Hyppää sisältöön

  • Suomi
  • Svenska
  • English

CAF-konferenssissa esimerkkejä asiakaslähtöisistä palveluista

Iso joukko julkisen sektorin edustajia eri maista ja hallinnon eri tasoilta kokoontui 12. huhtikuuta Sofiaan Bulgarian järjestämään yhteiseurooppalaisen Common Assesment Framework (CAF) – käyttäjäorganisaatioiden konfrenssiin.

Suomen delegaatiossa oli mukana osallistujia valtionhallinnosta, kunnista ja Kuntaliitosta. Kiitokset suomalaisille osallistujille, jotka antoivat merkittävän panoksen tapahtumassa case-esittäjinä, fasilitaattoreina ja aktiivisina osallistujina.

Konferenssissa jaettiin runsaasti eri maiden esimerkkejä siitä, miten johtamista, prosesseja, kumppanuuksia ja asiakastuloksia on kehitetty menestyksekkäästi CAF-viitekehystä käyttäen eri puolilla Eurooppaa. Suomalaisina esimerkkeinä olivat 

  • Kuopion kaupungin kaupunkiympäristön ulkoinen palautteenanto CAF-mallilla
  • Museoviraston esimerkki asiakaslähtöisempien palvelujen kehittämiseksi
  • Rikosseuraamusviraston esimerkki palvelumuotoilun avulla tehtävästä kehittämisestä.

CAF on EU-jäsenmaiden yhteistyössä kehittämä julkisen sektorin organisaatioiden yhteinen maksuton  itsearviointimalli, jota käytetään laajasti toiminnan kehittämisen työkaluna julkisella sektorilla. Esimerkiksi Kuopio on pitkäjänteisesti kehittänyt toimintaansa CAF-viitekehyksen avulla. Mallin etuna on mm. kokonaisvaltaisuus: sen avulla organisaation toiminnasta voidaan muodostaa kokonaiskuva ja saada selville toiminnan vahvuuden ja kehittämiskohteet. 

Konferenssin aineistossa on runsaasti esimerkkejä ja hyviä käytäntöjä, tutustu aineistoihin täällä.

Lisätietoa CAF-mallista:

Mainio CAF-video (englanniksi)  
CAF-laatutyö Valtiokonttorin sivuilla 

Lisätietoja:

Valtiokonttori: kehityspäällikkö Aila Särmälä, aila.sarmala(at)valtiokonttori.fi
Kuntaliitto: erityisasiantuntija Maria Salenius, maria.salenius(at)kuntaliitto.fi

◄ Kaikki uutiset