• Voiko tukea hakea paperilomakkeella?

    Kyllä voi. Voit tilata tulostettavan hakemuksen pdf-muodossa osoitteesta paperihakemus.kustannustuki(at)valtiokonttori.fi. Hakemuslomake saapuu paluuviestinä.

  • Voivatko yhdistykset ja säätiöt saada tätä tukea?

    Kyllä. Yritysten lisäksi säätiöt ja yhdistykset, joilla on liiketoimintaa, voivat lain mukaan hakea tukea. Tukea voidaan myöntää vain yhdistysten ja säätiöiden taloudelliseen toimintaan.

  • Miksi tukea saa aiempien kuukausien eikä tämänhetkisen tilanteen mukaan?

    Kustannustuki on luonteeltaan takautuva, eli sitä maksetaan jo syntyneistä kustannuksista.

  • Kannattaako yritykseni hakea sulkemiskorvausta vai odottaa kustannustuen hakuaikaa?

    Valtiokonttori ei voi ottaa kantaa yksittäisen yrityksen tilanteeseen, eikä ohjeistaa, kumpaa tukea yrityksen kannattaa hakea. Kannustamme kuitenkin kaikkia sulkemiskorvaukseen oikeutettuja yrityksiä hakemaan sulkemiskorvausta. Yritys voi hakea sulkemiskorvauksen lisäksi myös kustannustukea. Jos sille myönnetään kustannustukea, aiemmin myönnetyt sulkemiskorvaukset vähennetään myönnetystä kustannustuesta. Arvioidaksesi yrityksesi tilannetta voit käyttää avuksesi laskureita sulkemiskorvauksen määrän > arvioimiseen sekä kustannustuen määrän > arvioimiseen.

  • Mitä tarkoittavat julkisuuslain mukaiset salassa pidettävät tiedot?

    Kaikki viranomaiselle toimitetut asiakirjat tulevat julkisuuslain mukaan lähtökohtaisesti julkisiksi, kun viranomainen on saanut ne. Tämä koskee myös kustannustukihakemuksia. Kuka tahansa voi saada tiedon hakemuksista pyytämällä. Kustannustukihakemus voi kuitenkin sisältää julkisten osien ohella salassa pidettäviä tietoja, joita ei luovuteta virastosta eteenpäin. Mikäli hakija katsoo, että hänen hakemuksessaan on (viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaisia) liike- tai ammattisalaisuuksia, hakija voi hakemuksella ilmoittaa liikesalaisuuksiksi katsomansa tiedot sekä millä perustein hakija pitää ilmoittamiaan tietoja salassa pidettävinä. Näin Valtiokonttori tietää, mitä asioita hakija itse pitää liikesalaisuuden piiriin kuuluvana. Lopullinen päätösvalta siitä, miltä osin asiakirja on salassa pidettävä, on kuitenkin lain mukaan Valtiokonttorilla.

  • Miten päätös kustannustuesta toimitetaan?

    Hakemalla kustannustukea sähköisen asiointikanavan kautta annat suostumuksesi siihen, että päätös annetaan sinulle tiedoksi sähköisenä. Päätös toimitetaan turvapostina ilmoittamaasi sähköpostisoitteeseen. Huomaathan, että turvaviestin voi avata vain yhdeltä laitteelta. Päätöksen voi tallentaa viestin alaosassa olevalla painikkeella.

    Turvaviestipalvelu tallettaa selaimeesi evästeen, jonka avulla viestin voi avata samalla laitteella ja selaimella uudelleen. Saatuasi viestin auki, kirjaudu ulos yläpalkista ja palvelu antaa sinulle mahdollisuuden luoda salasanan. Salasanalla viestin voi avata myös muissa laitteissa. Jos eväste on jo poistunut selaimestasi, ei viestiä voi enää avata uudelleen. Tässä tapauksessa voit pyytää kopion päätöksestäsi asiakaspalvelustamme.

  • Pitääkö tukea hakea mahdollisimman nopeasti? Riittääkö sitä vain ensimmäisenä hakeville?

    Ei tarvitse. Tukea saavat ne, jotka täyttävät laissa säädetyt edellytykset.

  • Onko sähköisen hakemuksen täyttäminen vaikeaa? Tarvitsenko konsultin apua?

    Valtiokonttori on pyrkinyt tekemään hakemisesta mahdollisimman vaivatonta. Hakemusta on testattu asiakasraadin kanssa ja se on saanut kiittävää palautetta. Hakemukseen ei myöskään tarvitse liittää liitteitä. Saamme tiedot suoraan verottajalta.

  • Milloin myönnetty tuki tulee tilille?

    Valtiokonttori pyrkii käsittelemään hakemukset mahdollisimman nopeasti. Myönnetty tuki maksetaan Verohallinnolta saadulle pankkitilille ja on tilillä kolmen pankkipäivän kuluessa päätöksen antamisesta.

  • Miksi hakemukseni käsittely kestää kerrottua kauemmin?

    Valtiokonttorin verkkosivuilla ilmoitettu käsittelyaika on hakemusten keskimääräinen käsittelyaika. Hakemukset käsitellään yksilöllisesti, minkä vuoksi käsittelyprosessit voivat vaihdella. Tästä syystä hakemuksen todellinen käsittelyaika voi olla pidempi esimerkiksi siitä johtuen, että hakemuksen käsittelemisessä joudutaan käyttämään harkintaa muun muassa kulujen osalta. Näissä tapauksissa hakemusten käsittelyaika on arvioilta kuukausi. Hakemuksen käsittelyssä saatetaan joutua pyytämään myös lisäselvitystä, jolloin hakemuksen käsittelyyn kuluu pidempi aika.

  • Pitääkö yrittäjien raportoida jotenkin, mihin ne ovat käyttäneet tuen?

    Koska kustannustuki perustuu jo syntyneisiin kustannustukihakemuksella ilmoitettuihin kustannuksiin, yrittäjien ei tarvitse lähtökohtaisesti raportoida enää jälkikäteen, mihin ne ovat tuen käyttäneet. Valtiokonttorilla on kuitenkin oikeus jälkikäteen tarkastaa yrittäjän ilmoittamien kulujen oikeellisuus.

  • Pitääkö kustannusten olla suoriteperusteisia vai maksuperusteisiä ko. kuukausille?

    Suoriteperusteisia. Esim. tukikaudelle osuvista koko vuotta koskevista laskuista tulee hakemukselle jaksottaa vain tukikuukausien osuus.