Hyppää sisältöön


Valtionavustustoiminnan palveluiden tuottaminen Valtiokonttorin tehtäväksi

Valtiovarainministeriö on antanut Valtiokonttorin tehtäväksi käynnistää valtionavustustoimintaa tukevien kansallisten tietojärjestelmäpalvelujen valmistelun.

Valtiovarainministeriö kehittää valtionavustusten suuntaamista, hakemista, myöntämistä, seurantaa ja arviointia luomalla yhtenäisen digitalisoidun valtionavustusprosessin. Tavoitteena on lisätä valtionavustustoiminnan vaikuttavuutta, tehokkuutta ja läpinäkyvyyttä. Samalla luodaan kansallinen valtionavustustoimintaa tukeva tietojärjestelmä.

Valtiovarainministeriö ryhtyy valmistelemaan tarvittavia lainsäädäntömuutoksia ja valtionavustustoiminnan ohjausmallia valtionavustuspalvelujen toimintaedellytysten ja toimivaltuuksien järjestämiseksi.

Valtiovarainministeriön hallinnonalaan kuuluvalla Valtiokonttorilla on keskeinen rooli valtion taloushallinnon toimijana ja kyvykkyyttä muun muassa valtion digitaalisten toimintamallien ja tietojohtamisen kehittämisessä.

Valtiokonttori käynnistää valtionavustustoimintaa tukevien tietojärjestelmäpalvelujen valmistelun alkukesästä. Tavoitteena on, että valtionavustuspalvelujen pilottikäyttö aloitetaan syksyllä 2021.

Valtionavustustoiminnan kehittämis- ja digitalisointihanke >

Lisätietoja:

Tietojohtaja Irja Peltonen, irja.peltonen(at)vm.fi, puh. 0295 530 138
Hankejohtaja Tuula Lybeck, tuula.lybeck(at)vm.fi, puh. 0295 530 595
Pääjohtaja Timo Laitinen, timo.laitinen(at)valtiokonttori.fi, puh. 0295 502 200
Hankejohtaja Laura Sorva, laura.sorva(at)valtiokonttori.fi, puh. 0295 502 033

Kohderyhmä: Viranomaiset

Muuta aiheeseen liittyvää