Kansalaisneuvonta ohjaa oikean viranomaisen luo  (22.11.2013)

Valtiokonttorin 25.11.2013 avautunut Kansalaisneuvonta auttaa kansalaisia löytämään oikean viranomaisen tai viranomaisen sähköisen palvelun nopeasti ja helposti. Kansalaisneuvonnan puhelinnumero on 0295 000 ja verkkosivuston osoite www.kansalaisneuvonta.fi.

Uusi neuvontapalvelu auttaa kansalaisia löytämään oikean viranomaisen tai viranomaisen sähköisen palvelun nopeasti ja helposti. Lisäksi palvelu vastaa yleisluonteisiin kysymyksiin julkisista palveluista. Neuvontaa saa sähköpostilla, puhelimitse ja tekstiviestillä sekä palvelun verkkosivuston kautta sähköisellä lomakkeella. Kansalaisneuvonta tarjoaa tukea myös sähköisen asioinnin tukipalveluiden, kuten Asiointitilin ja Kansalaisen tunnistus- ja maksamispalvelu (Vetuma), käyttöön.

Kansalaisneuvonta neuvoo ja ohjaa

Kansalaisneuvonta on tukipalvelu, joka neuvoo ja ohjaa. Sen kautta ei voi kuitenkaan hoitaa varsinaista asiointia, joka hoidetaan vastaisuudessakin viranomaisten omissa palvelukanavissa. Kansalaisneuvonnan ansiosta kansalaisen ei tarvitse enää soitella turhia puheluita etsiessään oikeaa viranomaista asiansa hoitamiseen. Kansalaisneuvonnan tavoitteena on myös vähentää yleiseen hätänumeroon tulevia kiireettömiä julkisia palveluja koskevia puheluja. Kiireellisissä hätätilanteissa, kun henki, terveys tai omaisuus on vaarassa, tulee edelleen soittaa hätänumeroon 112.

Palvelua verkossa ja puhelimessa

Kansalaisneuvonta palvelee maanantaista perjantaihin klo 8.00–21.00 ja lauantaisin klo 9.00–15.00. Sunnuntaisin ja arkipyhinä palvelu on suljettu. Sähköpostitse, sähköisellä lomakkeella tai tekstiviestitse kysymyksiä voi lähettää palveluaikojen ulkopuolellakin. Palvelua annetaan suomen, ruotsin ja englannin kielellä. Kansalaisneuvonnan puhelinpalvelun numero on 0295 000. Puhelu maksaa vain operaattorin paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun. Itse palvelu on maksuton.

Neuvonta tekstiviestitse on tarkoitettu  puhe- ja kuulovammaisten palvelukanavaksi. Tekstiviesti lähetetään numeroon 13145. Kysymystekstin alkuun tulee kirjoittaa Kn.                                                       

Kansalaisneuvonnan verkkosivustolla www.kansalaisneuvonta.fi on tietoa palvelusta ja palvelukanavista. Kansalaisneuvontaan voi lähettää kysymyksiä sähköisellä lomakkeella sivuston kautta tai sähköpostitse osoitteeseen palveluneuvoja@kansalaisneuvonta.fi.

Kansalaisneuvonta tekee yhteistyötä Suomi.fi:n kanssa ja sitä kehitetään kiinteässä yhteistyössä myös muiden julkisen sektorin toimijoiden kanssa. Kansalaisneuvonnasta vastaa Valtiokonttori. Palvelu on tuotettu Kansalaisen yleisneuvontapalvelu -hankkeessa. Hanke on osa valtiovarainministeriön koordinoimaa Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelmaa (SADe-ohjelma), joka tuo sähköisen asioinnin palvelut kansalaisten sekä viranomaisten ulottuville.

Kohderyhmä: Kansalaiset
Ydinprosessi: Kansalais- ja yhteisöpalvelut
Julkaistu 22.11.2013 klo 13.00 , päivitetty 22.11.2013 klo 13.19 Suomeksi   På svenska

Takaisin sivun alkuun

Anna palautetta

Viesti koskee


Yhteystiedot