Hyppää sisältöön

  • Suomi
  • Svenska
  • English

Suomi.fi-maksut palvelun käyttäjätarinat

Turun kaupunki hyödyntää Suomi.fi-maksuja monessa palvelussaan

Turun kaupunki lähti mukaan Suomi.fi-maksujen pilottihankkeeseen keväällä 2017.

– Olimme pitkään miettineet, miten saisimme kaupungin huimissa luvuissa olevan
laskutuksen vähenemään. Otimme pilottiin mukaan liikuntarannekkeiden verkkolatauksen ja -maksamisen, sillä halusimme, että kuntalaisten olisi helppo ladata rannekkeitaan kotonaan. Verkkomaksut ovat yleistyneet huomattavasti viime vuosina ja nyt ne ovat Turussa tarjolla monessa palvelussa, Turun kaupungin digitaalisten palvelujen kehittämisestä vastaava hankejohtaja Päivi Saalasto kertoo.

Palvelun käyttöönotto itsessään oli varsin helppoa ja vaivatonta.

– Käyttöönotto oli erittäin yksinkertaista ja helppoa. Maksuvälinepalveluna toimii Paytrail, joten toimittaja oli jo tarkkaan testannut verkkomaksamisen. Käyttöönotossa ei ollut mitään ongelmaa ja tämä on erittäin turvallinen ja varma ratkaisu, Saalasto kiittelee.

Videolla Päivi Saalasto kertoo Turun kaupungin Suomi.fi-maksut käyttöönotosta:

 

Suomi.fi -maksut on tuonut Traficomille sujuvuutta verkkoasiointiin ja taloushallintoon

Suomalaisille parhaiten ajokorttien ja rekisteröintien kautta tuttu liikenne- ja viestintävirasto Traficom on edistänyt viraston tavoitetta Suomen digitalisaatiosta siirtämällä palveluita verkkoon. Parhaillaan Traficomilla on käytössä Suomi.fi-maksupalvelut 18:sta eri asiointipalvelussa.

– Suomi.fi-maksut ovat olleet asiakkaillemme sujuva tapa hoitaa verkkomaksaminen. Onhan se ero huikaiseva, kun esimerkiksi aikaisemmin ajoneuvojen rekisteröintitoimenpiteet piti hoitaa joko katsastuskonttorin tai vakuutusyhtiön tiskillä. Nyt ne voidaan hoitaa vaikkapa kotisohvalta ihan minuutissa tai parissa. Yksi edellytys muutokselle on ollut juuri verkkomaksaminen, Traficomilla digitaalisten palvelujen kehittäjänä työskentelevä Maaria Toikka selvittää.

Pilottivaiheessa vuonna 2017 käyttöönotettu Suomi.fi-maksut palvelu on Toikan mukaan sujuvoittanut Traficomin taloushallinnon työtä, tuonut kustannushyötyä koko yhteiskunnalle ja nopeuttanut viraston rahaliikennettä.

Videolla Maaria Toikka kertoo Suomi.fi-maksut palvelun hyödyistä:

 

 

Suomi.fi-maksujen ansiosta työn määrä Kajaanin kaupungissa väheni ja asiakaspalvelu parani

Osana kaupunkistrategiaansa Kajaanin kaupunki on halunnut parantaa palveluitaan digitalisoinnin avulla. Suomi.fi-maksuja pilotoitiin onnistuneesti ensin venepaikkojen maksamiseen ja myöhemmin myös muihin palveluihin.

– Haluamme kaupunkistrategiamme mukaisesti parantaa palveluita digitalisoinnilla. Tähän esimerkiksi juuri tämä Suomi.fi-maksaminen sopii oikein hyvin. Haluamme rakentaa sähköisiin palveluihin mahdollisuuden verkkomaksamiseen, kiteyttää kaupungin paikkatietoinsinööri Jaakko Heikkinen.

Käyttöönotto oli helppoa ja nopeaa

Kokonaisuutena Heikkinen on hyvin tyytyväinen siihen, että Kajaanin kaupunki päätti ottaa käyttöönsä Suomi.fi-maksut.

– Voin suositella tätä kyllä ainakin julkisen sektorin toimijoille. Kun rakentaa hyvin digitaalisia asiointipalveluita ja ottaa siihen vielä Suomi.fi-maksamisen kylkeen, niin lopputuloksena on hyvä palvelu, joka on myös tätä päivää, Heikkinen summaa.

Videolla Jaakko Heikkinen kertoo, kuinka kätevästi Suomi.fi-maksut palvelun käyttöönotto sujui Kajaanin kaupungissa.

 

 

Muuta aiheeseen liittyvää