringen av finansieringsutlysningen (t.ex. kostnader för ansökningsinfo som ordnats för sökande). Dessa kan uppgå till max. 2 procent av den finansiering som reserverats för åtgärden, dvs. högst 200 000 euro.

De faktiska administrativa kostnaderna för åtgärderna finns i Kieku-systemet och Statskontoret sammanlänkar dem månatligen med uppföljningen av medelsanvändningen uppdelat på följande kostnadsslag:

  • Kostnader för den egna personalens arbete, inklusive lagstadgade bikostnader
  • Inköp (både varor och tjänster)
  • Övriga kostnader

Stödmyndigheten ska se till att personalkostnader och andra kostnader som åtgärden orsakar bokförs korrekt i enlighet med Statskontorets anvisning Ekonomisk uppföljning av Finlands plan för återhämtning och resiliens (RRP) i Kieku-datasystemet – Statskontoret.

Dessutom kan genomförandet av RRP-planen medföra allmänna administrativa kostnader som inte rapporteras som en del av de faktiska totalkostnaderna för Finlands RRP-plan. Ministerierna och ämbetsverken kan om de så önskar följa upp dessa kostnader enligt sina egna behov.

Mervärdesskatt som ingår i de faktiska kostnaderna

I projekt som får finansieringsstöd avgörs beaktandet av mervärdesskatten som stödberättigande kostnad av stödmyndigheten i enlighet med stödmyndighetens egna finansieringsvillkor som tillämpas i det aktuella fallet.

Den moms som ingår i upphandlingsstödet samt i administrativa kostnader i anslutning till förvaltningsinterna projekt bokförs i Kieku-systemet enligt normal bokföringspraxis i ekonomiförvaltningen. Denna gäller i regel inte RRP-åtgärder och syns således inte i totalkostnaderna för åtgärderna.

Rapportering, övervakning och granskning av medelsanvändningen

Stödmyndigheten ska följa användningen av medlen i RRF-faciliteten i enlighet med stödmyndighetens beskrivning av förvaltnings- och tillsynssystemet. Stödmyndigheten kan följa upp de faktiska kostnaderna för de åtgärder som den ansvarar för utifrån uppgifterna i Kieku-systemet. Om fel upptäcks i dessa uppgifter ska man i första hand kontakta den enhet som ansvarar för ekonomin vid stödmyndigheten för att korrigera felen i Kieku-systemet.

Av åtgärderna i Finlands RRP-plan rapporteras totalkostnaderna för den gröna omställningen till Europeiska kommissionen i samband med begäran om utbetalning och finansieringen av åtgärderna från andra EU-fonder två gånger per år. Statskontoret sammanställer uppgifterna om kostnaderna för finansministeriet, som rapporterar uppgifterna till kommissionen.

Statskontoret övervakar genomförandet av Finlands RRP-plan för att förebygga missbruk av stöd, grå ekonomi, bedrägerier, överlappande finansiering, korruption och intressekonflikter. Inom ramen för de lagstadgade tillsynsuppgifterna följer Statskontoret upp uppgifter och praxis i anslutning till ansökan, beviljande, utbetalning, uppföljning, upphörande med utbetalning, återbetalning, inspektioner, återkrav och andra följdåtgärder i fråga om stöd. Om brister upptäcks i uppgifterna eller praxisen kontaktar Statskontoret stödmyndigheten för utredning och korrigering av bristerna eller felen.

Finansministeriets finanscontrollerfunktion (VVC) är en oberoende revisionsmyndighet som ansvarar för revisionen av RRP-planen. Dessutom kan Statens revisionsverk och Europeiska unionens behöriga organ (Europeiska kommissionen, Europeiska byrån för bedrägeribekämpning, revisionsrätten och Europeiska åklagarmyndigheten) utföra revisioner.

plan för återhämtningRRFRRP