Hyppää sisältöön


Valtion henkilöstön työtapaturmailmoituskäytännön muutokset saaneet positiivisen vastaanoton

Valtionhallinnon työtapaturmailmoituskäytäntö muuttui tämän vuoden helmikuussa. Uudessa tavassa vahingon kärsinyt tekee itse ilmoituksen Valtiokonttorin sähköisessä asiointipalvelussa, jonka jälkeen tapaturmayhdyshenkilö täydentää, vahvistaa ja lähettää ilmoituksen Valtiokonttoriin.

Uudessa sähköisessä asiointipalvelussa tapaturman tiedot siirtyvät nopeammin käsiteltäväksi, kun sähköinen asiointipalvelu ohjaa täyttämään kaikki tärkeät ja pakolliset tiedot. Tämä mahdollistaa nopean hoitoon pääsyn.

Tullin kokemukset muutoksesta myönteisiä

Yksi uuteen käytäntöön siirtyneistä organisaatioista on Tulli. Se oli mukana jo uuden työtapaturmailmoituskäytännön pilotissa, joka alkoi kuukautta ennen käyttöönottoa?

Tullin kokemukset uudesta työtapaturmien ilmoittamisprosessista ovat olleet lähes pelkästään positiivisia.

”Uusi prosessi on toiminut erittäin hyvin. Ohjelma on selkeä ja mukava käyttää, ja se on otettu hyvin vastaan”, kertovat tapaturmayhdyshenkilöt Sari Luukkonen ja Tiina Turpeinen Tullista.

Tullissa on oltu tyytyväisiä Valtiokonttorin ohjeisiin, jotka ovat helppotajuiset ja auttavat viraston henkilöstöä uuden prosessin mukaisissa käytännöissä. Työtapaturmiin liittyvä sähköpostiviestintä on myös lakannut lähes kokonaan, joten uusi prosessi on myös vähentänyt aiheeseen liittyviä kysymyksiä.

”Kysymyksiä uudesta prosessista on tullut hyvin vähän. Valtiokonttorin laatimat, toimivat ohjeet työtapaturmailmoituksen tekemiseen ovat meillä intran etusivulla, josta ne on löydetty hyvin. Valtiokonttorin ohjeita on myös käytetty avuksi sisäisessä viestinnässä, mikä on helpottanut uuden käytännön omaksumista”, Tullista kerrotaan.

Luonteva osa arkea

Myös selkeä työnjako ja sovitut vuorot tapaturmasähköpostilaatikon tarkkailuun ovat helpottaneet uuden prosessin käyttöönotossa. Tullissa on käytössä kolmen henkilön ryhmä, joka pyörittää työtapaturmia kerran kuussa. Vastuussa olevat henkilöt reagoivat sähköpostiin tulleisiin tapaturmailmoituksiin seuraavaan päivään mennessä, joten vastausta ei tarvitse odottaa montaa päivää. ”Uudesta prosessista on tullut luonteva osa arkea, ja se on helpottanut ilmoitusten käsittelemistä huomattavasti”, Luukkonen ja Turpeinen toteavat.

Vaikka järjestelmässä onkin ollut pieniä teknisiä kehittämisen paikkoja, on uusi käytäntö toiminut hyvin. ”Parasta uudessa järjestelmässä on se, että se ylipäänsä otettiin käyttöön”, Tullin edustajat summaavat myönteisiä kokemuksiaan.

Seuraavaksi uusi käytäntö laajenee vankiloihin

Uusi tapaturmailmoituskäytäntö otetaan käyttöön asteittain eri valtion organisaatioissa. Tähän mennessä muutos on koskenut valtionhallinnon työntekijöitä.

Seuraavaksi vuorossa ovat vangit. Uusi tapaturmailmoituskäytäntö laajenee vankiloihin syksyn aikana.

◄ Kaikki uutiset