Valtiokonttorin kotisivuja uudistetaan asiakkaita kuunnellen  (25.10.2018)

Valtiokonttorin kotisivuston keväällä alkanut uudistaminen on edennyt suunnitellusti ja loppusuora häämöttää jo. Projektia on tehty ketterin menetelmin kolmessa vaiheessa, joista viimeinen käynnistyi lokakuun alussa. Projektin aikana on pidetty useita projektin sisäisiä työpajoja ja kuultu myös asiakkaita. Lokakuussa järjestimme myös käytettävyystestaukset, joihin osallistui sekä kansalaisia että asiakasraadin edustajia.

Työpajatyöskentelyä asiakkaiden kanssa

Asiakkaiden aktiivinen osallistuminen projektin työpajoihin on kullanarvoista.

Asiakasraadin osallistuminen kullanarvoista

”Se, että meillä on oikeista asiakkaistamme koottu asiakasraati, on projektille kullanarvoinen asia. He ovat tuoneet projektille tärkeitä havaintoja ja auttaneet parantamaan sivuston käytettävyyttä. Asiakasraadissa on edustajia useista eri virastoista, kuntasektorilta, pankkipuolelta sekä kuntoutuslaitoksesta. Lisäksi mukaan saatiin saavutettavuuden kokemusasiantuntija Suomen Kuurosokeat ry:stä, mistä olen erityisen iloinen”, kertoo projektipäällikkö Anna-Liisa Tuominen.

Myös liiton edustaja iloitsee yhteistyöstä: ”On hienoa, että olette ottaneet vammaisedustajia mukaan testaamaan, onhan kyseessä kaikkien yhteinen etu”, totesi Jaakko Evonen Suomen Kuurosokeat ry:stä.

Tavoitteena parempi asiakaskokemus

Uudistuksen myötä tavoittelemme parempaa asiakaskokemusta. Siksi myös palvelumuotoilun menetelmät ovat olleet tiiviisti käytössä koko projektin ajan. Koska Valtiokonttori on monialainen palveluvirasto – eräänlainen valtionhallinnon supermarket – on palvelualueita ja sitä kautta myös asiakasryhmiä useita. Tätä problematiikkaa on nyt lähestytty aivan uudella tavalla, kun sivuston toimintalogiikka on lainattu verkkokauppamaailmasta. Palvelut on koottu paketeiksi ja niitä suodatetaan kohderyhmittäin ja avainsanoin. Luvassa on siis jotain aika erilaista, kuin mihin valtionhallinnon verkkopalveluissa on totuttu.

Myös muita verkkopalveluitamme uudistetaan

Kotisivujen lisäksi uudistamme myös muita verkkopalveluitamme ensi vuoden aikana. Seuraavina työlistalla ovat Talous- ja henkilöstöhallinnon käsikirjasivusto ja Valtionvelka.fi. Osa nykyisistä sivustoistamme, kuten Maksuliike-ekstranet tulevat poistumaan kokonaan, kun sisällöt yhdistetään kotisivuihin.

Lisätietoja: Projektipäällikkö Anna-Liisa Tuominen, etunimi.sukunimi(at)valtiokonttori.fi

Kohderyhmä: Virastot ja laitokset, Kansalaiset, Yhteisöt, Kunnat
Ydinprosessi: Rahoitustoiminta, Henkilöstöjohtamisen tukeminen, Talousjohtamisen tukeminen, Kansalais- ja yhteisöpalvelut
Julkaistu 25.10.2018 klo 17.35 , päivitetty 25.10.2018 klo 17.31

Takaisin sivun alkuun

Anna palautetta

Viesti koskee


Yhteystiedot