Julkishallinto ostaa vuosittain tavaroita ja palveluita lähes 38 miljardilla eurolla. Tammikuussa 2025 käynnistyneen hankkeen tavoitteena on perustaa kansallinen hankintatietovaranto ja julkaista julkisyhteisöjen ostolaskutiedot. Entistä paremman tietopohjan avulla halutaan tehostaa julkisia hankintoja, edistää tietoperusteista päätöksentekoa sekä vähentää julkisten hankintojen kustannuksia pitkällä aikavälillä.
Hanke etenee vauhdikkaasti. Kevään aikana olemme järjestäneet yhdessä valtiovarainministeriön kanssa useita kuulemis- ja infotilaisuuksia. Kaikille avointen tilaisuuksien lisäksi eri organisaatioita on tavattu myös pienemmissä ryhmissä. Kuulemistilaisuuksista saatua palautetta hyödynnetään erityisesti lainvalmistelutyössä. Hallituksen esitys hankintatietovarantolaiksi lähtee lausuntokierrokselle loppuvuodesta 2025.
Teknisen toteutushankkeen puolella edetään parhaillaan kohti ostolaskutietojen toimittamisen pilotointia. Pilottiorganisaatioiden haku on käynnissä toukokuun ajan ja varsinainen pilotointi alkaa syksyllä 2025. Piloteiksi toivotaan erityisesti kuntia, kuntayhtymiä, hyvinvointialueita ja -yhtymiä. Valtiokonttorin korvaa organisaatioille pilotoinnista aiheutuvia kustannuksia. Tutustu pilottihakuun ja hae mukaan 30.5.2025 mennessä.
Tavoitteena on, että vuoden 2026 loppuun mennessä on rakennettu tekninen kyvykkyys kerätä ja julkaista muun muassa kuntien, hyvinvointialueiden ja valtion ostolaskutiedot, ja lainsäädäntöön on tehty tarvittavat muutokset. Valtion ostolaskutietojen keruu alkaisi vuoden 2026 lopulla, hyvinvointialueiden vuoden 2027 alussa ja kuntien vuoden 2027 lopulla.
Alla olevassa alustavassa aikajanassa on kuvattu hankkeen tärkeimmät etapit. Kuvaa klikkaamalla näet sen isompana.
Lue lisää:
- Tutustu hankkeeseen Valtiokonttorin verkkosivuilla >
- Tutustu ostolaskutietojen toimittamisen pilotoinnin sisältöön >
- Hankkeen perustiedot ja asiakirjat Hankeikkunassa (vm.fi) >
Ota yhteyttä:
hankintatietovaranto@valtiokonttori.fi