Hyppää sisältöön

Uuden Suomi.fi-maksut palvelun toimitus- ja käyttöönottoprojekti on päättynyt

Ohjausryhmä päätti kokouksessaan, että uuden Suomi.fi-maksut palvelun toimitus- ja käyttöönottoprojekti, eli VEMA22-projekti, on päättynyt 14 kuukauden kovan työn jälkeen. Ohjausryhmän mukaan projekti on ollut kova suoritus. Ohjausryhmän omin sanoin: ”Se meni oikein hyvin! Asiakkaille suuri kiitos, että saivat aikataulussa siirtymiset tehtyä.”

 

Uuden Suomi.fi-maksut palvelun toimitus- ja käyttöönottoprojektin eli VEMA22 projektin aikana kehitettiin uusi Suomi.fi-maksut palvelu vastaamaan Valtiokonttorin vuonna 2021 tekemän verkkomaksamisen palvelun kilpailutuksen vaatimuksia. Projektiorganisaatio kokoontui säännöllisesti projektin aikana varmistaakseen toimitus- ja käyttöönottoprojektin onnistumisen. Projektin ohjausryhmä kokoontui 12 kertaa, Tietoturvan seurantaryhmä 12 kertaa, Asiakaskokemuksen seurantaryhmä 13 kertaa ja projektiryhmä lukemattomia kertoja.

Asiakkaita tiedotettiin uudesta Suomi.fi-maksut palvelusta ja sen käyttöönoton edellyttämistä toimenpiteistä useissa tilaisuuksissa; tiedotustilaisuuksia pidettiin kahdeksan, sopimusklinikoita yhdeksän ja käyttöönottoerien aloituskokouksia neljä kappaletta. Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi –uutiskirjeessä ja Valtiokonttorin Uutisia konttorilta –uutiskirjeessä tiedottamisen lisäksi projektilla oli oma kuukausittainen tiedote, jossa kerrottiin projektin etenemisestä sekä uuden palvelun ominaisuuksista.Kuvassa on luminen maisema ja eri värisiä lapasia roikkuu puun oksalla

Uusi palvelu otettiin käyttöön neljässä käyttöönottoerässä alkaen elokuussa 2022. Käyttöönottoprojektissa vanhan palvelun asiakkaat siirtyivät uuteen palveluun ja samalla Suomi.fi-maksut palveluun liittyi myös täysin uusia asiakkaita.

Projektin aikana tehtiin 105 sopimusta ja täytettiin 153 käyttöönottolomaketta. Tämä tarkoittaa, että uudessa Suomi.fi-maksut palvelussa oli 105 asiakasta ja 153 kauppiastunnusta, kun projekti päättyi. Melkein kaikki asiakkaat siirtyivät käyttämään uutta palvelua annetussa aikataulussa eli 30.11.2022 mennessä. Ainoastaan kahdeksan kauppiastunnusta käytti joulukuun vara-aikaa, mutta suurin osa näistä asiakkaista siirtyi uuteen palveluun heti joulukuun alussa.

Käyttöönotot sujuivat pääosin hyvin, varsinkin niillä asiakkailla, jotka olivat osallistuneet aloituskokouksiin ja tehneet tuotantotestausta aina taloushallinnon järjestelmään saakka, kuten projektissa suositeltiin. Valtiokonttori on lähettänyt tammikuussa 2023 palautekyselyn asiakkaille VEMA22 toimitus- ja käyttöönottoprojektin onnistumisesta sekä uuden palvelun käyttökokemuksista. Mikäli haluatte osallistua palautekyselyyn, voitte pyytää linkkiä Valtiokonttorilta sähköpostitse: verkkomaksaminen@valtiokonttori.fi.

◄ Kaikki uutiset