Tilauksesta perintään

Tilauksesta perintään -prosessi koostuu seuraavista osaprosesseista: perustietojen ylläpito, myyntilaskujen käsittely, suoritusten käsittely, saatavien valvonta ja perintä. Yksityiskohtaiset prosessikuvaukset ovat luettavissa täällä >

Valtionhallinnossa keskeisenä laskutusjärjestelmänä toimii Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen kirjanpitoyksiköille tarjoama Kieku-tietojärjestelmä. Viimeiset käyttöönotot Kiekuun toteutetaan vuoden 2016 aikana. Vuoden 2016 alusta lukien Kiekussa tuotetaan noin 80 laskuttavan organisaation myyntilaskut, viivästyskorkolaskut ja maksumuistutukset sekä muut myyntireskontranhoitoon ja perintään liittyvät tehtävät. Vuoden 2016 loppuun mennessä määrä nousee noin 190 laskuttavaan organisaatioon.

Virastojen ja laitosten laskuttavilla organisaatioilla on vaihtoehtoisia tapoja tuottaa laskuaineistot Kiekuun. Laskutuspyynnöt voidaan tallentaa suoraan Kiekuun, tuottaa Kiekun Excel-laskutuspyynnöllä tai viraston substanssiliittymällä. Muutamilla virastolla on Kiekun kautta tapahtuvan laskutuksen lisäksi omia laskutusjärjestelmiä, joista on Kiekuun myyntireskontra- tai kirjanpitoliittymä. Kiekussa on keskitetty asiakasrekisteri sekä valtiotasoinen nimikerekisteri.

Kiekun sekä virastojen omien laskutusjärjestelmien kautta tuotetut myyntilaskuaineistot välitetään vastaanottajille valtiolle laskujenvälityspalvelua tarjoavan OpusCapita Group Oy:n kautta ensisijaisesti verkkolaskuina. Valtiolta ei välitetä laskuja sähköpostin liitteenä.

Tilauksesta perintään -prosessin kehittämiskohteina ovat muun muassa automaatioasteen nostaminen osaprosesseissa, raportoinnin kehittäminen ja verkkolaskujen määrän kasvattaminen. Verkkolaskujen määrän kasvattamista tukee osaltaan se, että Kiekussa otettiin  vuoden 2016 alussa käyttöön kuluttajaverkkolasku- ja suoramaksutoiminnallisuudet.

Tilauksesta perintään prosessin hyvät käytännöt

Valtiokonttori julkaisi 20.10.2016 tilauksesta perintään prosessin hyvät käytännöt –ohjeen, jota kirjanpitoyksiköiden suositellaan soveltavan toimintatapojen kehittämisessä.

Valtiokonttori ja Palkeet järjestivät yhdessä infotilaisuudet Hankinnasta maksuun –prosessin hyvät käytännöt ohjeesta 4. ja 11.11.2016 Palkeiden asiakasvirastoille ja palvelutuotannolle. Ohessa on tilaisuuksien esitysmateriaali sekä tilaisuuksissa ohjeeseen esitetyt kysymykset ja vastaukset.

Esitysmateriaali >

Kysymykset ja vastaukset >

Lisätietoja: verkkolaskutus (at) valtiokonttori.fi
 

Julkaistu 11.11.2015 klo 11.02 , päivitetty 24.11.2016 klo 11.18
Suomeksi   På svenska

Takaisin sivun alkuun